Citroën Xsara Coupé 1.4i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Coupé 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 143.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
Citroen Xsara Coupé 1998
- 143.000 km
Mijn Saxo est mort. Lees: dagwaarde van mijn Saxo is het equivalent aan de waarde van een kratje pils. iemand tikt per ongeluk 't voorwiel van m'n Saxo aan. De voorwielophanging is verbogen. Helaas voor de Saxo was het over en uit.
Kortom; wat dan? Het is Maart 2013. Net afgestudeerd, nog geen baan op niveau. Wil toch iets ruimer, comfortabeler en iets wat niet wegwaait. Maar goed, geen geld. Shoppen met budget van EUR 750.
Enfin; Citroen-klapje op. Een Xsara Coupé uit 1998. Een goud/gele. Spuuglelijke kleur en de vorige eigenaar had er een af-fabriek achtervleugel op laten monteren... Welja! Een stuk comfortabeler dan mijn oude Saxootje. Maar in vergelijking met mijn 1996-er BMW E36 valt het lagere kwaliteitsniveau gelijk op. Het wiebelt en 't kraakt in de Fransoos. De binnenspiegel is van iel plastic ipv solide plastic wat in de BMW zat. Het interieur ziet er weer onherroepelijk ''ninetees'' uit. Zwart en hard kunststof. Ergonomisch best prima. Stoelen zitten goed en die paar cm's extra binnenruimte t.o.v. de Saxo is toch niet vervelend!
De weg op! Rijden doet deze auto als een Fransoos. Hee, dat rijdt niet slecht! Niet kraakvrij, niet vlot maar eigenlijk best comfortabel. Hij zit nog goed ook! Verzekeringskosten vallen mee, benzine slurpt ie niet overdadig en starten doet 'ie altijd. Onderdelen zijn er in overvloed voor dit type motor. Kosten zijn acceptabel. Dit autootje zou best nog een paar jaar meekunnen!
Kortom, ondanks z'n lelijkheid is 't best een prima auto. Ware het niet dat in mijn geval de koeling van de auto niet het sterkste punt was. Bij een nachtelijke snelwegrit lichtte het koelwaterlampje op; metertje stond in het rood. Oké, ik reed mogelijk wat harder dan 120, maar toch... Dat zou de koeling aan moeten kunnen. Ook de koeling van een destijds 15-jaar oude Francaise.
Dan begint 't sleutelen; Koelsysteem doorspoelen, verversen ontluchten etc. Wat een troep kwam eruit! Niet met liefde onderhouden, zullen we maar zeggen!
Ook wat liefde en sleutelende aandacht verhelpt het e.e.a. niet. Dat zat me niet lekker. Net voordat ik met de auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk zou gaan, heb ik 'm verkocht. Ik durfde de rit niet aan. Helaas; fijn apparaat, maar ik vertrouwde haar niet.
Op vakantie met een leen-auto; en na de vakantie maar weer op auto-jacht!
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Citroën Xsara Coupé 1.4i
- 1998
- 264.309 km

Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige 5 Deurs | Automaat | Airco | Centrale vergrendeling | Elektrisch bediende ramen voor | Radio/CD | Nette en goed rijdende en roestvrije comfortabele auto | NAP | Nieuwe APK bij levering |
- 1999
- 107.916 km

Citroën Xsara Coupé 1.6i Ligne Prestige APK tot 05.2024
- 2000
- 186.785 km
Lees ook

Citroen Xsara Coupé 2.0i 16V VTS (1999)

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan

Lezersreacties (0)
Reageren