BMW M3 Cabrio (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | M3 Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
///M3 cabrio puur genieten
- 101.000 km
Er zijn weinig cabrio's waarin 2 volwassenen en 2 kinderen passen. Met onze Alfa Spider uit 1988 was het om beurten toeren of onze kinderen "illegaal" zonder gordels achterin over polderwegen cruisen. Om die reden zijn we op zoek gegaan naar een sportieve 4-zitter met achterwielaandrijving en soft-top. En iets bijzonders, liefst tijdloos.
Op basis van onze goede ervaringen met BMW's die we voor dagelijks vervoer gebruiken, zijn we op zoek gegaan naar een BMW cabrio. Via Youtube diverse geluidsopnames gehoord en de sound van M3 cabrio E46 sprak ons gehele gezin aan. Dat geldt ook voor het krachtige, compacte design met de kenmerkende bult op de motorkap.
We hebben redelijk in de buurt van onze woonplaats een M3 in carbon-zwart, EVO velgen en cognac/bruin leder gevonden. Met wat achterstallig onderhoud (technisch en optisch). Best wel een gok, maar de auto voelde goed en enige onderhoudshistorie was BMW dealer Dusseldorp bekend. Doordat we rechtstreeks van een particulier kochten, hadden we een goed gevoel bij de vorige eigenaar en de auto reed gewoonweg strak en de SMGII bak schakelde voortreffelijk. En wat een sound uit die vier uitlaatpijpen.
Best een gok bij een M3, die natuurlijk niet alleen wordt gebruikt om enkel rustig te cruisen. Na de koop gelijk een grote onderhoudsbeurt en uitgebreide inspectie bij de BMW dealer Dusseldorp laten uitvoeren, waarbij goed geadviseerd door Cor Ursem. Top service!
Er kwamen geen gebreken naar voren. Ons vertrouwen in de kwaliteit van BMW werd weer bevestigd. Alle vloeistoffen, filters vervangen en vier frisse Michelin Supersport banden er onder laten zetten. Kosten EUR 2.400,-
Na de eerste paar 100 kilometers zonder problemen en storingen, werd het tijd om het verwaarloosde uiterlijk aan te pakken. De 2 kleurige aluminiumvelgen hadden nogal stoeprandschade en waren behoorlijk verweerd. Het laten herstellen van de 4 velgen (polijsten en lakken) kostte EUR 900 en waren na deze behandeling bijna in nieuwstaat en voorzien van nieuwe M-badges en logo's.
De 19-inch EVO velgen glimmen je tegemoet en staken nogal af tegen de doffe, gekraste lak. Aangezien de voorzijde nogal drempelschades bevatte, veel steenslag en de bumper enigszins scheef zat, hebben we de voorbumper, zijschermen en motorkap opnieuw laten spuiten. Vervolgens hebben we de rest van de lak laten herstellen en de gehele auto laten voorzien van een glascoating bij een werkelijk formidabel bedrijf Jurgh Car Detailing in de Goorn. Een echte vakman en pietje precies!
De M3 is werkelijk in nieuwstaat en de lak weer fantastisch, wat een glans! En weer zoals de lak behoort te zijn: diepzwart in de schaduw, sprankelend blauw in de volle zon.
Nu rijdt de M3 niet alleen voortreffelijk, maar ziet er weer geweldig uit. Het is een feest om mee te rijden en krijgen veel opgestoken duimen als we langs terrassen rijden.
De SMG-bak kostte wel wat gewenning om soepel te versnellen en strakke sprints te trekken. Als je het gas niet loslaat tijdens het schakelen, dan "klapt" de bak erover of verloopt de accelaratie vrij schokkerig. Even het gas loslaten tijdens schakelmomenten (je moet ongeveer de timing weten in de automatische stand) sprint ie er lekker op los, terwijl er een heerlijk snerpend geluid uit de uitlaat komt. Wat een heerlijke motor en geluid! Met iets meer dan 5 seconden naar honderd kilometer per uur, ben je toch nog redelijk wat andere sportauto's de baas. Met de kap dicht heeft het gezin heeft bijna niet door welke snelheden je rijdt. In bochten en op klaverbladen wil je geen vaart verminderen, maar juist sneller. Wat een wegligging en een super grip met de Michelin Supersport banden.
Niet alleen het rijden, maar ook het starten van de M3 is een feest. Hij brult er lekker over.
Na ruim 9.000 kilometer hebben we enkel een storing gehad met de DSC. Dit was na enkele hevige regenbuien, waardoor er een sensor vochtig was geworden. Na een paar keer stevig remmen, was de storing weer over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.