Citroën 2CV6 Special (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2CV6 Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Teletijdmachine
- 65.000 km
Iedereen is zijn of haar autocarriere met een eerste auto begonnen. Ik had als arme student, zwaar met het autovirus besmet, niet de middelen of ouders, die het toelieten zomaar wat leuks uit een showroom weg te halen...Omdat ik ook zelfsleutelend het brommer rijden financieel haalbaar had gemaakt, was er maar een auto die min of meer in dat verlengstuk paste: de citroen 2CV! Bovendien paste dat mooi in de familietraditie, want mijn vader is destijds (1958...) ook in een 2CV begonnen. Ik heb destijds 2 eenden ' versleten'. Ik heb er alles bij elkaar meer als 300.000km heel Europa mee doorgekacheld, zonder noemenswaardige problemen, mede dankzij zelf regelmatig (pro-aktief) onderhoud, en weten wat je wel/niet moet doen... Bijvoorbeeld: noooooit de eend met de motor tegen de wind in parkeren met zijn motorkap, want dan weet je bijna zeker dat hij niet start door het vocht. Zet je hem, net als een koe in de wei, met zijn 'kont' tegen de wind in, starten lopen haha!! En mocht het toch eens fout gaan, ik had altijd een basissetje gereedschap bij me, om mezelf uit de brand te helpen.
De laatste eend heb ik eind jaren 90 weg gedaan omdat de roestduivel wel erg heftig te werk was gegaan aan het chassis. Gegalvaniseerde chassis waren er toen nog niet, en eerlijk gezegd had ik toen niet de middelen om zo een operatie te financieren...
Maar inmiddels is de armslag wat groter geworden zal ik maar zeggen, en het eendenbloed zit diep, heeeeel diep. En tja, dan weet je wat er vroeg of laat gaat gebeuren.....je gaat onherroepelijk voor de bijl! Afgelopen jaar besloten om de eendenjacht op een mooi exemplaar te openen. Gezegd moet worden, dat er aanbod zat is, maar de prijzen die voor een beetje mooi exemplaar gevraagd worden....daar wordt je niet echt vrolijk van. En ik durf me door mijn sleutelcarriere van destijds, toch tot een redelijke ' kenner' van de 2CV te rekenen. Ik zal zeggen dat de prijzen lang niet altijd aansluiten bij het gebodene. Kijk, liefde maakt misschien een stukje blind, en mensen die zomaar een leuke eend zoeken en daar (te) fors voor willen betalen, zullen er vast en zeker zijn....Maar als je de plaatjes op internet bekeek, en je gaat kijken ter plaatse....dan was het soms toch wel even (heel erg!) schrikken....En mocht het plaatje dan kloppen, dan bleek er technisch toch wel het een en ander te mankeren. Ook om een beetje originele eend te vinden, da ' s een hele toer! Vaak zijn het samenraapsels van uitvoeringen en bouwjaren. En natuurlijk is de 2CV de auto om je fantasie op los te laten....Maar ik vind het toch het leukste, als het nog een beetje op een originele eend lijkt, maar dat is natuurlijks smaak!!!
Geduld was dus aangewezen, en veel eenden gaan bekijken en proefrijden....
Maar toen, medio herfst op een zonnige dag, vond ik hem. Een prachtige 2CV6 Special, in een tijdloze typisch Franse eendenkleur 'beige Albatros". De man, een beroepsmilitair, die zijn eend bijna 12 jaar stil had gezet, en daarna de auto met behulp van wat donor-eenden van top tot teen uit elkaar heeft gehaald, om hem daarna weer helemaal op te bouwen, restaureren en opnieuw lakken en in de dynitrol zetten. Die operatie duurde ook 7(!) jaar, en hij heeft er ook echt zijn militaire ziel en zaligheid in gestoken...ere wie ere toekomt in dit geval!! De auto is werkelijk als nieuw, en de liefde voor de 2CV druipt er van af. Maargoed, toen zijn project klaar was, de auto laten keuren, en de maidentrip met moeder de vrouw gemaakt. En wat denk je dat ze zei??? Ik vind het helemaal niks! Aiaiaiai, wat moet dat pijn gedaan hebben....
Goed, nou is een eend wel een erg smaak gevoelige automobiel, en ik weet dat er net zoveel liefhebbers als haters zijn, maar deze man zijn droom spatte wel erg hard uit elkaar.
