BMW iX3 High Executive (2022) #4

BMW iX3 High Executive (2022)

UitvoeringiX3 High Executive
Bouwjaar2022

Toch elektrisch gaan rijden

Als echte petrolhead moest je bij mij niet aankomen met elektrisch rijden. Altijd gezegd zo lang het kan blijf ik benzine rijden..... Maar dan komt er een dag dat je toch een stukje kan rijden in een elektrsiche auto van een zakelijk partner. En ja wat moet ik zeggen, ik was vrij snel verkocht.

Onze vorige auto hadden we nog geen 2 jaar en we waren dus absoluut voornemens om al te gaan inruilen, maar toch maar eens wat proefritten gemaakt. En bovenal ook eens een financieel overzicht gemaakt. We hebben zonnepanelen op het dak waar we fors overhouden, eigen oprit en de zakelijke ritten zijn maximaal rond de 500km op een dag (enkele keren per jaar).

We hebben proefgereden in de volgende auto's:
- Audi E-tron -> wat een machtig apparaat is dat. Qua looks en alles zou dt in basis de nummer 1 zijn. Echter als je er een gaat samenstellen dan lopen de prijzne hard op, en de E-tron is toch wel erg groot.
- Mercedes EQC -> bijzonder model, ontzettend stil en een hele goede spraakbediening. Wel (gevoelsmatig) wat krap achterin en in de kofferruimte.
- BMW IX3 -> we reden al BMW dus ja toch maar eens naar de dealer. Kregen de sleutel, stapten in en dealer vroeg zijn er nog vragen. Enige wat we konden antwoorden was nee, want alles voelde vertrouwd aan.

Na de proefritten besloten dat als we voor elektrisch gaan we voor de BMX IX3 zouden gaan, met als belangrijkste redenen:

- vertrouwd en herkenbaar -> we hoeven nergens over na te denken instappen en rijden
- prijstechnisch gezien wat ons betreft de beste keuze - laten we voorop stellen dat het een dure auto is maar een E-tron of EQC gelijkwaardig samenstellen is nog duurder
- op basis van review en testen zou de IX3 relatief zuinig omgaan met de stroom.

Augustus maar weer naar dealer voor een twee langere proefrit en toen de knoop gehakt, het gaat de IX3 worden. Idee was een nieuwe te bestellen in High executive uitvoering, licht interieur, wegklapbare trekhaak, en nog wat opties. Totdat mijn vrouw vanuit het niets zij, maar is de demo niet te koop... Deze voldeed aan alle wensen (en nog meer zelfs) enige was dat er een iets donkerder interieur inzat (Vernasca Mokka).

Tot onze verbazing gaf de dealer aan dat ook de demo een optie zou kunnen zijn. Na wat onderhandelen hebben we een deal gemaakt en op 26 september konden we de auto ophalen.

We hadden al vernomen dat de levertijden van een nieuwe erg lang waren geworden en diverse opties al niet meer geleverd werden.

In het eerste weekend erna eens uitgebreid alle opties, instellingen en alles wat je maar kan instellen bekeken en getest. En wat bleek, bij het bestellen van de demo heeft de dealer werkelijk alle opties, maar dan ook alle opties aangevinkt.

Inmiddels zijn we paar weken en een aantal ritten verder en we moeten zeggen wat een heerlijk auto. Stil, ruim, luxe, de adaptive cruise control werkt heerlijk ontspannend.

Qua verbruik ziet het er goed uit. Op en neer naar Zuid limburg (totaal 580km), vol accupakket, naar klant gereden, daar 2 uur geladen (11kw), en terug naar huis en nog range van meer dan 100km over. Op dit moment zitten we rond de 400km dus dat zit wel goed.

Thuisladen is ontzettend prettig en in ons geval ook voordelig.

Tot enkele maanden geleden was elektrisch rijden voor mij geen optie, nu 3 weken rondgereden te hebben ben ik helemaal om. Het rijden is veel ontspannender dan voorheen, ja dat ligt zeker aan mij, maar de auto nodigt uit tot cruisen in plaats van jakkeren. Overdag rijden we gewoon met de stroom mee, cruise control op 108 en dan nog haal je de meeste mensen in.

Niet alleen elektrisch rijden is prettig, de luxe en comfort die de IX3 biedt is prettig en went erg snel. Even de auto voorverwarmen voor je van huis gaat, navigatie die me agenda uitleest voor de routes, et cetera.

Wordt vervolgd.

Ervaringen na de eerste weken

Na een aantal weken gereden te hebben met ook lange ritten even een korte update.

Actieradius ligt ruim boven de 400km dus bijna alle afspraken te doen zonder bijladen. Klanten hebben vaak laadpalen staan dus even uurtje laden en door.

Onze IX3 is volledig afgeladen met alle opties en wat went dat snel. Laserlicht als we in donker door bos terugrijden is echt perfect. Ook de grootlicht assistent is een uitkomst. Zelf semi autonoom rijden in de file, zelfs een file is nu ontspannend.

Kortom na de eerste bijna 2500km zijn we helemaal gewend aan het elektrisch rijden maar zeker ook aan de luxe, comfort en kwaliteit van de auto.