Citroën DS5 THP 155 So Chic (2012) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 THP 155 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Wat een prachtige auto
- 118.000 km
Op slag verliefd was ik toen ik de wit metallic gekleurde DS5 in een advertentie zag staan. De prachtige lijnen van de neus, de plooien in de flanken eindigend in een geweldige kont met twee mooi verchroomde uitlaten. En dan het interieur. Als een cockpit van een vliegtuig, als of je in stapt in je privé jet. De decadentie van de prachtige leren stoelen, de vele schakelaars in het plafond of het panorama dak wat in drie delen is verdeelt om 's nachts de sterren te aanschouwen als je onderweg bent.
Deze Citroën is niet zomaar een Citroën, dit is the next level, de DS5 ontwikkeld door Jean-Pierre Ploué, is in vele opzichten een upgrade van de bestaande citroëns. De afwerking en gebruikte materialen zijn van hoog niveau, en de functionaliteit van alles is prima.
Is dan alles perfect. Nee, dat niet. In mijn optiek is de vering te straf. Zeker de achterdempers hebben moeite korte oneffenheden weg te filteren waardor de achtertrein een wat sprongerig karakter krijgt op slechte wegen. Voordeel is dan weer wel dat je op ons gladde asfalt stevig door een bocht kunt gaan zonder overmatig hellen. Een klaverblad kun je op het sportieve af nemen waarbij ik niet het idee heb dat de voortrein naar buiten wil schuiven.
De zes traps automaat met koppel omvormer doet zijn werk in alle rust. En mocht je wat sportiever vooruit willen zorgt de sportstand dat de motor wat meer op touren wordt gehouden.
De stoelen zijn heerlijk, het mooie leer nodigt je uit om plaats te nemen. En eenmaal achter het stuur kun je de stoel electrisch in elke gewenste stand verstellen. Stoelverwarming zorgt voor nog wat extra comfort en mocht dat niet genoeg zijn kan je onderrug nog worden gemasseert. Het stuur is goed in hoogte en diepte te verstellen.
Qua design heeft Citroën het niet alleen bij de buitenkant gelaten. Binnen in is het één en al pracht en praal. De mooie vorm gegeven knoppen en schakelaars voelen solide aan. En de ergonomie....ach je leest vaak dat die niet zo geweldig is. Maar persoonlijk vind ik dat wel meevallen. Binnen twee dagen vind je alles blindeling. Daarnaast gaat er veel automatisch, zoals het licht, de ruitenwisser geef je een tikje en regelt zichzelf, en dat geld ook voor de gescheiden climate control. Navigatie, radio en telefoon gaat via fysieke knoppen op de midden console waarbij een grote draaiknop als een soort muis fungeert. Het display voor de navigatie is voldoende maar kan niet tippen aan de HD schermen van bijvoorbeeld een Mercedes of BMW. Nu is de auto natuurlijk al weer vijf jaar oud.
Mis ik verder iets op de auto, een dode hoek waarschuwings systeem had er best op mogen zitten, maar verder is alles compleet. Een paar specifieke zaken, groot koelvak in de midden tunnel, een prachtig analoog klokje en nightvision. ( afgekeken van Saab)
Tot op heden ben ik een heel blij man met deze geweldige auto en hoop ik op nog heel veel onbezorgde kilometers.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.