U begrijpt, dat ik de beste man uit zijn lijden heb verlost. Toen de eend gestart werd, in een verwarmde garage, en de poort open ging, hoorde ik het gelijk....en de kenners weten wat ik bedoel: hij 'klinkt' nieuw...Een nieuw motortje van een eend, heeft een bepaald reuteltje. Een geluidje waar je direct aan hoort, dat het blok geen ton+ heeft gelopen. Dat specifieke geluid dus...daar gaat de eendenkenner zijn hart gelijk al anders van kloppen. Vervolgens buiten in het herftszonnetje de auto van onder tot boven/in-op-onder-overal gekeurd en bekeken. Super strak, geen deuken en krassen, fonkel nieuw dakje erop, werkelijk een plaatje. Kortom, tot hier toe meer dan veelbelovend (om maar niet te zeggen dat ik al verk(n)ocht was...) Vervolgens de onvermijdelijke proefrit met open dak gemaakt, de lezer snapt het al, hopeloos verloren deze jongen. Maar goed, toch nog wel even de stevigere prijsonderhandelingen gevoerd. Gelukkig wilde de man na een half jaar internetbezoekers (en daar zaten er bij die echt het bloed onder zijn nagels vandaan haalden met hun eindeloos gez...) en nu dan eindelijk een serieuze gegadigde met liefde voor zijn project. Dus moest het er maar van komen en moest hij toch zijn 2CV een schop geven. Bovendien zag/voelde hij, dat ik niet 'zomaar' een eend wilde, en er ook tijdens het proefrijden als zodanig mee omging. Dat gaf die man vermoed ik ook een goed gevoel (en mij ook haha).
Ik ben nu ruim een half jaar en 3000 km de trotse eigenaar van deze Franse, nee eigenlijk moet ik zeggen Portugese, schoonheid. Hier kan geen Botox of andere verjongingskuur tegenaan!!! Wat en feest is dit! Je voelt je gelijk 25 jaar jonger. Het klinkt, ruikt en rijdt zoals vroeger, heeeerlijk! En bekijks dat je hebt!
Dat de prestaties, veiligheidsvoorzieningen, enfin noem het hele verhaal maar op, inmiddels zwaar achterhaald zijn, dat mag duidelijk zijn. Maar als het op het puurste autorijden aankomt, basic-er dan basic, dan zit je met de 2CV geramd! Het enige wat ik aan de 2CV gelijk heb veranderd: een setje GELE koplampbolletjes erin!!! Dat vind ik de kers op de taart. Verder moet ik er nog een set echte Michelins op leggen. Nu liggen er van die nep-banden (een ander woord heb ik er eerlijk gezegd niet voor) op, en als je het dan doet, dan maar gelijk voor de volle 100%!
Leuk is ook, als je de huidige jonge generatie ermee laat rijden. Die schrikken zich lam hoe je aan het onbekrachtigde stuur moet trekken en hoe hard je op de rem moet om de handel tot stilstand te krijgen. Maar de lach op ieder zijn gezicht, bestuurder en passagiers, dat is onbetaalbaar! En wees eerlijk, met hoeveel type auto's kun je zeggen dat er 3 generaties mee rijden/gereden hebben?
De eend wordt geregeld, maar uitsluitend als het droog is, van stal gehaald. Hij start koud en warm gelijk, en verder is het een kwestie van af en toe even benzine tanken, en de volgende toertocht kan weer beginnen. Voor alle mensen die stijf staan van de stress....is een ritje met een eend op een mooi bochtig binnenweggetje DE remedie! Kan geen psychiater tegenop!
Natuurlijk zijn er nog veel meer leuke auto' s uit die tijd, maar voor mij is de 2CV de icoon!
een jaar genoten
- 67.000 km
Ik heb inmiddels de 2CV een jaar in bezit. Als de weergoden ons maar eniger mate goed gezind waren, werd de 2CV van stal gehaald, of het nou 5 graden of 30 graden was.
De koude start levert elke keer, ook na een paar weken stil gestaan te hebben, geen enkel probleem op. Bij warm weer, en goed warme motor een korte pauze van bijvoorbeeld 2 minuten inlassen, om te tanken ofzo, is niet handig...want dan moet de 2CV van heeeel ver komen voor hij weer start (typisch eendenkwaaltje). Gewoon plankgas geven, en op een gegeven moment start hij weer.
Maar verder, kan ik dit jaar 2CV rijden alleen maar omschrijven als genieten!! Niet alleen door mij/ons, ook omstanders en mede weggebruikers weten de 2CV steeds meer te waarderen. Een terrasje pikken zonder dat iemand je op je vervoermiddel aanspreekt is schier onmogelijk, maar wel leuk om zo veel enthousiasme te zien.
Het verbuik is met een gewone rijstijl rond de 5 a 6 liter per 100km (1:20 tot 1:16,5). Voor ieder ritje even het oliepeil en bandenspanning controleren, even een lapje erover dat hij weer glimt als een spiegeltje, en rijden maar!! Wat een feest....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.