Daihatsu Cuore 1.0 12V Osaka (2005)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 12V Osaka (2005)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 12V Osaka
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst108.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 21 km

Omdat ik meestal toch alleen in de auto zit, ben ik op zoek gegaan naar een kleine, schone auto. Brandstofverbruik was 1 van de belangrijkste criteria voor de nieuwe auto. De Cuore kwam toen al snel in beeld, aangezien deze aanzienlijk zuiniger is dan zijn directe concurrenten. Sommige concurrenten werden ook nog met een meer vervuilende EURO3 motor aangeboden, in tegenstelling tot de Cuore die voldoet aan de EURO4 norm.

Sinds het moment van aanschaf heb ik geen spijt van mijn keuze gehad. Binnenruimte is prima voor mij (1.87m). Comfort is ook in orde, op de snelweg is hij zelfs verrassend stil. De kleine wielbasis maakt wel dat de auto wat springerig is bij hobbels in het wegdek.

Ik heb voor de Osaka uitvoering gekozen omdat deze zonder stuurbekrachtiging geleverd wordt. De auto stuurt hierdoor lekker direct en door het lage gewicht gaat het sturen ook bij lage snelheid niet zwaar. Ik zocht een basic auto, dus elektrische ramen vond ik niet belangrijk. Ander voordeel van het lage gewicht is dat de auto toch nog behoorlijk pittig is. Je kan goed meekomen met het 43kW motortje.

De wegligging is bij normaal gebruik toereikend, maar het is natuurlijk geen sportwagen. In snel genomen bochten is de Cuore behoorlijk onderstuurd en verliezen de voorwielen vrij snel de grip. Maar nogmaals, bij een normale rijstijl zul je deze grens niet bereiken. Ik had in een aantal testverslagen gelezen dat de zijwindgevoeligheid een minder punt van de Cuore is. Het valt mij reuze mee voor zo'n relatief hoge, lichte auto. Zelfs bij het rijden in de storm is de auto goed op koers te houden. Natuurlijk voel je wel wat, maar ik heb echt niet het idee dat ik van de weg geblazen wordt.

Ervaringen

  • 108.000 km

3.000 km (10 mrt 2005):
Inmiddels heb ik 3000 km gereden. Het brandstofverbruik valt me wat tegen; Hoewel ik mijn best doe om zuinig te rijden, is het gemiddelde verbruik tot nu toe 18,2 km/l. Ik had niet verwacht de fabrieksopgave van Daihatsu te halen (21.6 km/l), maar 20 km/l had ik toch wel verwacht.

5.100 km (2 mei 2005):
Bij de vorige update heb ik iets te snel geklaagd. Na de 3000km is het verbruik namelijk snel gedaald. De laatste 4 tankjes lag het verbruik boven de 1 op 21, de laatste tank zelfs 1 op 22! Er is dus een duidelijk inloopeffect, en de wat hogere temperaturen zullen ook wel een invloed hebben. Het motortje loopt nu ook duidelijk soepeler bij lage toerentallen.

7.300 km (29 jul 2005):
Gemiddeld verbruik over de laatste 5 tankjes (2900 km) is 22,2 km per liter. Zeer netjes lijkt me. Zelfs met de huidige benzineprijzen blijf ik lachen bij de pomp!

11.500 km (19 jan 2006):
Ik heb de auto nu iets meer dan een jaar in bezit. Vorige week heeft de Cuore zijn eerste beurt gehad, zonder bijzonderheden eigenlijk. Het verbruik is in de wintermaanden ietsjes toegenomen, maar de afgelopen 3 maanden heb ik gemiddeld nog steeds 21.3 km per liter gereden. De Hankook banden (12") die origineel gemonteerd zitten slijten wel redelijk snel; als het zo doorgaat doe ik er maximaal 25000km mee. En dat terwijl ik een rustige rijstijl heb.

24.000 km (20 feb 2007):
De km-stand is nu 24000 km. Vorige week heeft de auto zijn tweede jaarbeurt gehad, zonder bijzonderheden. Heb nu 2 jaar geheel probleemloos gereden, er is zelfs nog geen lampje stuk gegaan. Gemiddeld verbruik vanaf jan 2005 tot heden is 21.1 km/liter, dit is dus inclusief de inrijperiode.

51.300 km (29 aug 2009):
Door verandering van baan enige tijd geleden maak ik eigenlijk steeds minder kilometers met de auto, woon-werk verkeer doe ik voornamelijk op de fiets. Het is 15 km enkele reis, en met de fiets ben ik er vaak nog sneller ook.

74.500 km (3 jan 2012):
Samenvatting 2011:
12.091 km gereden met 548,19 liter. Gemiddeld verbruik over 2011 dus 1 op 22,1.
Totaal aan onderhoud uitgegeven €124,80. Hiervoor zijn de distributieriem met spanrol, de multiriem, koelvloeistof, remvloeistof, koplampje en olieleiding (garantie) vervangen. Ik voer het onderhoud zelf uit, dus dit zijn alleen de kosten van de onderdelen!

