Citroën Dsuper 5 (1973)

autoreview

Citroën Dsuper 5 (1973)

Signalement

UitvoeringDsuper 5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1973
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf32.680 km
KM-stand laatst85.128 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar 2013

  • 55.100 km

In 2007 waren we opzoek naar een vakantieauto. Het Citroen comfort dat we hadden ervaren met de xantia was ons erg goed bevallen, maar ik had een ervaring van vroeger met een DS en dat is gewoon beter. Vele discussies later en een aantal proefritten verder hebben we de rode dame aangeschaft.

We zijn er ook meteen een weekend met caravan mee weggeweest. Dat was achteraf niet zo slim, we kende de auto niet goed en dan loop ik meteen tegen het onbekende aan. De rode stop lamp ging branden, omdat de motor te heet werd. Overgeschakeld van LPG naar benzine. Het bleef zich voordoen. Misschien eens wat rustiger gaan rijden? Het liep allemaal nog wel goed heet, maar het bleef allemaal heel.

Bij de garage geweest en toch een ander verklikkertje er tussen gezet en vanaf dat moment dat probleem niet meer gehad. De auto wordt heet, maar gaat niet bij het miste of geringste een rode lamp aan zetten.

Toen naar Frankrijk geweest. Heerlijk zo'n vakantie met een Franse auto door het Franse land. Tot Orleans ging alles goed, toen knapte de uitlaat en begaf de spanningsregelaar het half. (Ja dat kan wel, voordat er een discussie ontstaat dat het niet kan; dan levert de dynamo wel aan de motor als deze draait, maar niet aan de accu om bij te laden.) Ik heb een flexibel pijpje, dat ik bij me had, er tussen gezet en de uitlaat was gemaakt en met soms wat passen en meten zijn we thuis gekomen.

Nieuwe dynamo en een grote beurt en weer verder. Nog een keer Frankrijk, naar Duitsland, weekendje weg in eigen land en afgelopen jaar 2010 naar Italië geweest. eigenlijk alles met caravan en over de hoogste passen. Zonder problemen! Hoe dat kan? Goed onderhoud en veel aandacht geven.

December 2010.
Met goed onderhoud gaat het lang goed, maar op een gegeven moment moeten er dingen gerestaureerd worden. Oftewel flink investeren! Gaan we dat doen? Een oude auto is altijd werk en dat wordt met het ouder worden niet minder. In december 2010 hebben we geprobeerd de dame te verkopen. Wel een paar reacties gekregen, maar niet die ene die leidde tot de verkoop. Besloten de auto te houden, maar dan ook te investeren in verbetering van de auto en personalisering!

Ik heb er in mei van dit jaar een nieuwe stuurinrichting ingezet en toen ik daar alles toch los had ook maar even de remklauwen vervangen en.....
Ja, ik kan de waslijst opnoemen, maar het was een half A5 van dingen en dingetjes die ik heb gedaan. Waar ik het meest trots op ben en ik al vanaf het begin wilde was een nieuw stuur! Ik heb nu een oud DS stuur met mooi leer bekleed en dat is zo fijn om in de handen te houden! Ik geniet er echt elke keer van als ik in de auto een ritje maak.

Dan het rijden: Ik rijd er naar verhouding met mijn zakelijke auto's niet veel mee. Slechts een 5500 kilometer per jaar. Maar wat voor een kilometers, in het mooiste comfort dat ze in auto's ooit hebben gemaakt. Het geluidsniveau is wel hoger dan van de moderne auto's maar met aangepast tempo (mensen accepteren, dat bij zo'n dame) is het heerlijk tuffen.

In 2013 moet ze weer gekeurd worden en ik wil voor die tijd dat ze een nieuwe kleur krijgt. Dan straalt ze nog meer dan ze nu al doet.

Motor in de soep! Tussentijdse update juni 2012

  • 61.259 km

In april van dit jaar de auto uit de stalling gehaald en gelijk een grote beurt ingepland. Alles zelf gedaan, ook hier en daar weer kleine modificaties aangebracht, zodat het de komende zomer prettiger zou worden om op vakantie te kunnen gaan.

De volgende dag gingen we voor een lange rit naar mijn broer. Nog geen 10km van huis, een heel hard gerateld, gekletter, gebonk en toen stonden we echt stil! Tegelijk dit alles gebeurde stuurde ik de DS de parkeerplaats bij een tankstation op en daarna was het gedaan! De motor draaide geen enkele kant meer op. Mijn gezin kon veilig aan de thee en limonade.

