Daihatsu Cuore 1.0 Comfort Plus S (2011)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 Comfort Plus S (2011)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Comfort Plus S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst75.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruimtewondertje

  • 75.000 km

Onze kinderen kwamen in de rijbewijsleeftijd en we hadden twee 'automaten', om het schakelen aan te leren / niet te verleren hebben we in 2018 besloten de Aygo met robotautomaatbak in te ruilen voor een handgeschakeld equivalent, waarbij we meteen voor iets meer praktische ruimte gingen: de Aygo - hoe goed deze ook beviel - was achterin en in de bagageruimte wel heel klein en heel onpraktisch (laaddrempel, heel ondiep en klein gebogen achterklepje, dat soort dingen). Verder beviel de Aygo prima, zie review.
Na wat rondkijken bij de Daihatsu Cuore uitgekomen, lijkt technisch veel op de Aygo, maar verder totaal niet. Is een beetje vreemd koekblikje, hoog en smal ogend maar zo veel praktischer en ruimer:
- verschuifbare achterbank (let op: hebben lang niet alle versies!). Op de achterste standen kun je met 1.90+ nog royaal achterin zitten, naar voren levert veel extra bagageruimte op
- rugleuningen achterbank in verschillende posities te plaatsen, comforabeler zitten of even snel wat extra laadruimte maken, heel eenvoudig
- grote achterklep, nagenoeg vierkant en geen tildrempel: dus bagageruimte optimaal toegankelijk
- alle portieren kunnen helemaal haaks open (90 graden), vooral handig als je iets groots op de achterbank wil schuiven.

Dat zijn voordelen die je pas gaat waarderen na enige tijd ervaring met de auto. Heeft ons wel geleerd waar bij toekomstige auto's extra op te letten!

Verder is het gewoon een simpel wagentje, je moet de lat niet te hoog leggen. Heb ook zeker een aantal minpunten: windgeruis rond de portieren is veel te hoog. Heb al op diverse plekken met tochtband geexperimenteerd, kom steeds dichter bij de bron: ik vermoed de kier tussen voor- en achterportieren. Verder is het koppelen/schakelen niet super, vaag en hakerig. Ken diverse andere kleine auto's waar dat veel beter is. En de uitrusting roept ook vraagtekens op: geen elektrische ramen gaat nog, maar geen van binnenuit verstelbare buitenspiegels (zelfs niet handmatig)??? Wat is dat voor verkeerde zuinigheid? Tot slot de verwarming/ventilatie: de voorruit ontwasemt eerst rechts en dan pas links, zijn ze in Japan vergeten toen ze linksgestuurde versies gingen maken denk ik. Dus bij vochtig weer de airco maar laten bijspringen.

Gelukkig ook genoeg pluspunten:
- heel zuinig, onder de 1 op 20 is bij redelijk gebruik onmogelijk. En veel zuiniger is geen probleeem als je beetje anticipeert.
- onderhoudskosten: lachertje. Tot nog toe ook niets gehad buiten het reguliere onderhoud.
- Wegenbelasting met 750 kg wagengewicht in de laagste categorieën
- Nog best snel door het lage gewicht
- Wegligging niet sportief of zo, maar veel beter dan de Aygo die gemeen onderstuur kon hebben en door dat onderstuur ook snel de voorbanden versleet.
- Materiaalgebruik en afwerking: heel behoorlijk voor deze klasse, ook rekening houdend dat het al weer een wat ouder model is
- en alle praktische punten die ik eerder al noemde v.w.b. interieur- en bagageruimte.

Kortom: voor weinig kosten gewoon een praktische auto, niets meer - niets minder.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens