Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013) #9

autoreview

Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013)

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst143.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers en indrukken

  • 850 km

Tegenwoordig wordt de keuze van een leaseauto bepaald door de bijtelling, en dat is jammer. Want het gaat ten koste van het rijplezier omdat de keuze vaak wordt beperkt door de beperkingen van de werkgever en natuurlijk wat je zelf wilt betalen via de belastingen.
Wat was ik blij toen ik zag dat de DS5 tot de mogelijkheden behoorde in mijn keuze. Want: mooie looks, strak interieur (in het donker waan je je in de Enterprise) en 200PK! En ook ik vind het milieu belangrijk dus een uitstoot van 88gr is dan ook wel van invloed op mijn keuze.

Persoonlijk vind ik Blanc Nacré (pareleffect wit) de mooiste kleur voor deze auto, met de zwarte en chromen accenten dus die keuze was snel gemaakt. In andere kleuren komt de auto ook niet zo robuust over. Collega's roepen dan meteen dat je elke week bij de wasstraat staat maar dat valt me tot nu toe nog erg mee. Wit is niet zo besmettelijk als men zegt dat het is.
De andere optie waar ik voor ben gegaan is Xenon verlichting met meedraaiende koplampen. Heel bijzonder om de lampen te zien draaien terwijl je stuurt! Ik las van anderen dat ze Xenon bij slecht weer (regen, mist en sneeuw) te reflecterend vinden. Of dat zo is zal ik in een update laten weten over enkele weken.

De auto is heerlijk, ik heb geen spijt van mijn keuze na jaren Audi A3 te hebben gereden. Hij is groot, ruim en voldoet prima voor mij. Achterin kun je prima zitten met de stoelen ingesteld op mijzelf (1.83 meter). Het plafond is achterin wel laag en niet zo handig voor langere personen. De kofferruimte is niet ruim bemeten omdat er een accu in ligt voor de electromotor. Maar doordat de bank plat kan (echt plat! dit kon niet in de Audi) kun je er toch een grote laadbak in creëren. De portieren beschikken over ruime vakken en een bekerhouder. In het plafond zitten vakken waarin je kleine spullen zoals een zonnebril kwijt kunt. En in de middenconsole zit een enorm vak wat ook wordt gekoeld en verlicht. Het handschoenenkastje is zeer onderbemeten en de kleinste die ik ooit heb gezien. Wat daar het nut van is moet nog blijken...

Het rijden: Hybride rijden is apart. Je rijdt geruisloos weg van de parkeerplaats en pas als je het gaspedaal intrapt hoor je de dieselmotor. De auto stuurt strak en is ook strak geveerd. Hobbels voel je wel duidelijk doorkomen. De echte Citrofielen zullen dat niet kunnen waarderen maar ik wel. Ik hou zelf niet van het 'zweverige' rijden. De auto stuurt vrij direct. Door het gewicht ligt hij ook goed op de weg.
Volgens de fabriek moet de auto 1:29 kunnen rijden. Ik denk (dat moet de verbruiksmonitor nog gaan uitwijzen) dat ik daarbij in de buurt kan komen als ik me hou aan de regels van het nieuwe rijden.
De auto heeft ook voldoende vermogen. De automaat schakelt in de 'Auto' stand (economisch) heel prima. In de Sport stand is hij wat traag met doorschakelen maar dat kun je zelf ook doen via de flippers aan het stuur. De auto rijdt in de bebouwde kom grotendeels electrisch wat een geruisloze sensatie is. Maar als bestuurder moet je dan wel extra opletten op andere verkeersdeelnemers die je echt niet horen aankomen.

Het zicht vanuit de auto is even wennen. Je hebt een kleine binnenspiegel en een kleine achterruit (met een nutteloos kleine ruitenwisser). Door een goede afstelling van de buitenspiegels is dit wel op te vangen en voor het inparkeren zit er een achteruitrijcamera ingebouwd die je helpt bij het insturen en recht inparkeren. Dat gaat heel prima na een paar keer oefenen.

