Citroën Xsara Coupé 1.8i 16V Ligne Prestige (1999)

autoreview

Citroën Xsara Coupé 1.8i 16V Ligne Prestige (1999)

Signalement

UitvoeringXsara Coupé 1.8i 16V Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Xsara is altijd een beetje een bescheiden auto geweest, totaal niet pretentieus. Gezegd moet worden dat het Coupémodel en dan vooral in de goudgele kleur, wél een flitsende verschijning is.

De tweeliterversie is door velen geroemd voor de 7000 toerenmotor met 167 PK. Uit economische overwegingen heb ikzelf gekozen voor het model dat net daaronder is gepositioneerd, de 1.8 liter zestienkleppenversie. Met 155 Nm koppel en 112 paardenkrachten heeft deze motor ten opzichte van de tweeliter een beduidend onderhoudsvriendelijker karakter, is rustiger van aard en komt ten opzichte van de gemiddelde medeweggebruiker niets tekort. Vooral de 1.8i’s brandstofverbruik en de verwachte slijtagekosten aan remonderdelen en banden zijn veel schappelijker. Het gemiddeld verbruik op benzine met een redelijk sportieve rijstijl ligt rond de 1:12,5. Sinds kort op LPG ongeveer 1:10.

De motor komt in deze auto uitstekend tot zijn recht. Veel trekkracht bij lage toerentallen en probleemloos doordraven tot de rode streep bij 6500 toeren. De motor reageert snel op het gaspedaal en de bak schakelt ‘Klik-klak’ precies. Het motorgeluid blijft tot de 4000 toeren beschaafd en wordt daarboven lekker sportief. De bediening van het koppelingspedaal vergt wat gewenning maar is verder prima.
De wegligging is bij normaal rijgedrag comfortabel en zoals dat van een middenklasser verwacht mag worden. De auto stuurt stevig, direct en met veel gevoel. Worden bochten wat sportiever aangesneden wordt van de bestuurder meer oplettendheid vereist. Door de meesturende achteras kan bij het insturen van een bocht de achtertrein ietwat onstabiel aanvoelen. In scherpe, snel genomen bochten is het oppassen geblazen voor plotseling uitbreken bij gas lossen. Wanneer er op een goede manier omgegaan wordt met dit trekje valt er juist erg leuk te gooien en smijten met de Xsara. Snelwegbochten kunnen met hoge snelheid gerond worden zolang er vermogen op de voorwielen blijft. Op hoge tot zeer hoge snelheden (tot 180 km/u) blijft de rechtuitstabiliteit goed gehandhaafd. Mocht de bestuurder echt het uiterste vergen (teller op 210) dan zijn twee handen aan het stuur een must.
De remmen zijn misschien wel het sterkste punt van deze auto. Het pedaal voelt stevig aan en de doseerbaarheid is perfect. Zeker in combinatie met ABS en ook onder natte omstandigheden.

De uitrusting is zeer compleet: vier airbags, ABS, temperatuurgeregelde airconditioning, elektrische raambediening, breedstralers, 15 inch lichtmetalen velgen met 195/55R15 banden en metallic lak. Het interieur ziet er strak uit en is goed en degelijk in elkaar geschroefd. De stoelen zitten stevig en bieden aan een persoon met een normaal postuur voldoende ondersteuning, ook op langere ritten. Het geluidscomfort is redelijk maar niet bijzonder. Er is duidelijk windgeruis maar pas vanaf 140 km/u nadrukkelijk aanwezig.

Al met al is deze Xsara Coupé een complete auto die normaal dagelijks gebruik weet te combineren met een gezonde hoeveelheid onderhuidse sportiviteit. Helaas niet een vaak geziene verschijning, zeker in de opvallende kleur Jaune Hélidore zou deze Citroën wat vaker op de weg gezien mogen worden. Doordat deze auto niet hoog gewaardeerd wordt zijn de prijzen op de occasionmarkt zeker aantrekkelijk te noemen.

PROBLEMEN

Geen noemenswaardige problemen. De 100.000 kilometerbeurt is door de garage uitgevoerd bij aankoop, waarbij ook de distributieriem kostenloos is vervangen. Tevens werden de koppelingsplaten en remblokken vóór vernieuwd.

Update augustus 2004:
Na een flinke hobbel op een zandpad brak er een onderdeel van de stuurbekrachtiging af waardoor alle olie wegliep en de bekrachtiging niet meer werkte. Gerepareerd door garage, flinke rekening. Verder moet de gaskabel vervangen worden aangezien de bediening van het gaspedaal nu zwaarder is dan het rempedaal. Verwachte kosten daarvoor circa vijftig euro. Verder geen problemen na bijna 20000 plezierige kilometers.

Update november 2005:
Kilometerstand inmiddels 159000. Auto rijdt als een zonnetje.
Auto heeft bij 140000 een grote beurt gehad bij onafhankelijke Vakgarage.
Bij 150000 is er een LPG G3 installatie ingebouwd daar ik besloten heb deze auto in ongeveer 5 jaar tijd op te rijden. LPG bevalt uitstekend (vooral aan de pomp). Tijdens het rijden is er wel een kleine vermindering van koppel merkbaar. Verder loopt de motor prima.
APK op 20 oktober glansrijk doorstaan, slechts met de mededeling dat remschijven vóór dun beginnen te worden. Brembo schijven en Ferodo blokken zijn inmiddels besteld aangezien ik niet veel vertrouwen in het originele OEM stopspul heb.
Als de auto kilometerstand 160000 bereikt heeft mag ze weer naar de garage. Er gaat dan ietwat dikkere olie in, dit ivm leeftijd van het blok in combinatie met LPG. Ook mogen rem- en koelvloeistof vervangen. Nieuwe bougies ook en verder het normale onderhoud.
Bij 180000 mogen de Vredestein Sportrac banden vervangen. Ik weet nog niet zeker of dezelfde banden terug mogen. Ze bevallen uitstekend maar ik ga misschien toch voor de economisch onovertroffen Michelin Energys, daar ik veel snelwegkilometers vreet.

Twee dagen na het updaten van deze review: Aanrijdinkje linksachter. Geraamde kosten €3356,49.

191000 Ik heb de auto ingeruild op een nieuwere vijfdeurs Xsara HDi Exclusive uit 2003. Eigenlijk zijn de afgelopen 30000 kilometer zonder noemenswaardige problemen verlopen, op een gare middendemper na. Deze was nog geen jaar oud, maar kostenloos vervangen door de kwikfit. Verder hoop ik dat de auto een goed nieuw baasje krijgt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.