BMW 330d Touring High Executive (2006) #2

autoreview

BMW 330d Touring High Executive (2006)

Signalement

Uitvoering330d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst99.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review BMW 330D

  • 78.000 km

Na eerdere ervaringen met een BMW en met mijn BMW hart vorige maand overgestapt van mijn Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI 140pk (2007) naar een 330d Touring High Executive Automaat (2006).
Niet dat mijn VW gelijk weg moest maar aangezien de gezinssituatie gewijzigd was zat ik wat te surfen op internet en eigenlijk zoekende naar een 6 cilinder diesel BMW in de 3-serie.
Mijn oog viel op een 330D Automaat met Full options die te koop stond bij Keram te Maastricht.
Wel een aardig eind van me vandaan maar de prijs trok me enorm aan. Of er moest iets mee aan de hand zijn of hij was wel degelijk goedkoper dan de meeste andere BMW dealers. Nog wat andere BMW's vergeleken van Keram en andere BMW dealers en kwam toch tot de laatste conclusie.
Enfin, ik ben maar in de telefoon geklommen en belandde bij een verkoper waarmee ik een fijn gesprek heb gehad en we kwamen tot een inruil voor mijn VW onder voorbehoud van dat hij de VW wilde zien natuurlijk en ik de BMW.
De volgende dag naar Maastricht gereden (een ritje van een kleine 200 km). Daar stond hij dan. Hij leek wel nieuw.
De 18 inch velgen met voor 235 en achter 255 banden stonden mooi. Het panoramadak, de lederen bekleding, electr stoelen, bi-xenon, verlaagd, Nav Prof, stoelverwarming,automaat etc. Enfin full options. Al gauw was ik overtuigd. Dit moest hem worden. Keram had mijn auto bekeken en een uur later, nadat de formulieren afgewerkt waren en ik de betaling had gedaan, reed ik met mijn monster naar huis.

Eerste rijimpressie;
Wat een soepele motor en wat een kracht. Veel koppel en heerlijk doortrekkend tot ver boven de toegestane snelheden. Hij plakt op de weg. Geen zenuwachtige auto.
Ik was de DSG bak in mijn VW gewend en ik moet zeggen dat is toch ook wel een staaltje van techniek. De BMW is wat meer schokkerig t.o.v. een DSG bak maar vele malen beter als een conventionele automaat.
De electr verstelbare stoelen is ook een leuke optie. 2 geheugens (een voor het vrouwtje en een voor mij). Goede stoelen. Wel een beetje koud in deze tijd van het jaar maar met de stoelverwarming zijn het heerlijke zetels.
Stuurgedrag is variabel qua snelheid en heerlijk direct.
Geweldig mooi dashboard met de boordcomputer / navigatie / radio / cd / dvd / tv / klimaat control opties.
Panoramadak is heerlijk maar zoals elders geschreven bij open hemel te veel windgeruis. Dit schijnt n.a.v. tips uit andere rijompressies verholpen te kunnen worden door gemodificeerde rubbers te plaatsen. Dit ga ik zeker nog een keer doen. Maar wat een licht en heerlijk met gekanteld dan wel open dak rijden.
De runflat banden van Michelin zijn wat aan de stugge kant.
De adaptieve automatische verlichting (Xenon) prima.
De automatische regensensor is wat te snel m.i. maar ok je kunt hem ook handmatig instellen natuurlijk.
De geluidsinstallatie is prima te noemen. CD met mp3 etc is prima te gebruiken.
TV; ja wanneer gebruik je het. Ik heb een keer getest en ja het werkt prima.
Navigatie is prima te noemen.
PDC voor en achter werken na behoren en leuk te zien in het display van de boordcomputer.

