Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 3-serie Coupé & Cabriolet 2003

't Kan altijd beter

BMW 3-serie Coupé & Cabriolet 2003
  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
23 maart 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het zou voor de hand liggen om dit stukje te beginnen met de zin 'De dieselmotor heeft de laatste jaren grote sprongen gemaakt: z'n prestaties zijn indrukwekkend en hij is allang niet meer die ronkende, stinkende pruttelbak van vroeger.' Maar ja, dat is al een paar jaar geen nieuws meer. Toch stapte BMW nóg een treetje hoger op de dieselladder.

Nieuws is het nog wél als die dieselmotor nu zover verbeterd is dat hij punt 1: niet meer herkenbaar is als diesel, punt 2: nog goedkoper is en punt 3: de benzinemotor heeft getransformeerd in een soort aanfluiting. En dus kunnen we het stukje maar beter beginnen met deze zin: 'De dieselmotor van nu is allang niet meer die dieselmotor van niet zo lang geleden die al niet meer die ronkende, stinkende pruttelbak van vroeger was.'

Onder de motorkap van de vernieuwde BMW 3-serie Coupé (en vanaf nu ook in de sedan) ligt nu dezelfde 3-liter common rail-turbodiesel die ook voor in de BMW 730d zit. En u snapt natuurlijk ook wel dat als diezelfde motor in staat is om de allesbehalve kinderachtige 7-serie in een vloek en een zucht van z'n plek te krijgen, hij in een relatief compact karretje als een 3-serie zich zal ontpoppen als een monster.
Uitgangspunt voor deze motor was de motor die onder meer in de 330d zit. Een motor met zoveel finesse dat niemand zou roepen om verbetering. En toch werd 'ie grondig onder handen genomen. En dus werd de cilinderinhoud met 66 cc opgeboord en kreeg hij een nieuw common rail-hogedruk inspuitsysteem. De druk in dat systeem werd van 1.350 bar naar 1.600 bar opgevoerd en heb je voortaan niet 1, maar vier inspuitingen per arbeidslag van de zuiger. Twee voorinspuitingen om de verbranding heel geleidelijk op gang te helpen, een hoofdinspuiting en ten slotte nog een na-inpsuiting om de uitstoot van schadelijke stoffen en roetdeeltjes aan te pakken. Dit kan dankzij een nieuwe besturingscomputer die volgens BMW 10 keer sneller is dan de oude.
Het vermogen steeg van 184 naar 204 pk en het koppel ging van 390 Nm naar liefst 410 Nm, die trouwens al bij 1.500 tpm tot je beschikking staan. Nu we toch met een getallen bombardement bezig zijn: de topsnelheid steeg van 227 naar 242 km/h en 0-100 kun je in 7,2 tellen doen in plaats van 7,8. Prettige bijkomstigheid: hij gaat meteen ook nog een fractie zuiniger met de dieselolie om.
In tegenstelling tot de BMW 730d heeft de 330cd wél een handbak – met zes verzetten.

Dat rijdt natuurlijk goed
Hoe rijdt dat dan? Heel erg goed – maar dat kan iedereen op basis van zojuist opgesomde gegevens wel bedenken. De 330cd komt een tikkie traag op gang, maar zodra die toerenteller 1.700 tpm heeft aangewezen, krijg je een duw in je rug waar je spontaan spit van zou kunnen krijgen. Onvermoeibaar sleurt hij je over heuvels en bergen, door bochten en chicanes en als je per ongeluk vergeet te schakelen ofzo, dan maakt dat niet uit, want in elke versnelling heeft 'ie trekkracht genoeg. Laat je 'm wat meer toeren draaien dan wordt het interieur op bescheiden niveau gevuld met een heerlijke brom van de zes-in-lijn. Zelfs de grootste dieselhater kan het verschil gewoon niet horen.
En in combinatie met het veel geroemde onderstel van de 3-serie is de 330cd een buitengewoon sportieve kar geworden. De besturing die gewoon perfect is, een kloeke versnellingsbak (wel een beetje een korte 1) en vering en demping die je precies laten voelen wat je nodig hebt. Om het krachtig samen te vatten: een 330Ci met allesbehalve teleurstellende benzinemotor kiezen, is onzin geworden. Al was het alleen maar omdat die (in het geval van de coupé) 1.600 euro duurder is.