Ik hou van muziek en dus was een belangrijke factor in de keuze ook de audioinstallatie. De Hybrid4 kan niet worden uitgebreid met de Denon installatie die op de optielijst staat. Dus heb je de keuze om met de standaardinstallatie verder te gaan of om iets in te laten bouwen via de dealer. Tot nu toe heb ik geen problemen met de standaardinstallatie. Het Arkamys sound system doet haar werk erg goed. Alleen in de bassen merk je wel dat het niet alle dieptes goed aankan. Dit zou misschien nog wel een reden voor mij kunnen zijn om dit te laten aanpassen. Maar ik kan er vooralsnog prima mee leven.

De E-Myway navigatie doet tot nu toe goed haar werk. Het systeem is snel met herbereken van routes en de bediening is goed en redelijk eenvoudig met de iDrive achtige knop op de middentunnel. Van hieruit kun je ook de telefoon bedienen die wordt gekoppeld via Bluetooth. Dat ging ook prima met mijn iPhone 4 en de geluidskwaliteit hiervan is ook prima.

En de auto is om te zien een pareltje. Ik krijg er veel complimenten over en ben zeer gelukkig met mijn keuze. De kleine minpuntjes (zicht, opbergruimte, e.d.) zijn mijns inziens zaken die je accepteert in de keuze voor een auto als zaken waar wel mee te leven valt. En dat is tot nu toe zeer zeker het geval!

Bijna aan het eind...

  • 143.500 km

Nog een paar maanden en dan gaat de DS5 uit de Lease en maakt plaats voor een nieuwe Superb combi. Dus nog even mijn ervaringen van de afgelopen twee jaar dat ik deze S5 heb mogen rijden.

Looks: het blijft een mooie auto om te zien, zowel van binnen als van buiten is het iets bijzonders. Dat vind ik ook nog steeds het grootste pluspunt van deze auto: hij is zeer apart en zeer mooi.

Rijden: Die versnellingsbak is een drama als je ff lekker wilt optrekken. Als je rustig aandoet doet hij zijn werk goed. Het rijden in EV (Electrische) stand blijft wel bijzonder... stil, soepel. Maar ik heb de afgelopen 143000 kilometers geen rare problemen of storingen gehad dus chapeau! Je moet er niet te had mee de bocht door. Dan helt ie wel wat.

Comfort: vering is prima, niet te hard - niet te zacht. Stoelen zijn echt lekker. Zitten goed. Er zijn wel wat kleine rammeltjes ontstaan maar niet echt storend. Ik vind de regensensor slecht: het ding wordt heel nerveus als het motregent en je kan hem niet aanpassen in gevoeligheid. Dus gebruik ik hem nauwelijks in die stand.

Audio: nee, dat had echt beter gekund. Heb vorige week kunnen genieten van het Canton systeem van Skoda... dat is pas echt goed! Wat ik wel fijn vind is dat het systeem FLAC bestanden kan lezen en spelen. Er zijn weinig audio systemen die dat kunnen.

Navigatie: ook een misser. Geen (of te dure) kaartupdates en soms volledig de verkeerde kant opgestuurd... ik gebruik dus de navi op mijn mobiel die het wel snapt.

Ruimte: het houdt niet echt over in de kofferbak door die accu maar verder voldoet het prima als je geen pakezel verwacht. De deuropeningen (zowel achter als opzij) zijn wel wat onhandig om een grote doos in te kunnen schuiven.

Alles bij elkaar heb ik wel genoten van deze auto. De eigenaardigheden die ik heb genoemd geven ook wel weer een eigen charme aan de auto. En het blijft toch wel een prachtige verschijning die over een jaar of wat toch denk ik wel deze auto een zeldzaamheid maakt. Zoveel zie je ze nl. niet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.