BMW 520i Executive (2001) #5

autoreview

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie - interieur

Signalement

Uitvoering520i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf133.036 km
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar verder

  • 162.900 km

Omdat ik altijd met plezier de autoreviews lees, de hoogste tijd om zelf een review te schrijven. Foto's volgen nog.

De afweging
In januari 2011 ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Hiervoor heb ik ruim tien jaar in verschillende lease auto's gereden. De laatste lease auto, een VW Golf VI Variant Highline Executive Plus beviel nog erg goed maar was te duur om over te nemen uit de lease. Wat was ik echter gewend aan alle opties waarbij het panorama schuifdak subliem was. Er was altijd een grote MAAR bij de keuze van eerdere auto's: het budget was by far niet genoeg om mezelf te trakteren op een lekkere motor met meer dan 4 cilinders. En laat dat nou eens geen bezwaar zijn bij de keuze van een gebruikte auto! De lijst met mogelijke kandidaten werd echter al snel afgebakend. Mijn persoonlijke voorkeur ligt toch bij de Duitse merken, waarbij het al snel ging om een BMW 3-serie touring of een BMW Funfer. Omdat de ruimte achterin een 3 touring toch tegenviel en ik altijd de E39 een erg mooi model heb gevonden, was de modelkeuze eigenlijk snel gemaakt: een gebruikte E39!

De kandidaten
Ik ging gericht op zoek naar een model na de facelift met een kilometerstand van maximaal 150.000, met een voorkeur voor een handgeschakeld model (diverse reviews geven aan dat automaten boven 200.000 toch gevoelig zijn voor revisie, risico wilde ik liever niet lopen). Na wat avonden speurwerk op internet had ik de totale lijst van voor mij interessante auto's teruggebracht tot 3. Op voorhand leek de voorkeur uit te gaan naar een 520i Touring, weliswaar een automaat maar met schuifdak. De proefrit was teleurstellend, interieur was uitgeleefd, lekkage rondom schuifdak en bij een blik onder de motorkap met draaiende motor bleek blauwe rook onder het kleppendeksel te komen. De tweede kandidaat, een 525d bleek lang stil gestaan te hebben, was niet beschikbaar voor een proefrit en omdat ik toch voorkeur voor benzine had, maar laten staan.

De keuze
Mijn keuze is gevallen op een groene (Oxfordgrune) BMW 520i executive uit 2001. De auto stond te koop bij BMW dealer Smudde (Enschede) en was altijd bij hen in onderhoud geweest: ofwel een afgestempeld boekje, de beurten keurig op tijd gehad, met volledige onderhoudshistorie. De kilometerstand was erg netjes, ca 133.000 terwijl de auto tien jaar oud was en de auto van de 1e eigenaar geweest is. De optielijst van de auto is beperkt, geen navigatie of schuifdak, wel beige leren bekleding, wisselaar en een afneembare trekhaak. Ik moest wel even wennen aan het lichte interieur, maar het geeft zeker een ruimtelijker gevoel en het leer was goed onderhouden, waardoor interieur er nog netjes uitziet. Nadeel was dat de vorige eigenaar bezuinigd had op PDC, werkelijk waar op iedere hoek zitten wel krasjes of zijn stootstrips (licht) gekrast. Gelukkig geen deuken of zware beschadigingen. Toch heb ik dit door de vingers gezien, voor mij was de technische staat van de auto en de lage kilometerstand een overduidelijke pre en doorslaggevend om voor deze auto te kiezen. En als ik mijn vrienden mag geloven...de lach op mijn gezicht na de proefrit loog er niet om.

De eerste kilometers
Na afscheid genomen te hebben van de Golf, op de trein gestapt om af te reizen naar Enschede. Volgens afspraak was de auto afgeleverd met een Inspektion I beurt, waarbij de complete achterremmen vervangen zijn (de voorremmen waren bij 110.000 vervangen: op dit punt hoefde ik voorlopig dus niet op kosten te rekenen). De eerste kilometers verliepen heerlijk. Ik geloof dat ik letterlijk pas na de eerste duizend kilometer voor het eerst de radio heb aangezet, wat een genot om naar de motor te luisteren.

De multiriem (135.000 km)
Al vrij snel stak een minpuntje de kop op. Bij een koude start slipte de multiriem met een zwaar irritant geluid als gevolg. Vond ik vreemd omdat bij de afleverbeurt ook de multiriem vervangen was. Bij een Bosch dealer in de buurt hebben ze naar de auto gekeken en geconstateerd dat waarschijnlijk een verkeerde riem gemonteerd was (riem zou te lang zijn, waardoor de spanner zijn werk niet kon doen). Plausibel en omdat en rit op en neer naar Enschede meer tijd en geld kostte besloten de gok te wagen en een kleinere riem te laten monteren. Probleem opgelost.

Bekende E39 kwaaltjes
Ook mijn E39 heeft last gehad van bekende kwaaltjes. Zo bleek na een fikse regenbui dat bij de vloermatten achterin vochtige plekken ontstonden. Na wat zoekwerk op diverse fora bleek dat de afdichting in de achterdeuren los zou laten. Gelukkig kon ik dit zelf makkelijk en goedkoop herstellen, waardoor de beamer weer waterdicht was.