Update;
Je wordt letterlijk in je zetel gedrukt. Kort heb ik hem even getest en wow tot 240 km/u blijft hij zeker doortrekken met dat fijne gevoel in je rug. Of ik dat vaak zal doen denk ik niet. Maar wel fijn te weten dat het kan en gaat.
Verder heb ik de interieurverlichting vervangen door LED.
Ik heb nog een setje LED kentekenverlichting en een set LED angeleyes liggen wat ik met beter weer nog een keer wil monteren. Witte verlichting van de angel eyes en kentekenplaatverlichting ziet er m.i. leuker uit.

Minpuntje;
Kort nadat ik hem gekocht had kwam de sneeuwinval en wilde winterbanden onder mijn auto leggen. Met die 255 banden achter en glad weer is het toch oppassen geblazen met al die kracht. Bij het opleggen van de 225 winterbanden kwamen we tot de ontdekking dat er speling zat op de stuurkogel rechts. BMW Keram gebeld en ik kon de reparatie laten doen bij een BMW dealer in de omgeving. Vreemd weliswaar want bij een APK inspectie had hij er niet door gekomen. Is hij evenals de grote beurt bij aflevering dan wel uitgevoerd is mijn vraag. Ach zal ik dat te weten komen ? Is dat zo niet bij veel dealers ?

Update2;
Met dit sneeuwweer is het zeker aan te raden winterbanden te gebruiken. Hij ligt weer heerlijk op de weg en de DSC en DTC werken naar behoren.

Verbruik;
Op de grote weg en je houden aan de snelheden die mogen is 1:15 zeker te halen wat bij mij ook redelijk lukt.
Binnenwegen en stadsverkeer is hij een redelijke zuiperd. Tussen de 1:11 en 1:12 is normaal.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik met regelmaat de 610 nM gebruik. Het blijft toch een geweldig gevoel zoveel kracht. En nee ik ben absoluut geen scheurmaniak. Ik rij altijd mijn auto zeker 15 km warm (overigens is de bijverwarming van Webasto een heerlijk extra) en kom haast nooit boven de 3000 toeren.

Korte samenvatting;
Na iets meer als een maand de auto in bezit te hebben vind ik het een genot om er mee te rijden en voldoet hij aan al mijn verwachtingen tot heden.

Update

  • 80.000 km

Inmiddels de auto voorzien van Black Line achterlichten, LED kentekenplaatverlichting, LED Angel eyes, Emtec mistlampen, Emtec grootlicht lampen, LED interieur verlichting.
Aut dimmende spiegel is de volgende mod.

Update

  • 82.000 km

Nog steeds is het een monster van een auto.
Inmiddels de auto voorzien van een automatisch dimmende spiegel.

Volgende update gaat privacy glass worden vanaf de B-stijl.

Toch wat mankementen. gelukkig valt alles onder de garantie.
Micro sensor achterruit defect, rechter achterportier gaan met afstandbediening niet meer open, wel dicht. En het ergste na het panaromadak dicht maken, een KNAK. Schijnbaar iets afgebroken.
Eea gaat de komende tijd hersteld worden. Maw electr componenten die het gaan begeven. Of is het toeval ?

Verder gemiddeld rij ik 1:13,5 - 1:14 met de auto. over het algemeen hou ik me keurig aan de snelheid. Zo af en toe wil ik de Pk's wel even gebruiken omdat het zo'n lekker gevoel is.

Update 3

  • 84.000 km

Reparaties gedaan en met name het dak bevalt mij uitermate.
Het complete lijstwerk is vervangen alsmede de rubbers.
En ja, het is waar dat nu er de nieuwe (gemodificeerde) rubbers in zitten het eigenlijk niet uitmaakt of je de hemel open of dicht hebt. Je hoort geen gesuis meer. Dat was voorheen wel wat anders.
Een dikke week bij de dealer gestaan. E.e.a. moest besteld worden en netjes vervangend vervoer gekregen. Een BMW 116i. Op zich een fijne auto maar was toch blij dat ik mijn eigen Bimmer weer terug had.

Komende week de modificatie 'Tinten ramen' uit laten voeren. Ben benieuwd.

