Citroën Xsara Coupé 1.9 D (2000)

autoreview

Citroen Xsara Coupé

Signalement

UitvoeringXsara Coupé 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een jonge, luxe en goedkope auto!!!

Toen ik aan het zoeken was naar een auto had ik een aantal wensen. Het moet een diesel zijn, niet meer dan 140.000 km op de teller hebben, en als het kan een airco en trekhaak.
Dat zijn alles bijelkaar behoorlijk wat eisen wanneer je budget niet hoger is dan €5000,-.
Ik kwam na lang zoeken bij deze Citroën Xsara uit. Achteraf een superkoop.
De Xsara rijdt echt als een zonnetje, hij lijkt wel gemaakt voor het vele snelweggwerk wat ik er mee doe. Al twee jaar rijdt ik ongeveer 160 km per dag. Tot nog toe (al bijna 100.000 km) zonder noemenswaardige problemen.

Tussen de 80 en 140 km/u rijdt de auto heerlijk en is het geluidsniveau aanvaardbaar, daarboven moet de radio een tandje harder. Erg veel boven de 140 km/u is er trouwens niet, want harder dan 170 km/u op de teller (meewind en heuvel af) heb ik nog niet gehaald. Daarbij moet je behoorlijk wat snelweg hebben om op die snelheid te komen, want een snelheidsmaniak is het zeker niet.
Van 0 - 100 in 17 seconden is ronduit traag, en daarna is het rustig wachten tot de cruise snelheid bereikt is.

Eindoordeel:
Een zeer volledige auto, voor relatief weinig geld. De auto heeft weinig onderhoud nodig en heeft geen noemenswaardige problemen gegeven.
Minpuntje is de snelheid, of beter, de niet snelheid.

PROBLEMEN

1. Toen ik de auto kocht bleek er een gaatje in de radiateur te zitten, het koste ongeveer €400,- om er een nieuwe in te zetten. Die moest ik zelf betalen omdat ik de auto zonder garantie had gekocht.
2. Na een maand of drie ging het stuur trillen bij het remmen. De citroëndealer vertelde me dat het iets met de kruiskoppeling van de stuurinrichting moest zijn. Vervangen zou rond de 6 á 700 euro moeten kosten. Eigenwijs als ik was ben ik nog even langs de euromaster gegaan. Zij raadden mij een setje nieuwe voorbanden aan, het probleem was verholpen. Citroën dealer, bedankt ;)
3. Al vanaf vlak nadat ik deze auto heb gekocht brand zo nu en dan het controlelampje van de airbag. Soms maanden niet, dan weer weken wel. Zo ook de laatste weken. Ik heb op internet gelezen dat het iets met het contactpunt onder de stoel te maken heeft, maar u zal begrijpen, echt veel zin om weer naar de dealer te gaan heb ik niet na mijn eerdere ervaring.

Nadien op het vervangen van een remschoentje en wat banden na geen problemen meer gehad.

Over een week de grote beurt en APK, ik hoop dat het allemaal meevalt. In iedergeval moet de distributieriem vervangen worden. Ik hou u op de hoogte.

update (11/09/2007)
Er is in korte tijd weer veel gebeurd.
Ik heb de auto weggebracht en laten bekijken wat er allemaal aan gedaan moest worden om weer een jaar te kunnen rijden. Het bleek dat inclusief distributieriem en kleppen stellen de grote beurt zo’n €1000,- euro zou moeten gaan kosten. Door lampjes, remschijven en blokken en de de uitlaat zelf te vervangen werd het geheel gereduceerd tot ongeveer €600,- euro. Een acceptabele prijs voor een auto met zoveel kilometers.

3 Dagen na de beurt ben ik naar Frankrijk afgereisd en daar begon het gelazer. Ik reed van een berg naar beneden en hoorde een hard krakend geluid, en daarna niks meer. De auto is weggetakeld en naar Nederland teruggebracht. Wij hebben met vervangend vervoer de vakantie af kunnen maken.
Later bleek dat de distributieriem niet goed gemonteerd was waardoor deze een optater heeft gehad. Gevolg: Motorblok en pomp kapot.
De garage heeft heel netjes de schuld op zich genomen en de motor gereviseerd en ook de pomp vervangen. Hij rijdt nu weer als een zonnetje en zal wel weer een tijdje mee kunnen.
Al met al de auto wel een maand kwijt geweest.

Update: 30-12-2007
Ondertussen weer 18000 km verder. Eigenlijk zonder problemen. Er lekt wat olie uit het kleppendeksel, waarschijnlijk is de vloeibare pakking niet meer helemaal dicht. Wordt als het goed is deze week onder garantie vervangen.
De ventilator van de verwarming maakt een raar ratelend geluid, ik denk dat daar een lager kapot is. Ik ga daar nog maar eens naar kijken. Voor de rest super.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.