Een ander kwaaltje is pixel uitval. Gelukkig is dit met name beperkt tot de buiten temperatuur weergave en dus prima mee te leven. Heb me voorgenomen dat pas als ook (dag)kilometerstanden onleesbaar worden, ik dit laat herstellen.

Laatste kwaal is roestvorming bij de achterklep. Wil dit nog gaan/laten herstellen.

De eerste onderhoudsbeurt (162.900km)
Na een kleine 30.000 kilometer probleemvrij gereden te hebben, kwam de melding 'Inspection'. Ik had verwacht dat, omdat de laatste beurt de 'Inspektion I' was, ik nu voor een 'Inspektion II' aan de beurt zou zijn. Nog even getwijfeld of ik de auto bij de BMW dealer of bij een Bosch dealer zou laten onderhouden (omdat ik toch veel waarde hecht aan het feit dat de auto dealeronderhouden is geweest, besloten om de 1e beurt bij de dealer te laten doen). Zij gaven aan dat ik kon volstaan met een ' Olservice', meevaller dus! Verder werden er geen bijzonderheden geconstateerd, hij is klaar voor de volgende 30.000 kilometer!

De tussenstand
Resumerend heb ik erg veel plezier van de auto. Ik heb er inmiddels 30.000 kilometer mee gereden en ben nooit in de steek gelaten. De onderhoudskosten zijn beperkt tot de laatste beurt (EUR 337), ofwel 1 cent per kilometer. Kan je niks van zeggen dus! Het verbruik hou ik ook bij via de site, ik zit nu op gemiddeld 8,05 ltr/100, hetgeen neerkomt op een gunstiger verbruik tov van fabrieksopgave van circa 10%! Ook dit valt me enorm mee, tuurlijk met de huidige brandstofprijzen blijft tanken een vervelende bijkomstigheid, maar met 8,05 een prachtige 6 cilinder rijden is voor mij een prima deal.

Wordt vervolgd!

Update na 30.000km

  • 193.000 km

Inmiddels 1,5 jaar verder en 30.000km verder dus tijd voor een update. De beamer heeft inmiddels 193.000 km op de klok staan en rijdt nog steeds als de dag van de proefrit. Er zijn eigenlijk vrij weinig bijzonderheden te melden en dus een groot compliment voor de auto.

Wat zijn de bijzonderheden:

* Gebroken achterveer (voorjaar 2013)
Bij de bandenwissel (die ik zelf doe) zag ik dat de achterveer gebroken was. Gek genoeg heb ik dit niet bij het rijden gemerkt, maar dit zal ook te maken hebben dat ik niet vaak met beladen auto de weg op ga :-) Zekerheidshalve maar allebei de achterveren laten vervangen. Schokbrekers waren nog prima en zijn niet vervangen.

* Airco maakt gierend geluid bij inschakelen (najaar 2012)
Ik merkte dat airco een vervelend geluid maakte bij het inschakelen bij draaiende motor (ik rij niet continue met ingeschakelde airco vandaar). Gelukkig bleek de aircopomp goed te werken en kon volstaan worden met bijvullen vloeistof. Sindsdien probleem opgelost.

* CD wisselaar geeft foutmeldingen (zomer 2013)
Vlak voor een korte break naar zuid Duitsland deed de wisselaar het niet meer (melding CD not found). Ik had deze melding wel een paar keer eerder gehad en met behulp van wat research op BMW forums gelezen dat dit met een 'beheerste klap' tegen de wisselaar (geen geintje; werkt echt!) zelf opgelost. Deze truc werkte nu niet meer en in plaats van een nieuwe wisselaar, heb ik nu een USB reader op de radio aangesloten welke functioneert als wisselaar. Grote voordeel is dat stuurwielbediening gewoon werkt en muziek in (zes) mappen opgeslagen kan worden en herkend wordt. Kabeltje kostte rond EUR 70 en zelf inbouwen was goed te doen.

* Inspektion II (najaar 2013)
Vandaag is de beamer bij de garage geweest voor een grote beurt. Behalve vervanging van olie en alle filters, bleek dat de stabilisatorstang linksvoor teveel speling had (vermoeden had ik wel aangezien met name bij wegrijden er bonkend geluid uit voortrein kwam) en dat CO uitstoot te hoog was. Dit laatste was gelukkig opgelost door software updates en reguliere onderhoudswerkzaamheden (bougies), dus liep dit met een sisser af. Verder geen bijzonderheden geconstateerd door de garage!

Samenvattend heb ik de auto nu een kleine drie jaar en heb er zo'n 60.000 km mee gereden. De auto blijkt uitermate betrouwbaar, ik ben blij met de keuze voor een handgeschakelde benzine. Verbruik is tov vorige review iets gestegen (nu gemiddeld 8,1 ltr/100km) maar is nog steeds fors onder fabrieksgemiddelde. Verder vallen onderhoudskosten enorm mee gezien oplopende leeftijd/kilometrage van de auto. Gebruikersgemak van de auto is groot, zelfs met gezin met 2 jonge kinderen op vakantie naar zuid Duitsland past/gaat prima. Ik blijf de komende tijd met veel plezier van deze auto genieten!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.