Nieuwe koplampen
Aanleiding voor de toevoeging van de nieuwe diesel is de facelift van de Coupé en Cabriolet. Ze kregen nieuwe koplampen uit een stuk (als optie kun je meedraaiende exemplaren bestellen, zie kader), bredere nieren in de grille, een nieuwe voorbumper met opvallende driehoekige luchtinlaten en achterlichten met LED-techniek. Die branden feller, zijn onderhoudsarm en reageren sneller.
Ook de vernieuwde cabrio kent een nieuwigheidje. De Sequenzielle Manuelle Getriebe, die al een tijdje leverbaar is voor de M3 en de coupé en sedan is nu ook te krijgen op de 325 Ci en 330 Ci Cabriolet. De bediening van de vernellingsbak gaat dan niet op de traditionele manier, maar met een elektronisch gestuurd systeem dat je bedient met flippers aan het stuur of met een pook op de middenconsole. Nieuw is het niet, iets vergelijkbaars kun je bijvoorbeeld krijgen bij Alfa (Selespeed), Ferrari (F1), smart en Mercedes (Sequentronic). Op zich is het een fijn systeem, alleen blijft 'ie voor je gevoel af en toe wat traag reageren op je commando's.
De vernieuwde 3-serie Coupé en Cabrio staan dit voorjaar bij de dealer en ze zijn zijn iets duurder geworden. De 330cd begint bij 47.900 euro; de meerprijs voor de SMG op de cabrio is € 2.238.


Om een hoekje schijnen
Op de optielijst staat iets nieuws: meedraaiende koplampen. In combinatie met Bi-Xenon-verlichting kunnen de koplampen in een hoek van maximaal 15 graden meedraaien. Die hoek wordt bepaald door een computer (nóg een erbij) aan de hand van gegevens over de snelheid en stuurhoek. Als bijkomend voordeel noteert BMW dat hij ook nog eens minder zou verblinden bij tegemoetkomend verkeer in de bocht – helaas is onze ervaring precies de tegenovergestelde. De meerprijs voor de meedraaiende koplampen is € 712, maar dan moet je wel al Xenon hebben. Heb je een uitvoering zonder, dan kost het je nog eens 944 euro extra.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW 3-serie BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 649
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
BMW 318i Business Edition Plus (4D/8A)
€ 669
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 320i EfficientDynamics Edition Executive Xenon Clima Cruise Navi LM19" 100% Dealer Onderhouden

    BMW 320i EfficientDynamics Edition Executive Xenon Clima Cruise Navi LM19" 100% Dealer Onderhouden

    • 2013
    • 118.577 km

    € 14.500

    BMW 3-serie Touring 330e xDrive Executive M Sport Automaat / Panoramadak / M Adaptief onderstel / Sportstoelen / Laserlight / Sportstoelen / Live Cockpit Professional / Head-Up

    BMW 3-serie Touring 330e xDrive Executive M Sport Automaat / Panoramadak / M Adaptief onderstel / Sportstoelen / Laserlight / Sportstoelen / Live Cockpit Professional / Head-Up

    • 2021
    • 9.084 km

    € 64.950

    BMW 330e eDrive High Executive M Sport Automaat / Schuif-/kanteldak / Adaptief M onderstel / Sport Steering / Sportstoelen / Driving Assistant Professional / Laserlicht / Head-Up / Live Cockpit Professional

    BMW 330e eDrive High Executive M Sport Automaat / Schuif-/kanteldak / Adaptief M onderstel / Sport Steering / Sportstoelen / Driving Assistant Professional / Laserlicht / Head-Up / Live Cockpit Professional

    • 2019
    • 32.000 km

    € 47.950

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: facelift

    497
    • 25 mei 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    1
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Executive (2001)

    BMW 320d Executive (2001)

    6
    • 7 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    9
    • 3 februari 2022
meer reviews
Klokje rond BMW 330Cd

Klokje rond BMW 330Cd

8

Een BMW met een dieselmotor. Ooit ondenkbaar, maar inmiddels al 25 jaar een feit. Sterker:...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    46
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    32
    • 16 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen gebruiken

    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen...

    12
    • 27 mei 2022
  • Autosport
    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen sneller elektrificeren'

    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen...

    17
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    36
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    92
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden