Citroen DS5 BlueHDi 120 Business Executive (2014)

autoreview

Citroen DS5 BlueHDi 120 Business Executive (2014)

Signalement

UitvoeringDS5 BlueHDi 120 Business Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst195.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele reisgenoot

  • 195.000 km

Om toch een paar oordelen uit de lucht te krijgen dacht ik deze review te schrijven over mijn DS5. Ik heb hem nu 4 jaar en in die tijd er 70.000 km mee gereden.

In de eerste plaats: hij is comfortabel! Dat komt omdat er vanaf modeljaar 2014 andere vering en demping op zit dan op de eerste 2 bouwjaren (toen was de vering inderdaad straf). Tip: vermijd bouwjaren 2012-2013 dus. Of beter: neem een exemplaar vanaf 2017, dan heb je het verbeterde display met Android auto.

Ook de stoelen zitten erg lekker; je stapt na een dag rijden echt uitgerust uit. Ze zijn goed te verstellen naar je persoonlijke voorkeur. Achterin is voldoende plek voor opgroeiende kinderen. De hoofdruimte is wat minder door de drie (!) dakramen.

Het geluidsniveau draagt daar ook aan bij; het is een stille auto. Alleen bij hogere snelheden had het van mij nog wel wat stiller gekund.

Het donker/zwart uitgevoerde interieur is bijzonder stijlvol, met een redelijk goed bedieningsgemak (nog zo'n vooroordeel). Ik heb overal fysieke knoppen voor. Ja, die zitten soms wat ongeclusterd. Maar ze doen wat ze doen.

Sleutelloos ontgrendelen en starten, HUD-display, gescheiden climate control, fijn werkende stuurwielbediening, halfleder en drie heerlijke panoramadaken maken het een fijne bak.

Ik heb de 1.6 BlueHDI 120. Die heeft lekker trekkracht onderin, maar is geen strepentrekker. Ik rijd 1 op 19,5 gemiddeld over al die jaren. Daar zitten ook veel korte ritjes bij.

De auto heeft zich uitermate betrouwbaar getoond in al die jaren. Het enige (!) euvel was een kapotte pomp van tank met regeneratievloeistof (ik weet nog steeds niet of het Adblue, Ureum of Eolys is). De duurste reparatie was een verstopt roetfilter bij ong 160.000km. Verder regulier onderhoud.

Op dit moment is er nog geen rammeltje of kraakje te bekennen.

Een ander oordeel gaat over het slechte zicht rondom. Ik ervaar dat niet als heel slecht eigenlijk. Uiteraard zal een stationwagen of andere blokkendoos beter zicht hebben. Maar slecht wil ik het zeker niet noemen.
Je hebt een derde ruitje waardoor de dode hoek reuze meevalt. Met de camera en parkeersensoren rondom is manoevreren prima te doen. Ik ervaar alleen rechtsvoor wat beperkingen met het zicht, met name als je langs bijvoorbeeld paaltjes manoevreert. De achterklep bestaat uit twee gedeeltes, met de spoiler in het midden. Bij mij zit de spoiler niet in de weg, maar dat is persoonlijk denk ik.

De kofferbak is met 465l van prima formaat voor deze C-/D-segmenter. De vorm en toegankelijkheid is wat minder.

Ik heb nog de versie met het display met jog wheel op de middenconsole (RT6). Het display heeft geen touch screen, en voor alles is een fysieke knop (dat maakt het dashboard ook wat druk). Dat wieltje werkt erg fijn! In 2015 kwam het touch screen display (NAC Wave 1): die versie wil je eigenlijk niet. Vanaf voorjaar 2017 is er een verbeterde versie (NAC Wave 2, nav. versie 21.08.x), waarbij je ook Android auto hebt.

Wat vind ik minder?
Her en der slijt de lak van het dashboard, met name de Start-/Stopknop. En het achterruitje onder de spoiler wordt niet lekker schoon in de wassstraat. Dat was het eigenlijk wel.

Kortom, het blijft iedere rit genieten van deze wagen. En ook als hij stil staat blijven de details van het design me verbazen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens