Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2012) #3

autoreview

Citroën DS5
Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst4.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 4.500 km

Hierbij een review van de eerste 4.500 kilometers in mijn (lease) Citroën DS5 Hybrid4.

Deze auto, die toch al ruim een jaar op de markt is, kwam pas op mijn radar via een melding op een site waarin melding werd gemaakt van het feit dat het Citroën was gelukt om de DS5 Hybrid4 in het 14%-bijtellingstarief te krijgen. Aangezien ik in de markt was voor een nieuwe leaseauto, ben ik de auto (die ik dus nog niet kende) maar eens gaan bekijken bij de Citroën-dealer. En dat viel voorwaar niet tegen!

Het is een indrukwekkende auto, niet alleen qua design maar ook qua grootte. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat met name het exterieur groot is. Het interieur is met name voorin ruim, en aangezien er meestal 1 en soms 2 personen in de auto zitten, is dat voor mij ook het belangrijkst. Achterin is de ruimte acceptabel, maar minder dan het exterieur doet vermoeden. De kofferruimte is in de Hybride-variant slechts 330 liter groot, daar lever je 135 liter bagageruimte in ten opzichte van de reguliere DS5-en. De auto is niet erg overzichtelijk, daarbij helpt de laag geplaatste binnenspiegel en de kleine achterruit ook niet. De kleine ruitjes bij de voorstijlen helpen dan weer wel erg goed.

Aangezien ik nog nooit in een hybride had gereden (laat staan een diesel-hybride) was natuurlijk de grote vraag hoe zo’n auto zou rijden. Op internet had ik al het nodige gelezen over de verafschuwde EGS-bak, dus ik was op het ergste voorbereid. Het grote punt is, dat je deze bak niet als een volautomaat moet zien en dus ook niet zo moet berijden. Als je je realiseert dat het een automatisch schakelende handbak is, is er prima mee te rijden. Na verloop van tijd weet je wanneer de bak schakelt en kun je van tevoren je gaspedaal iets liften. Inderdaad, zoals je dat bij een handbak ook zou doen. Het is dus geen flitsend schakelende bak, maar het is zeker niet zo slecht als sommige journalisten vermelden. Als je de auto als een volautomaat zou rijden, word je wel wagenziek. Maar nogmaals, het ís geen automaat.

De auto schakelt naadloos tussen de 163 pk sterke dieselmotor en de elektromotor. Soms moet je zelfs even op je display kijken om te zien of je nu diesel of elektrisch rijdt. Het elektrisch rijden is een ervaring, de auto is zeer rustig en stil en zoeft over de weg. Heel bijzonder. Zodra de dieselmotor er bij komt, heb je meer dan voldoende vermogen. In de sportstand is het volledige vermogen voorhanden en dan schakelt de bak ook later, maar ook sneller dan in de Auto-stand. Een 4WD-knop is natuurlijk helemaal top, voor het geval het nog eens winter mocht worden. In de ZEV-stand rijd je volledig elektrisch. Dit kan tot een kilometer of 4, dan is de accu leeg en wordt automatisch weer bijgeladen.

Het comfort van de DS5 vind ik prima. In de diverse autotests werd geklaagd over het straffe onderstel, maar al die auto’s stonden op 19 inch wielen en de mijne op 17 inch en dan ook nog op winterrubber. De auto is erg stil, mede dankzij de gelaagde ruiten. Ook het afrolcomfort op de snelweg is prima. Als je een C6 gewend bent, zul je teleurgesteld zijn (waar zijn de veerbollen?), maar overall is het comfort voor mij prima. De stoelen zitten overigens perfect. Lekker breed en lang, met voldoende zijdelingse steun. De auto stuurt redelijk strak, wat natuurlijk aan de relatief straffe vering te danken is.
Het stuur is groot maar ligt lekker in de hand. Het draaiknopje op het stuur om naar een volgend nummer te scrollen is niet handig, dat had een pijltje moeten zijn.

Ik heb gekozen voor de Business Executive-variant. Je hebt dan de cockpitroof met 3 panoramadaken (die moet je hebben natuurlijk), head-up-display, achteruitrijcamera, navigatie, bluetooth, half leer/half alcantara-stoelen, middenarmsteunen voor en achter, sfeerverlichting etcetera. Een hele complete auto. Ik heb zelfs niet 1 optie genomen, was ook niet nodig.

De navigatie werkt overigens goed. Het systeem is overzichtelijk (beetje afgekeken van BMW, met een draaiknop in de middenconsole), is snel en up-to-date. Ook files worden tijdig aangegeven. Geen klachten, tot nu toe. Ook de audio werkt prima (Ipod, audiostreaming etc), het geluid is goed, maar niet extreem. De Denon-installatie is op de Hybrid-versie niet beschikbaar in verband met de te kleine kofferruimte.

Het verbruik bedraagt tot nu toe ruim 1 op 17. Dat is niet spectaculair, zeker niet gezien de fabrieksopgave. De auto weegt met alle accu’s, volle tank en bestuurder ook richting de 1800 kilo, dus vanuit die optiek is het wel weer netjes. Voor de leaserijder is het niet zo spannend, maar als je als particulier denkt 1 op 20 of beter te gaan scoren, zal dat mijns inziens niet gaan lukken en kun je je ietwat bekocht voelen.

De conclusie is, dat de DS5 Hybrid4 met z’n 14% bijtelling een zeer scherpe aanbieding is. Voor iets over de 42.000 euro rijd je in een zeer complete en bijzondere auto met een paar aandachtspunten. Denk bij een proefrit goed aan de versnellingsbak en check of je de bagageruimte voldoende vindt. Als je met deze twee aandachtspunten uit de voeten kunt, heb je aan de DS5 een zeer bijzondere en luxe reiswagen met een lage bijtelling.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.