Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Xsara Coupé

Citroen Xsara Coupé 2.0i 16V VTS (1999)

Sluipwesp

2
Citroen Xsara Coupé 2.0i 16V VTS (1999)
  • Autotest
23 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
'n Beetje goedkoop is het wel om de driedeurs van een brave gezinsauto 'coupé' te noemen. Met een achterspoilertje ziet deze Xsara er wel sportief-slank gesneden uit, maar een sportwagen... nee, meer een soort sluipwesp.

Gelukkig voor Citroën is de Xsara een aardig alledaagse verschijning op de weg. Maar van de driedeurs 'coupés' denkt de doorsnee weggebruiker hooguit: och, alweer een Xsara. Zonder dat de GTI-adepten onder hen nerveus in hun stoel gaan schuiven, vrezend dat 'zomaar een Xsara' hen voorbij zou kunnen stuiven.
Wees gewaarschuwd: bepaalde Xsara's kunnen dat dus echt wel. Als een sluipwesp komen ze achter je aan, versnellen plots... en vliegen je ongegeneerd voorbij. Vooral zo'n metallic geelgroenige tweeliter zoals wij hadden. Binnenin merk je nog het meest zijn sportieve aspiraties. Daar klinkt duidelijk, maar niet storend uitlaatgeblaf. En je zit in kuipstoelen met grote wangen opzij, lekker lange zittingen, luxe bekleed met velours en alcantara.
Je kunt een Xsara Coupé in veel varianten bestellen, zelfs vanaf een doodsimpele 1.4. Voor f 1.000 minder dan een vijfdeurs Berline. (Als 2.0 16V is hij echter zo'n f 3.500 duurder!) Hetgeen aangeeft dat de driedeurs-versies wel degelijk gericht zijn op kopers die enige sportieve stijl wensen, en zelfs voor minder geld liever een drie- dan een vijfdeurs pakken. Met gelijke maten, behalve dat bij een Coupé het dak schuiner afloopt, met voor de hand liggend nadelig gevolg voor de hoofdruimte achterin. Met de beenruimte is weinig mis, niet al te grote volwassenen kunnen er goed terecht. Voor de bagageruimte maakt dat natuurlijk niet uit, die is behoorlijk ruim en voor een 'coupé' goed bereikbaar via de derde deur. Die andere twee deuren hadden wat breder gemogen, de instap achterin is - zeker langs de massieve sportstoelen - niet zo makkelijk.
Echt wat sportieve optuiging krijgt de Xsara Coupé pas in de 2.0 16V-aankleding. Met de genoemde sportstoelen, airconditioning, en in de toerenteller een olieniveau- annex temperatuurmeter. Ook lichtmetalen velgen horen erbij, en mistlampen voorop. Hieraan gekoppeld is een forse dosis comfortabele luxe. Alle Xsara's zijn bovendien uitgerust met een dubbele airbag voor en zij-airbags.

Zoefff...

De topversie van de voorgaande ZX had al dezelfde tweeliter, een nogal puur sportaggregaat. De motor loopt wat 'vierkant' stationair, schudt dan een beetje, en laat zich zoals gememoreerd goed horen. Veelzeggend is dat het rode stuk op de toerenteller pas bij 7000 begint, véél voor een tweeliter. Hij raast daar heel gretig naartoe, met eerst goede en vanaf 3500 tpm zeer overtuigende trekkracht. Hoewel erg sportief is de motor dus niet storend nerveus van karakter.
Het weggedrag is dat wel - een beetje. De Xsara 2.0 16V ligt zichtbaar lager in de veren dan gewone versies, wat hem veel goed doet. De vering is stevig maar naar onze smaak absoluut niet hard. Van ons mocht elke Xsara een stuk meer in dezelfde richting afgesteld worden. Ook wat de besturing aangaat, die heel precies en direct werkt. Met hele lekkere remmen erbij.
Alleen met die meesturende achteras zullen we nooit echt vrienden worden. Het werkt zolang je in snelle bochten het gas erop houdt. We nemen tenminste aan dat die achteras ertoe bijdraagt dat de Xsara dan aardig neutraal stuurt, met zoveel vermogen op de voorwielen. Neem je geleidelijk het tempo terug dan wordt de auto iets nerveus, gaat wat zoeken als het wegdek in de bocht niet mooi vlak is.
A la bonheur, maar we blijven erbij dat het behoorlijk oppassen is bij plots gas lossen in een bocht. Het meesturen van de achteras, die wat opzij gedrukt wordt door de zijwaarste kracht op de auto, lijkt op slag te verdubbelen. Ergo, de neus van de auto duikt nogal heftig dieper de bocht in. Laat je niet verrassen. Stuuruitslag iets terugnemen, dan is er niks aan de hand. Bij lange na geen 'idiot-proof' gedrag. Er zijn meer auto's in deze klasse met zo'n gemenig trekje, de meestuur-achteras versterkt het echter.
Afgezien daarvan heeft de Xsara 2.0 16V ons prettig verrast. Z- vinden we het niet erg dat het model weinig opvallend is. Da's juist leuk. Een brave gezinsauto met genoeg ruimte, comfort en luxe die op wens schroeiende prestaties neerlegt. Is dat niet precies het karakter dat van VW's oer-GTI zo'n legendarisch hebbeding maakte?

Signalement

Merk Citroen
Model Xsara Coupé 2.0i 16V VTS
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.029

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 123 kW / 167 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 193 Nm bij 5.500 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.167 mm / 1.698 mm / 1.364 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.165 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 630 kg
Banden195/55VR15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,2 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot 224 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xsara
Citroën Citroën Xsara

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xsara specificaties
  • Citroën Xsara occasions
  • Citroën Xsara video's
Advies en informatie
  • Citroën Xsara tests
  • Citroën Xsara gebruikersreviews
  • Citroën Xsara index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    1
    • 11 november 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    • 19 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence...

    2
    • 20 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2002)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne...

    4
    • 16 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    3
    • 5 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    2
    • 7 september 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige (2001)

    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige...

    2
    • 29 november 2015
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Xsara

    Facelift Friday: Citroën Xsara

    56
    • 17 juni 2016
  • Klokje rond
    Citroën Xsara Coupé 1.4i - 1998

    Citroën Xsara Coupé 1.4i - 1998

    • 4 oktober 2005
  • Autotest
    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence...

    • 10 november 2004
  • Citroën Xsara Break 1.6i 16V Difference...

    • 17 juni 2003
  • Autotest
    Citroen Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige (2001)

    Citroen Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige...

    1
    • 8 april 2003
  • Nieuws
    Facelift voor Citroën Xsara

    Facelift voor Citroën Xsara

    • 22 januari 2003
  • Autotest
    Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1997)

    Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1997)

    • 17 september 2002
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden