Test: Citroën DS5 Hybrid4 Sport Chic (2013)
Yuppenmagneet
Onderscheidend vermogen is essentieel als je jonge, succesvolle kopers wilt verleiden. Daarbij is de koppendraaifactor cruciaal en die heeft de Citroën als geen ander. Wij reden met de Hybrid4.
Vanuit alle hoeken bezien is de Citroën DS5 bijzonder. De auto laat dan ook een spoor van verrekte nekspieren achter. En dat is precies waar de doelgroep die Citroën voor ogen heeft van houdt: opvallen. Hippe, succesvolle mensen die graag een mooie auto willen, maar zich niet in een obligate Audi A4 of BMW 3-serie willen verplaatsen.
Ziet de DS5 er vanbuiten al waanzinnig uit, binnenin is de Fransman zo mogelijk nog buitenissiger. Overal zitten knoppen en schakelaars en het geheel is met bijzonder veel aandacht vormgegeven. Een head-updisplay kennen we inmiddels van meerdere merken, maar een rij schakelaars tegen het plafond kom je niet zo vaak tegen. Het draagt samen met de vele schermpjes bij aan een vliegtuigsfeer. Over de ergonomie kun je twisten. Natuurlijk went het feit dat de raambediening op de middentunnel zit, maar handig is het niet. Daarbij zitten de knoppen dicht op elkaar. Vorm is hier boven functie gegaan.
Het laat zich raden dat de ruimte achterin geen limousine- associaties oproept, maar zolang de oud-dispuutgenoten niet al te lang zijn, kunnen ze het er best een tijdje uithouden.
Samenspel tussen motoren
De bagageruimte is met 330 liter niet echt overbemeten, een direct gevolg van het onder de achterbak geplaatste elektropakket. Daarmee belanden we bij het belangrijkste nieuws van de DS5, want die is ook leverbaar met het Hybrid4-systeem. Deze dieselhybride-aandrijflijn kennen we inmiddels uit auto's als de Peugeots 508 en 3008. Net als bij z'n stalgenoten zijn we er redelijk positief over, maar we raken er niet gelijk aan verslingerd. Het samenspel tussen elektromotor en diesel werkt bij rustig rijden perfect; je ziet eigenlijk alleen aan het informatieschermpje hoe de aandrijfkrachten worden verdeeld. Maar wil je de 200 pk die Citroën belooft ook echt eens gebruiken, dan raakt de halfautomaat in de war en duurt het te lang voordat je daadwerkelijk versnelt. Daar komt bij dat het piekvermogen maar heel beperkt beschikbaar is; de momenten waarop de dieselmotor en de elektromotor allebei exact hun maximumvermogen leveren, zijn schaars. De onderbreking tijdens het schakelen is ook aanzienlijk. De beloften voor het verbruik zijn te rooskleuring. Dat is met 1 op 16,1 niet gek, maar benadert de fabrieksopgave van 1 op 27,8 niet.
De DS5 is voorzien van een stevige dosis dynamiek. De vering en demping zijn helaas wel erg stevig gemaakt en daar heeft het comfort behoorlijk onder te lijden. Vooral dwarsrichels op de snelweg hoor en voel je nadrukkelijk. Daar moeten we wel bij aantekenen dat onze DS5 was voorzien van 19-inchwielen. Overigens is hij ondanks z'n harde onderstel geen sportieveling. Het gewicht van 1.635 kilo dat de Hybrid4 in de schaal legt, is simpelweg te groot om van de DS5 een strak sturende auto te maken.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Citroën DS5 Hybrid4 is een flitsend apparaat met veel leuke randzaken aan boord. Daarbij is de wow-factor van de auto niet te overtreffen.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | DS5 Hybrid4 Sport Chic |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 48.840 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.530 mm / 1.871 mm / 1.504 mm |
Wielbasis | 2.727 mm |
Massa leeg | 1.635 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 500 kg |
Banden | 235/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 211 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km (fabrieksopgave: 3,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 88 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.