BMW iX3 High Executive (2022) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX3 High Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 200 km |
KM-stand laatst | 8.150 km |
Overstap van Tesla S 75D naar BMW iX3
- 1.300 km
Reeds in 2016 was ik razend enthousiast over het concept van de elektrische auto zoals Elon Musk het op de markt had gezet, en ik kocht dan ook een Tesla S 75D. Gedurende 6 jaar en 150.000 km heb ik van deze auto genoten. Het grootste nadeel voor mij was de lage ophanging (het model had geen luchtvering) - ik heb vele drempels "gescratcht". In 2022 kreeg de auto toch ook wel wat probleempjes, zoals een (te) traag opstartende computer en slechte internet-verbinding bij het overkruisen van landsgrenzen (wat eigenlijk voordien niet het geval was). Daarnaast zag ik ook dat de actieradius wat aan het afnemen was: bij aankoop was dat 375 km, na 6 jaar bleef het bij 350 km. Mede omwille van fiscale redenen heb ik de auto verkocht. Na het verkennen van de markt, en proefritten met de Tesla Y en de BMW iX3, had toch wel de indruk gekregen dat BMW meer te bieden had. Ik kon een volledig nieuw model (dus zonder een wachttijd van 1 jaar!) te pakken krijgen bij een handelaar in Roeselare, in supervolledige topuitvoering. In België heet het model iX3 Impressive, uitvoering M Sport. De zgn. "Higline Executive" is een lijn die (voor zover ik weet) in België niet aangeboden wordt, hoewel ik denk dat de naam eigenlijk voor hetzelfde staat. De Impressive uitvoering is immers de meest volledige van de twee beschikbare, en die maakte onmiddellijk veel indruk op mij, zowel inzake afwerking als gebruikte materialen en uitrusting. Ik heb eerder ook met BMW gereden, met name een X5 Diesel en een GT3 Diesel, echter deze lijn (inclusief head-up display, adaptieve ophanging en headlights, trekhaak, prachtig carbon-zwart) vond ik onweerstaanbaar.
Voorafgaand had ik het internet "afgeschuimd" naar informatie over de iX3 vooraleer de stap van Tesla naar BMW te wagen. Ik immers had toch wel ergens schrik dat ik de geavanceerde technologie van Tesla zou missen, zowel qua batterijcapaciteit en actieradius, als qua software voor routeplanning. Op een tweetal punten heb ik daar ook iets over te zeggen:
1. De software van BMW loopt m.i. nog iets achter, vooral wat de routeplanning betreft. Voor langere afstanden, t.t.z. ritten van enkele honderden kilometers, berekent Tesla automatisch de laadpunten en optimale laadtijd om het doel zo snel mogelijk te bereiken. Daar heb je dus zelf verder geen omkijken naar. De BMW-software geeft wel aan waar je eventueel zou kunnen stoppen om de auto op te laden langsheen de route, maar de rest moet je zelf maar bekijken en plannen. Dat vraagt dus wel enige voorbereiding. Sommigen gebruikten hiervoor ook de ABRP-app. Desalniettemin moet je zelf toch meer de handen uit de mouwen steken dan bij een Tesla om een route goed te plannen.
De mobile app voor de BMW werkt prima, met als enige tekortkoming dat ik het oplaad-percentage niet via de app can instellen, dit kan alléén via de auto zelf. De app geeft wel een mooi overzicht van alle ritten en laadbeurten, en is ook iets vollediger dan de Tesla-app.
2. De actieradius is bij BMW enorm afhankelijk van de weersomstandigheden, m.n. vooral de buitentemperatuur. Dit viel mij enorm op in de eerste week dat ik met de BMW reed, omdat in die week ook temperaturen tot -10 °C gemeten werden: er was een verlies van ca. 25%. Op websites zoals "WhatTheRange" kon ik ook terugvinden dat deze auto wel getypeerd wordt door een merkbaar verschil in actieradius in winter vs. zomer. Deze ervaring heb ik bij Tesla nooit gehad, althans niet in die mate, en dat viel me dus tegen. Ik heb op dit moment nog te weinig ervaring met langere ritten bij warmere temperaturen, dus daar zal ik later op terugkomen.