87.859 km (8 jan 2013):
Samenvatting 2012:
13.178 km gereden met 594,62 liter. Gemiddeld verbruik over 2012 dus 1 op 22,2.
Totaal aan onderhoud uitgegeven €180,80. Hiervoor zijn de motorolie (0W-20), oliefilter, versnellingsbakolie (75W-80), ruitenwissers en achterste deel van de uitlaat vervangen en is preventief een busje injectiereiniger toegevoegd.

100.240 km (18 jan 2014):
Samenvatting 2013:
12.988 km gereden met 578,32 liter. Gemiddeld verbruik over 2013 dus 1 op 22,46.
In 2013 heb ik €430.90 uitgeven aan onderhoud. Voor dat geld heb ik 4 nieuwe winterbanden met nieuwe velgen gekocht (ook weer in de maat 155/65/14), en is de auto 2 keer APK gekeurd (eerste keer begin januari, tweede keer in december). Er is niets stukgegaan in 2013! De betrouwbaarheid is dus nog steeds top!

Onderhoud en reparaties

  • 87.859 km

46.850 km (30 dec 2008):
De auto is voor de eerste keer APK gekeurd. Dit is 1 van de eerste auto's die onder de nieuwe regel vallen, dus over 2 jaar hoeft hij pas weer gekeurd te worden. Er zijn nu voor het eerst 2 banden vervangen en het laatste stuk uitlaatpijp bleek doorgerot te zijn, deze is ook vervangen.

48.000 km (1 mrt 2009):
Het motordiagnoselampje ging branden. D.m.v. knippercodes heb ik de computer uitgelezen, het probleem bleek de verwarming van de lambdasonde te zijn. Deze kost bij Daihatsu ruim 200 euro ex BTW! Ben op internet gaan zoeken en heb nu een universele sensor voor 43 euro incl. verzendkosten. Het uitbouwen van de oude sensor viel niet mee, deze zat behoorlijk vastgeroest. Ik kon er wel een grote ringsleutel opzetten, maar door de krappe ruimte lukte het niet om er voldoende kracht op te zetten. Na verwijderen van de bumper met gril kon ik er vanaf de voorzijde bij, en toen lukte het wel. Nieuwe sonde gemonteerd en de auto loopt weer als een zonnetje.

51.300 km (29 aug 2009):
Bij km-stand 51300 heb ik het voorste deel van de uitlaat ook vervangen, deze was doorgescheurd op de las voor de tweede demper; De complete uitlaat is nu dus vernieuwd.

56.500 km (21 apr 2010):
Je hoort wel vaker verhalen dat universele lambdasondes niet goed werken, en ik kan dat nu ook bevestigen. De universele lambdasonde heeft het even goed gedaan, maar na een paar maanden is het verbruik weer toegenomen en gaat het motormanagementlampje soms weer branden. De sonde die ik gemonteerd had was van een onbekend merk, misschien dat een universele sonde van bv Bosch wel goed werkt, maar ik had geen zin meer om verder te experimenteren; ik heb toch maar een originele sonde bij Daihatsu gehaald voor, schrik niet, 292 euro. Montage wel weer zelf gedaan, met verwijderen van de voorbumper een uurtje werk. Ik vind de prijs die Daihatsu rekent wel schandalig, vooral voor een onderdeel wat blijkbaar stuk gaat door een constructiefout, want een lambdasonde hoort gewoon niet zo vaak stuk te gaan. (lees ook de forums op www.daihatsu-forum.de er maar eens op na). Enige coulance wat betreft de onderdeelprijs had op zijn plaats geweest.

60.415 km (10 dec 2010):
De Cuore heeft weer een verse APK, geldig tot jan 2013. Alles was in orde, geen enkele op- of aanmerking!

64.600 km (1 feb 2011):
Ik wilde het externe olieleidinkje aan de voorzijde van de motor zelf gaan vervangen. Deze was erg gecorrodeerd en ik had op het duitse daihatsuforum al een paar verhalen gelezen van auto's waarbij deze leiding doorgerot was. De motorolie spuit er dan uit wat tot grote gevolgschade kan leiden.
Vanmiddag was ik bij de Daihatsu dealer om een nieuwe leiding te halen. Hier kreeg ik te horen dat zij recent een brief hadden gehad van de importeur over deze leiding, en dat deze onder garantie vervangen kon worden. Het ging om een bepaalde serie Cuore's van mijn type L251 en ook nog over de voorganger L701. Ze hadden nog direct tijd om de leiding te vervangen, dus na een half uurtje wachten reed ik weer weg met de nieuwe leiding gemonteerd! Dit vind ik toch heel netjes voor een auto van 6 jaar oud, die al lange tijd niet meer in onderhoud is bij de dealer! Dit maakt mijn slechte ervaring met de lambdasonde toch weer een beetje goed.
Verder is afgelopen weekeinde het eerste lampje stuk gegaan sinds ik de auto heb; het ging om de rechter koplamp. Na 6 jaar en bijna 65.000km toch ook niet slecht!