De ANWB heeft de dame opgehaald en naar huis gebracht. Daarna ben ik eens gaan rekenen en gaan rond vragen. De garage in Amsterdam, AR, had een mooie deal en daar heb ik een vervangende motor laten monteren. De afgelopen weken hebben we de nodige ritten weer gemaakt, bij elkaar al weer 2500km, in Nederland, België en Luxemburg. De auto heeft zijn betrouwbaarheid bijna weer terug. Alleen gebruikt la Bombe nu 2,5 liter water op 250km. Daar wordt nog aan gewerkt en daarna gaan we komende zomer naar Zuid-Frankrijk.

Een volledig nieuwe kleur laat nog even op zich wachten....

25.000km voorbij gevlogen

  • 85.128 km

In april 2012 is er een andere 2L motor in gegaan. Sinds die tijd heeft ze niet meer stil gestaan. Er zijn in anderhalf jaar 27.000km voorbij gevlogen. Twee grote vakanties in Frankrijk, heel veel onderhoud en behoud van de dame. En daarnaast de nodige rare en leuke reactie op de weg.

Laat ik met het laatste beginnen. De dame is dit jaar 40 jaar geworden en samen met een autoweekredacteur hebben we de auto proberen in te ruilen (AW 35/2013 p58). Als ik nu zou moeten kiezen, dan zou ik zo overstappen op Mini. Wat een vriendelijkheid en warm onthaal! Maar de DS rijdt zo lekker dat ik het toch niet over mijn hart kon krijgen haar de deur te wijzen. We hebben als gezin wel een MPV-gezinsauto voor erbij gekocht.

De vreemde reacties die afgelopen jaar heb gehad zijn dat ik van de weg af werd gereden door een motorfiets. Ik begrijp tot twee keer toe niet wat de heren bezielde, want de DS is ongeveer 2,5 keer groter en 5 keer zwaarder. Het ergste vond ik nog wel de stompzinnige reactie van de beide motorrijders. Ze wilden allebei tegen mijn auto gaan trappen terwijl we aan het rijden waren op de snelweg met 120kmh!

Dan een rare reactie van een meneer in een Opel, hij vond het noodzakelijk mij er op zeer dwingende wijze op te attenderen dat ik niet harder dan 100kmh mocht. Bij alle verplaatsingen van rechts naar links en van links naar rechts zorgde deze meneer dat hij goed voor mijn auto bleef hangen. Ach, zo heerlijk als ik ergens 130 mag en dan 100 moet blijven rijden.

Daarnaast op de weg de nodige snijders en bumperklevers gehad. In de afgelopen anderhalf jaar begin ik langzaam maar zeker genoeg te krijgen van de houding van andere automobilisten op de weg ten aanzien van de DS. Mijn dame moet nog een keer overgespoten worden en dat zal nog even op zich laten wachten, maar dat maakt haar nog geen oude bak waar maar tegen aan geschopt en getrapt kan worden.

Gelukkig ook heel veel in Duitsland en Frankrijk geweest. Wat is het daar veel aangenamer om te rijden. Daar is nog echt respect voor de dame. Ik heb onderweg met caravan of vouwwagen of gewoon los, alleen maar opgestoken duimen gehad en lachende gezichten. Op twee Hollanders na, die ik later in de kant van de weg weer tegen kwam, ik maakte me zorgen om de kinderen die met een brees en speciale brancard werden afgevoerd.

Qua onderhoud is het niet mee gevallen de afgelopen jaren. Er gaat erg veel tijd en geld in zitten. Als ik de auto dagelijks gebruik dan kost de dame net zoveel als een moderne auto. Bij een moderne auto betaal ik direct BTW, MRB en accijnzen. Bij de DS gaat alles op aan onderdelen en arbeidsuren.

Per saldo ben ik voor 2014 van plan om maar 5000km te gaan rijden. Dat betekent in 2014 een (1) onderhoudsbeurt bij 90.000km en dan rustig door tuffen naar 2015 waar ze weer eens APK-gekeurd moet worden.

De DS is voor mij de mooiste en comfortabelste auto van allemaal. Zo'n moderne auto is zeker makkelijk en fijn, maar mist karakter en dat is zo lekker aan de DS.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.