Het is wel een feit (en ook bekend) dat de Tesla doorgaans een eerder optimistische actieradius aangeeft, de kilometers die de computer beweerde te kunnen rijden haalde ik ook nooit. Bij BMW daarentegen blijkt dit wel anders te liggen: de computer herberekent tijdens het rijden de actieradius, en corrigeert die ook. Bij aangepast rijgedrag kan je dus zien dat er kilometers bijkomen i.p. v. afgaan. Ik rijd meestal in EcoPro modus en ondervind daar geen enkel nadeel van. Wat het effect daarvan is voor langere ritten moet ik nog verder uitzoeken.
Nu de positievere punten! De BMW geeft mij een enorm rijplezier. Ondanks het feit dat de auto qua gewicht niet onderdoet voor de Tesla S en slechts 1 motor heeft, blijft het een vinnige en goed stuurbare kar. De wegligging is echt prima voor en SUV, en bijv. stukken beter dan de X5 waarmee ik vroeger reed. Natuurlijk "waggelt" hij soms lichtjes, wat bij een lage wegligging zoals die van de Tesla S nooit het geval was, maar het comfort van de hogere wegligging weegt daar zeker tegenop. De auto heeft ook een sportmodus met stuggere vering (adaptief M onderstel), maar die gebruik ik nooit: het verschil is nauwelijks voelbaar. Het comfort van de stoelen, de goede ophanging, grotere hoogte, goede stabiliteit en vooral de geruisloosheid van de auto zorgen ervoor dat ik de eerder opgesomde gebreken meteen vergeet. Daarbij komt nog het elektrisch verwarmde stuur, wat in koude wintertijden erg aangenaam is. Er zijn in de BMW uiteraard meer knoppen op het dashboard aanwezig dan bij een Tesla, maar dat vind ik dan weer een voordeel: het geheel is erg overzichtelijk en het bedieningsgemak is groter. Vooral de centrale console met draaiknop valt mij enorm mee: je kan de instellingen aanpassen zonder veel de aandacht op de weg te verliezen. Daarbij komt ook nog de Gesture Control voor bediening van de radio. Voor mij blijft veiligheid erg belangrijk, en ik vond dat het grote Tesla-scherm soms toch iets teveel afleidend werkte. Al rijdend waren de apps of icoontjes ook niet altijd makkelijk te bedienen. Bovendien is de naadloze integratie van Apple Car Play bij BMW een groot voordeel t.o.v. Tesla. Helemaal top is de head-up display van BMW, wat mij toch een zeer veilig gevoel geeft. De informatie die je op de voorruit te zien krijgt is volledig en relevant. Bovenal: het werkt erg rustgevend. De informatie op het dashboard is erg overzichtelijk, en het nieuwe BMW touch-screen in het midden is ook groter geworden bij de 2022 uitvoering. Dus al bij al een zeer positieve ervaring. De Harman-Kardon geluidsinstallatie maakt de ritten nog aangenamer. En dan had ik het nog niet over de interieurverlichting.
Het BMW "laserlight" van de koplampen is gewoon super. De grote lichten worden automatisch ingeschakeld waar nodig, zonder de tegenligger te verblinden. Dit zijn allemaal dingen waar zeker Tesla nog iets te leren heeft en niet aan kan tippen t.o.v. de BMW.
Wat ik ook een verbetering vind t.o.v. Tesla is de actieve cruise control: de BMW vertraagt zelfs automatisch aan kruispunten en ronde punten, wat bij Tesla zeker niet het geval was - die reed lustig door aan volle snelheid. De Tesla daarentegen kon wel iets "vaster" de rijbaan volgen, maar het veranderen van rijvak verliep m.i. bij Tesla tergend stug - dat heuvel heeft BMW dus niet.
Het zacht zoemende "Zimmer" geluid dat de BMW maakt is ook wel een prettige ervaring, zowel voor de bestuurder als voor de andere weggebruikers vermoed ik. Bovendien is de BMW erg geruisloos tijdens het rijden; bij Tesla maakte de voorste motor toch vaak een storende fluittoon.
Qua ruimte vind ik de iX3 meer dan voldoende, ook de kofferruimte, ondanks het feit dat de batterij en motor achteraan liggen. Het enige nadeel t.o.v. de Tesla is de al te kleine bergruimte onder in de koffer voor bewaring van de elektrische kabels. Bovendien heeft de BMW standaard geen frunk. Gelukkig kon ik een fabrikant vinden die een zeer handige frunk op de markt heeft gebracht, de Duitse firma Wokeby. Die heb ik dan ook besteld, dit beschrijf ik later nog wel.
