Buick Riviera 2-door hard top coupe (1970)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Riviera 2-door hard top coupe |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1970 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
ERVARINGEN
- 60.000 km
Dit betreft mijn vorige auto, een Buick Riviera 1970 met het bekende 455 big block.
Dit was tevens het 1e jaar dat dit blok werd gemaakt en daardoor ook het krachtigste jaar. Daarna kwamen er allerlei uitstoot restricties en werd elk jaar een flink aantal pk's afgesnoept. De motor is erg krachtig en uitermate soepel. Pakt vlot op via de 3 traps automaat en schakelt zonder dat je het merkt.
Afgaand op een ingescande foto vanaf Marktplaats ben ik wezen kijken in Sittard. Het was gelijk liefde op het 1e gezicht. Zo gezegd zo gedaan. De auto in 2007 uit die oude kippenschuur aldaar getrokken en mee naar huis gereden zonder problemen.
De auto reed super op zowel benzine als LPG. De gastank was op de plek van het reservewiel geplaatst en telde slechts 60 liter. Dus wel vaak tanken maar met al die positieve reacties tijdens het tanken is dat geen straf.
Na een jaar besloot ik toch om de ietwat doffe cellulose lak (was gewoon op)te vervangen door twee componenten lak in de originele diepzwarte zwarte kleur.
De auto is geheel gestript door mij en daarna door de restaurateur geheel kaalgemaakt. De auto is gestript, geheel ontdaan va de cellulose lak laag en opnieuw gespoten in dezelfde diepzwarte kleur maar dan met 2K lak, in een flink aantal lagen en blanke laklagen.
Tot mijn verassing was er geen enkel roestplekje te bekennen. Dat is wellicht het voordeel van een auto die tot 2000 in zonnig California heeft gereden.
Nadeel is echter wel dat vrijwel alle rubbers waren uitgedroogd. Ook die moesten vervangen worden.
Na de restauratie, welke een half jaar geduurd heeft, de chroom delen (voorbumper opnieuw laten verchromen en de grill opnieuw laten verchromen (was Zamac, dus uiterst moeilijk) en vervolgens twee jaar heerlijk met de auto rondgereden.
Airco deed het ook prima na opnieuw afvullen met R416a dus de verkoeling was dik in orde.
PROBLEMEN
- 60.000 km
Verder nwe banden, accu, oliewissel, K&N luchtfilter en rvs custom made dubbel uitlaat systeem.
Tevens de fan shroud vervangen, die was poreus geworden en gebarsten.
De auto is erg makkelijk te manouvreren ondanks de enorme neus. Het stuur draai uiteraard veel te soepel en parkeren en andere bijzondere verrichtingen zijn eenvoudig uit te voeren. Als de deur geopend is om in te stapppen en je wilt hem sluiten als je eenmaal plaats hebt genomen op de voorbank, dan moet je flink lange armen hebben om bij de deurgreep te kunnen komen.
Motorisch is het altijd starten en lopen. Zelfs na lange stilstand. Olie verbruik was normaal en de dorst werd beperkt to ca. 1 op 3 op LPG en ca. 1 op 5 op benzine.
Enige wat ik altijd als nadeel heb beschouwd was dat doordat de auto van zichzelf al erg laag bij de grond stond en hij ook nog eens was uitgerust met gesloten wielkasten achter, dat een banden wissel erg moeilijk was. Je kon bij het achterscherm wel een cover weghalen, maar dan nog was er een skirt die het eraf halen van de band erg moeilijk maakt. Opkrikken met de originele krik (via de bumper) gaf niet echt uitkomst. Een dikke garage krik onder een draagarm achter en je kon eindelijk aan de slag.
Kofferruimte is belabberd, maar ja, tis tenslotte een coupe. Op de plek van het reservewiel lag de eerder genoemde LPG tank, dus het wiel moest los in de kofferbak. Dus was er vrijwel geen ruimte meer voor andere zaken.
Gemis aan achterruit verwarming (tis tenslotte een auto uit zonning Californïe)
word ruimschoots gecompenseerd door de aifco die ijskoud blaast. Wel een raar gezicht, een achterruit zonder lijntjes. Enkel glas.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.