70.122 km (12 jul 2011):
Ik heb de distributieriem met spanrol, de V-snaar en de koelvloeistof vervangen. Het was de eerste keer dat ik dit bij deze auto gedaan heb; er moet aardig wat uitgebouwd worden om bij de distributieriem te komen (bumper, koplamp en motorsteun), maar al met al viel het niet tegen.

71.190 km (4 sep 2011):
Vandaag heb ik de remvloeistof ververst. Laatste keer dat dit gebeurd is was tijdens de laatste beurt bij de dealer, toen de auto 2 jaar oud was. Het was dus de hoogste tijd, alhoewel ik het niet zag aan de vervuiling van de oude remvloeistof. De schijven en blokken (nog nooit vervangen) zagen er nog prima uit.
Ik heb meteen de wielen gewisseld van voor naar achter.

85.800 km (6 sep 2012):
Vandaag heb ik wat onderhoud uitgevoerd aan de Cuore. Het was al enige tijd geleden dat de olie ververst was, dus maar eens een nieuw oliefilter gemonteerd en gevuld met 2 liter verse 0W-20 olie (peil staat dan al bijna maximaal!)
Ik heb meteen ook de versnellingsbakolie ververst, Daihatsu schrijft dit voor na 6 jaar of 90.000km.
En nu we de herfst weer bijna ingaan, ook maar meteen nieuwe ruitenwissers gemonteerd.
Het afgelopen jaar heb ik voor mijn doen veel kilometers gemaakt, de Cuore blijft zeer betrouwbaar!

87.800 km (10 dec 2012):
Het eindstukje van de uitlaat voor de tweede keer vervangen, deze was na 4 jaar weer doorgerot net achter de flens. Gelukkig kost dit stukje pijp maar 34 euro... Uitlaat heb ik er geheel af moeten halen omdat 1 boutje van de flens vastgerot zat en ik er onder de auto niet bijkwam. De 2 bouten van de voorste uitlaatpijp zaten verschrikkelijk vast, en waren na loshalen krom. Hierdoor had ik dus ook wat klein materiaal bij de dealer nodig, 2 bouten en een pakking, wat me 31 euro kostte.

87.859 km (8 jan 2013):
De Cuore is weer glansrijk door de APK (met RDW steekproef) gekomen. Geen enkele op- of aanmerking.

Modificaties

  • 57.500 km

51. 300 km (29 aug 2009):
In mijn vorige auto zat een boardcomputer, wat ik toch wel leuk en handig vond. In de Cuore miste ik deze, ik heb dat sinds enkele weken opgelost met een Scan Gauge II boardcomputer. Deze is eenvoudig aan te sluiten op de EOBD-poort en geeft alle informatie over temperaturen, drukken, verbruik en dergelijke. Ook foutcodes zijn ermee uit te lezen en te resetten.

55.500 km (12 feb 2010):
Ik heb een instrumentenpaneel met toerenteller uit een Nagano-uitvoering gemonteerd, ziet er beter uit en ik vind het toch wel prettig om een toerenteller te hebben. Voor een zacht prijsje op de sloop gescoord, en ik had het geluk dat de kilometerstand nagenoeg hetzelfde is als van de originele unit (400 km verschil).

56.250 km (14 mei 2010):
Via marktplaats 4 splinternieuwe wielen (155/65/14) van een Peugeot 107 gekocht en gemonteerd op de Cuore. Bandomtrek is ongeveer 4% groter dan de standaard band. De snelheidsmeter geeft normaal altijd wat te veel aan, met de nieuwe banden klopt hij exact (gecheckt via GPS). De wegligging is ook merkbaar verbeterd door de 14" wielen.

Laatste update

  • 108.000 km

108.000 km (22 jan 2015):
Samenvatting 2014:
7.760 km gereden. De Cuore wordt sinds begin 2014 als tweede auto gebruikt en hoofdzakelijk gebruikt door mijn vrouw. Zij houdt het verbruik niet bij, maar de scan gauge geeft een verbruik van ongeveer 1 op 20 aan.
In 2014 heb ik €140 uitgeven aan onderhoud. Er is een nieuwe accu ingekomen (na 10 jaar!), nieuwe ruitenwissers en olie + filter zijn ververst. Ook is de auto weer probleemloos door de APK gekomen.
Als hoofdauto hebben we er een Honda Civic Hybrid uit 2011 bij. Qua praktijkverbruik is de Cuore duidelijk zuiniger, hoewel ze op papier hetzelfde zouden moeten doen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.