Verder eigenlijk niets te melden. Rijdt nog steeds als een zonnetje en zo af en toe de nM's gebruiken is toch wel lekker.

Update 4

  • 84.500 km

Weer een klein modje gedaan.
Ramen laten tinten vanaf de A-stijl.
Ziet er mooier uit en het is nog effectief ook.
Verder geen bijzonderheden m.b.t. rijden etc. M.u.v. dat hij met de temperaturen wat zuiniger rijdt.

Update 5

  • 85.500 km

Weer een klein modje gedaan.
Aut dim spiegel met LED Alarm, Homelink functie en kompas.

Volgende mod is weer in aantocht: Een M stuur.

verder niets nieuws te melden m.u.v. dat het nog steeds een geweldige ervaring is om in deze auto te rijden.

Update 6

  • 87.000 km

Mtech stuur geplaatst.
Wat voelt dat lekkerder aan.
Zwart cover is even wennen maar mee romdat er een M op staat en ik gewoonweg geen M heb.

Update 7

  • 89.350 km

Vandaag de auto weer opgehaald.
- Rubbers dakraam kwamen los en zijn vervangen
- Ruitenwissertankje lekte. Bleek slangetje los te zitten
- Trilde bij het remmen, 2 nieuwe schijven en blokken voor geplaatst
- Zoemde tijdens het rijden, 2 nieuwe voorbanden geplaatst
- BC gereset nav verkeerd aangeven gemiddeld verbruik. Programmeerfoutje schijnbaar
- Bij 1800 toeren hikte de motor enigszins, rijdend in D 6e versnelling bij 120 km/u. Moet blijkbaar over zijn na de BC reset. Op de terugweg deed hij het nog maar nu niets meer van gemerkt. Even in de gaten houden.
- Microsensor achterruit zou vervangen moeten zijn maar is nog steeds defect.

Kortom hij moet nog een keer terug.
Verder nog uitermate tevreden over de auto. Onlangs zelf het luchtfilter en de microfilter vervangen. Microfilter = appeltje / eitje maar het luchtfilter is toch dik 1 1/2 uur werk. Geen wonder dat dit veel geld kost indien je dit bij de dealer laat doen.

Gemiddeld verbruik is nog steeds tussen de 1:13 en 1:14

Update 8

  • 90.500 km

Het stotteren zo af en toe gebeurd nog steeds bij 1800 toeren.

Heb het idee dat het zoemend geluid achter erger aan het worden is. Kortom het is niet over. Tussen de 100-110km/u met radio uit op asfalt is het goed te horen. Denk zelf eerder aan diferentieel.

Micro-sensor achterruit komt pas 11-08-11. Is op nalevering.

Keram heeft beloofd eea asap trachten te verhelpen.

Update 9

  • 92.110 km

Microsensor (die al een poos op nalevering stond) vervangen. Achterruitje werkt weer,

Achter een wiellager vervangen wat het bijgeluid veroorzaakte en is dus nu opgelost.

Het 1800 toerenverhaal nog NIET opgelost. Dealer heeft een adaptief voorzien van nieuwe software en de andere gereset. Zou over moeten zijn. Dus NIET.

Update 10

  • 95.500 km

Voor nieuwe draagarmrubebrs geplaatst ivm trillen tijdens het remmen.

Nieuwe folie voordeuren geplaatst ivm lichte lekkage voorportieren.

Nieuwe versnellingsbakolie geplaatst ivm 1800 toeren probleem. Inmiddels 700 km verder en geen problemen meer ontdekt.

Hoplijk is alles nu gerepareerd. Toch fijn garantie.

Afscheid

  • 99.000 km

Vandaag de Bimmer ingerolen voor een andere waar ik tzt een review van zal opstarten.
Het 1800 toeren probleem bleef me irriteren en samen met Keram tot een mooie oplossing gekomen.
Dino / Patrick bedankt.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.