Samengevat: tot op heden heb ik absoluut geen spijt van deze aankoop, integendeel. Qua prijs valt de BMW zelfs nog iets goedkoper uit dan wat ik voor de Tesla betaalde; qua volledigheid van uitrusting is deze auto dus wel echten aanrader, ook t.o.v. de concurrenten bij Audi, Mercedes en Jaguar. Het rijplezier is enorm, en doet je ook meteen beseffen dat je met een BMW rijdt. Qua actieradius, batterijcapaciteit en laadsnelheid is mijn ervaring nog net iets te beperkt, vooral m.b.t. langere ritten, dus daarover zal ik nog een update posten. In elk geval leunt de BMW erg dicht aan tegen de Tesla, ik hoop dat het bij warmere temperaturen nog beter wordt (zoals ik ook bij andere rijders kon lezen). Qua comfort, afwerking en uitrusting loopt de BMW zeker voorop op Tesla. Wordt vervolgd.
Evaluatie na 3 maanden
- 8.150 km
Korte update.
Ik heb nog steeds een zeer positieve erlebnis van mijn iX3. Ik rijd erg graag met deze auto, het rijcomfort is zeer hoog, beter dan mijn Tesla S, en de uitrusting is zeer volledig.
Minpunten:
Het grootste minpunt tot op heden vind ik toch de laadcapaciteit van de batterij, inclusief actieradius. Ik ben in deze wintermaanden niet boven de 350 km geraakt, en het verbruik blijft hangen rond de 24 kWh, wat ik ook doe om dat verbruik te beperken. Ik houd me strikt aan de maximum snelheden, en rijd steeds in EcoPro modus. Wat dat betreft is deze auto dus niet beter dan de Tesla S waarmee ik reeds 6 jaar reed. Het grootste verschil is de berekening van de reikwijdte, die actief tijdens het rijden wordt gecorrigeerd in de BMW. Met andere woorden: de weergave op het dashboard is meer realistisch en betrouwbaar dan in de Tesla.
De laadsnelheid is OK maar niet spectaculair, ik heb nog geen enkele laadbeurt meegemaakt waarbij hij de 75 kWh overschreed. Daar heb ik wellicht nog te weinig ervaring mee, aangezien ik de BMW doorgaans in mijn eigen garage oplaad.
Ander minpunt is de assistentie bij het uitstippelen van de ideale route inclusief laadsessies. De BMW navigatie leidt je niet echt naar de laadpunten, je moet die zelf zoeken. In elk geval heb ik in de BMW nood aan meer of andere assisterende apps die mij daarin kunnen helpen.
Tot slot: storende element is de "piepende" of "krakende" remmen bij het uitvoeren van kortere rembewegingen. Ik rem doorgaans op de motor, echter bij actief remmen (bijv. tijdens het parkeren) maken de remmen een zeer storend piepend geluid. Sommigen verwijzen hierbij naar het feit dat de schrijven mogelijk gecorrodeerd zijn door onvoldoende gebruik, echter dat geloof ik niet aangezien ik die remmen dagelijks benut.
Pluspunten:
Voornaamste verbeteringen t.o.v. mijn Tesla S: BMW koplampen en dynamische verlichting, rijcomfort, interieurafwerking, stilte (geen rijgeruis of windgeruis, zeker bij hogere snelheden). De BMW oogt ook een stuk fraaier aan de buitenkant, echter dat is een volledig subjectieve beoordeling. Ik had anders ook prijs als voordeel genoemd, echter Tesla heeft wat dat betreft recent een serieuze inhaalslag gemaakt. Ik weet dat Tesla tot op heden ook de enige producent is die een goede winstmarge houdt op de modellen, doordat de productie veel efficiënter en economischer is.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo ver komt de BMW iX3 in de praktijk

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

BMW 435i Gran Coupé - Op de rollenbank

BMW Group: ruim helft verkochte auto's nog voor 2030 elektrisch

Elektrische BMW i5 Touring bevestigd, ook iX2 op komst
