Citroën DS (1973)

autoreview

Citroën DS (1973)

Signalement

UitvoeringDS
Bouwjaar1973
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst35.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 35.600 km

Als klein kind vond ik deze auto al heel erg mooi om te zien, de auto ziet er heel apart uit.
Ik heb eerst wat boeken verzameld, waaronder het boek van Jan de Lange, de originele Citroen DS, waar veel informatie in staat vermeld en wat klassieker boeken
waar tips in staan.
Elk jaar ga ik ook naar de Citromobiel club in Utrecht.

In 2003 zag ik een Citroen ds te koop staan in een occasion boek voor klassiekers.
Het was een 2.3 ie Pallas half automaat uit 1973 in de kleur grijs/groen metalic, best wel een aparte kleur, daar zie je niet zo veel van.
De auto komt oorspronkelijk uit Lyon, de vorige eigenaar heeft de ds in 1983 geimporteerd naar Nederland.
Ik heb toen een proefrit gemaakt en ik was meteen verkocht.
Er zit wel wat werk aan, zoals spuitwerk en niewe deurbakken.

Een half automaat is wel even wennen in het begin, je moet het gas op het juiste moment los laten bij het schakelen, anders krijg je last van schokken.
Deze half automaat is goed afgesteld, ik heb eerder proef gereden in een half automaat, maar die was niet goed afgesteld, zodra je de rem los laat begon de auto al te schokken en met gas los laten.
Mijn DS rijdt verder prima, je zweeft als het ware over de weg.
Toen ik de DS gekocht had, heb ik er een gastank van 80 liter er in laten bouwen.
Wat een verschil met het afrekenen bij de pomp.
In het begin had ik alleen wat probleempjes, toen de auto op gas reed.
Afslaan van de motor als je voor de stoplicht stond of helemaal niet meer kunnen starten op gas, dan moest je overschakelen op benzine.
Ze hebben de kleppen gesteld en nieuwe contactpuntjes er in gezet en de motor liep weer als een zonnetje.
Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad, start altijd.
Er zijn een aantal onderdelen vernieuwd, de oliepomp, startmotor en een aandrijfas.
Binnenkort moet de spanningsregelaar vernieuwd worden.

ik gebruik de auto alleen met droog weer.
Met slecht weer staat de auto binnen gestald in de garage en gebruik ik de luxe Citroen.
In de toekomst wil ik de auto laten spuiten en de bodem laten tectyleren.
Het leer heeft ook enige aandacht nodig, hier en daar wat scheurtjes op de bestuurders stoel.

PROBLEMEN

  • 35.600 km

In die 3,5 jaar dat ik de auto heb, heb ik eigenlijk geen problemen gehad, alleen
in het begin moest de kleppen gesteld worden, omdat de auto niet goed liep op gas.
En met de apk keuring heb ik nooit problemen gehad en elk jaar een onderhoudsbeurt.

update.
31-7-07, voor het eerst dat ik echt panne heb gehad met mijn ds, ik wou een stuk gaan toeren en gelukkig was het dicht bij huis, ik schakelde terug van 3 naar de 2e versnelling en op eens hoorde ik een harde klap en een bult geratel, dacht je dat ik nog vooruit kon rijden, geen enkel versnelling deed het, stond midden op de weg stil.
Ik heb de ANWB gebeld en hij heeft me netjes naar huis gesleept.
De onderhoud laat ik altijd doen bij een ds-specialist, hij heeft meer dan 25 jaar ervaring met deze auto’s en daar is de auto ook gerepareerd.

4-8-07
Vandaag de auto weer opgehaald.
Het bleek dat de price-as gebroken was in de versnellingsbak en ze hebben tegelijk een nieuwe koppeling er in gezet en er zijn nog wat onderdelen vervangen aan de motor.
Als de motor er toch uit moet, dan kunnen ze dat tegelijk er bij doen, zoals de distributie ketting en de spanrol, motor steunen wat leidingen zijn er vernieuwd en andere remklauwen moesten er op want die bleven vast zitten ook de km-tellerkabel is vernieuwd, want die was gebroken.
De auto heeft ook weer nieuwe APK, dus ik kan weer een jaartje verder.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.