Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.6i 16V Différence |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 173.000 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
Xsara 1600 LPG Statoin
- 173.000 km
Een auto op gas (LPG G3). Dat betekent vaak tanken, maar het houdt ook in dat de kosten van iedere tankbeurt laag zijn. Ik heb nu 4x getankt en dat heeft me iets van € 55,- gekost. Het verbruik op gas ligt rond de 1 op 12,5
De auto rijdt fijn en is voorzien van een cruise control af fabriek. De cruise control zorgt ervoor dat de auto door een pulsje/tikje op de schakelaar 3km sneller of langzamer gaat.
Verder kan ik er op dit moment nog weinig van zeggen. Een auto met 173.000km op de teller. Is dat een verstandige keuze? De tijd zal het leren.
PROBLEMEN (174.200 km)
Twee achterbanden met vlakke kanten en een lekke achterdemper. Totaalkosten € 450,-.
Stand van zaken (260.988 km)
De Xsara schijnt een bobine te hebben die doorslaat. De motor loopt soms slecht als het toerental laag is. De garage dacht indertijd al dat het daar aan zou kunnen liggen. Ik heb er nog een tijdje mee gereden, maar ik was er flauw van. Vandaag naar een LPG specialist geweest. Die zegt dat het aan de ontsteking ligt. En dat zou ook nog te maken kunnen hebben met de bougies, maar die zijn nog niet zo lang geleden vervangen.
De hele historie van de Xsara, zo lang als ik die heb, kun je vinden op pagina310.html (zoek daar maar op).
Dit jaar is het vrij extreem met alle kosten. De kleppen krom na het breken van de bout van de geleiderol. De cilinderkop is gereviseerd. Het draaipunt van de achteras was ruim, dus ik heb een andere achteras.
De reparaties aan de auto lopen momenteel aardig op. Het ging juist heel goed.
Een tijd geleden had ik een ANWB medewerker aan huis omdat de auto van een vriendin van mij problemen had. Hij zei, en misschien heeft hij in het algemeen wel gelijk, dat je een auto kunt aanhouden tot ongeveer 250.000 kilometer. En dan moet je er afscheid van nemen omdat de kosten dan wel erg beginnen op te lopen.
Maar ondanks de ellende van dit jaar ben ik door de bank genomen nog steeds in mijn nopjes met de auto.
Gemiddeld gasverbruik is ruim 1 op 13. Dat zal onder andere met mijn rijstijl te maken hebben. Als het even kan, rij ik 100 op de auto(snel)weg. Tijdens het inhalen maak ik meer snelheid als er auto's aan komen en vervolgens laat ik mijn snelheid weer terug zakken naar 100.
327.000
Sinds de ingrepen rond de 250.000 km weinig spannens dingen meegemaakt. Voorjaar 2012: beurt met twee nieuwe banden en wissel banden € 800,-. Tot en met begin 2013 nog ongeveer kosten in dezelfde orde van grootte. Nog een beurt van ruim € 300,- met twee banden in maart 2013.
De remlichtschakelaar bleek defect waardoor de cruisecontrol niet goed werkte. Vervangen: kosten €57,-
Oktober 2013: grote beurt voor ruim €300,-
En eerstdaags is de auto aan zijn volgende beurt toe.
Gemiddeld brandstofverbruik op LPG nog steeds rond de 1 liter per 13 km. Als ik de benzine er bij tel, dan wordt het gemiddelde brandstofverbruik 1 liter per ruim 12,2 km. Vind ik netjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.