Citroën DS5 THP 155 So Chic (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 THP 155 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
Eerste week
- 54.000 km
Afgelopen week onze nieuwe auto opgehaald bij Leaseplan Occassions in Breukelen. Ten opzichte van onze vorige auto een stap voorwaarts in ruimte, zoals dat ook de bedoeling was.
In diverse reviews hebben we gelezen of gezien dat een DS5 (te) hard geveerd is, maar naar onze smaak is niets minder waar. Het zal maar zijn wat je gewend bent. Voor ons is het precies goed. Maar goed, we hebben ook nog geen ervaring met 'echte' Citroëns.
Onze 5 is helemaal volgeladen met extra's; eigenlijk is de wagen één grote verzameling van gadgets. Het enige dat nog ontbreekt is nog die schitterende stoelen die sommige versies hebben (met het horlogebandjes motief), al mag ons alcantara-leder-gecombineerde interieur er ook wel zijn. Top of the bill: de achteruitrijdcamera i.c.m. parkeersensoren achter én voor, het head-up display en het navigatie- en multimedia-systeem eMyWay.
De automaat (niet de blijkbaar zo beruchte gerobotiseerde bak van de Hybride) doet netjes zijn werk en de 155 pk die de 1.6 Turbo levert is voor ons doen genoeg. Niet super snel, maar genoeg koppel onderin om even lekker in te halen zonder meteen de toeren in te moeten.
Er zijn nog 2 zaken die even aandacht nodig hebben:
- Het verbruik; dat valt nog even tegen. Daar waar onze vorige auto niet zuiniger te krijgen was dan 1:12 is, komt de DS5 nog een kilometer minder ver op een liter. Het zou kunnen dat het aan de relatief korte stukjes ligt, die we er afgelopen week mee gereden hebben. Even in de gaten houden.
- De 19"velgen blijken erg vatbaar geweest voor stoeprandschade. Er zitten veel krassen op en op sommige plekken is de band zelfs bekrast. Daarnaast (oorzaak zal wel hetzelfde zijn) is er een trilling te voelen tussen 120 en 130 km/u en trekt hij een beetje naar links. Volgende week heb ik een afspraak bij Bosch Car Service om eens naar de uitlijning en balans van de wielen te laten kijken. Om verder stoeprandschade te voorkomen en de oude een beetje te camoufleren opteer ik voor een setje Alloygators (velgrandbeschermers).
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.