BMW 325i touring Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 164.000 km |
De eerste paar duizend km
- 129.000 km
Even een kort verslagje van de eeste kilometers.
Wat rijd deze touring lekker! Komt vooral door de fantastische motor en ben heel blij niet voor de 318 te zijn gegaan. Dit maakt gewoon de auto, de soupleses, de rust, heerlijk.
Ik ben blij dat ik heb doorgezocht met eentje die zo veel mogelijk aan mijn wensen voldeet, met name de optie opendak met zwarte hemel heb ik altijd vastgehouden en geen moment spijt van gehad. Mooi licht van boven, kan ook nog helemaal open icm de donkere hemel, helemaal top.
Verbruik ligt nu rond de 1 op 10 met zowel stadsritjes als stukken snelweg, wat voor mij acceptabel is.
Pluspunten zover
- Motor
- afwerking interieur
- looks
Minpunten
- geluid luidsprekers, als echte audiofiel is het optionele harman kardon systeem een aanrader. De standaard speakers die ik heb zijn prima, maar ook niet meer dan dat. Ook de af fabriek navi is niet echt super in bediening, maar werkt verder wel prima, echte gebruik ik meestal nu mijn telefoon.
- stoelen, je zou het niet zeggen voor een BMW, maar de stoelen is wel iets. Ik heb de standaard stoelen, maar wel met verwarming en half leer. Ik heb nu wel de goede zit gevonden maar ik mis vooral de zijdelingse steun en verstel mogelijkheden. Misschien dat andere voorstelen een optie word wat er in gaat komen. Zeker met de langere afstanden of bochten is het niet prettig.
problemen
- 1 xenonlamp is paars, dus heb inmiddels een setje nieuwe D2S phillips lampen gekocht en komen er in deze dagen.
- auto even uitgelijnt, stuur stond heel iets scheef
- en ik krijg de bluetooth af fabriek nog niet aan de praat, mogelijk zit er 'ergens' een storing in het systeem.
Een half jaar verder
- 134.000 km
Inmiddels een half jaar verder, paar nachtelijke ritjes naar schiphol, weekendje weg naar duitsland, boodschappen en geholpen met een verhuizing. Allemaal top verkopen.
Ook heerlijk genoten van de stoelverwarming die ook in mijn vorige auto's zat. Ik zeg altijd dat ik dat best kan missen maar elke morgen als ik hem de eerste kilometers aan zet dan is het toch heel erg fijn.
Laatst begon wel een storingslampje te branden, uitlezen en storing bleek waarschijnlijk iets met valse lucht te zijn. Na 5 minuten was de oorzaak gevonden; valse lucht inderdaad. Een gat was onstaan in een rubber die uitgehard was.
Nieuw origineel BMW onderdeel; 16 euro! Dat viel echt super mee. Zelf monteren was na een uurtje ook prima zelf te doen. Storing gewist en weer gaan.
Verbruik ligt nu op 9.8 km op de 100 km
Van het voorjaar krijgt de auto een uitgebreide detailbeurt en krijg hij een grote beurt.
De stoelen laat ik nog even zitten, ze beginnen te wennen. Het geluid net zo, wel is er een GROM module aangeschaft om zo MP3's op de originele radio te kunnen beluisteren
Maar nog steeds tevreden, vooral de souplesse van de motor maakt indruk, heerlijke kilometervreter, die naast snel ook nog eens praktisch blijkt in de praktijk
148.000 km
- 148.000 km
Inmiddels word de auto voor meer kilometers gebruikt dan aanvankelijk begroot. Vooral wat langere afstanden met 4 man naar de andere kant van het land komt regelmatig voor en dat gaat prima. Volwassenen hebben geen zeeën van ruimte maar het is prima vol te houden. In de wintermaanden is het verbruik gedaald tot 1 op 9.8, inmiddels staat hij op 1 op 10.5, geen zuinigheidswonder maar dat weet je van te voren. De auto rijd nog steeds top.
Problemen:
De sensor van het koelwater lekte koelvloeistof, andere sensor kostte slechts 23 euro en was gewoon zelf te doen, 5 minuten werk.
Terugroepactie van BMW over de airbagmodule is uitgevoerd, had er zelf geen problemen mee maar voorkomen is beter dan genezen, zeker als het om de airbag gaat.
En ik heb een gebroken achterveer, over 2 maand is de APK verlopen, dus zullen daar 2 nieuwen voor worden geplaatst, gelijk even een beurt, andere ruitenvegers en hem eens goed poetsen. Maar nog steeds erg tevreden over de motor, ruimte en looks.
Doorrijden, of toch wat anders?
- 162.100 km
Afgelopen jaar heeft de BMW zich prima gedragen, weekendjes weg, nachtelijke snelwegkilometers, een verhuizing (al is de E46 geen echte pakezel). Alles zonder noemenswaardige problemen.
In het voorjaar is er een andere accu in gekomen omdat de auto niet meer wilde starten. Waarschijnlijk doordat ik zelf met schoonmaken en zo deuren vaak open heb gelaten wat de druppel was van de toch al zwakke accu.
Positief is nog steeds de geweldige motor, elke dag is het genieten van het geluid en souplesse met daarbij een prima verbruik van 1 op 10 met af en toe een uitschieter naar 1 op 11 gemiddeld op een tank. Heerlijke weggedrag en praktische bruikbaarheid.
Stiekem zit ik wel eens te denken aan wat anders, waarom? Niet dat de BMW niet meer bevalt, maar meer omdat ik wel naar iets jongers wil gaan en iets anders wil, Het spookt vaak door mijn hoofd maar de auto is nog steeds niet te koop gezet. Waarschijnlijk omdat het nog eigenlijk helemaal niet hoeft en omdat ik ook eigenlijk niet weet wat ik dan wel wil. De E91 vind ik wel fraai vanaf de facelift, maar met wat leuke goodies en acceptabelere kilometerstand echt belachelijk duur. Word vervolgd... :)
Verkocht!
- 164.000 km
De BMW is verkocht, tijd voor wat anders!
Heb een paar jaar heerlijk gereden in de BMW.
Om even korte opsomming van de plussen en minnen in al die kilometers;
plus;
geweldige motor,
heerlijke prestaties! Het geluid is super net als hoe het vermogen word afgegeven. Veruit de lekkerste motor die ik heb gehad in een auto
looks;
Hoewel al sinds 1998 op de markt nog steeds tijdloos model. Het is de binnenkant die wel wat zijn leeftijd verraad
mix comfort en sportiviteit
zonder sportonderstel is voor mij persoonlijk de perfecte mis tussen comfort en sportiviteit. Heerlijk stuurgedrag maar voldoende comfort om kilometers mee te vreten.
interieur kwaliteit;
hoewel wat gedateerd voelt alles nog steeds super degelijk en solide aan. Wat ongetwijfeld te maken heeft met hoe de vorige 2 eigenaren er mee zijn om gegaan en ikzelf ben er ook zuinig op geweest
Minpunten;
Het standaard geluidssysteem
Die is gewoon echt mager, zelfs in mijn vorige auto's was het geluidssysteem aanzienlijk beter. Het harman kardon systeem maakt het vast beter, helaas is deze optie weinig aangekruist door eerste eigenaren.
De standaard stoelen
Voor korte ritjes zijn ze prima, maar ze zijn gewoon erg vlak en onvoldoende verstelbaar. Ook in de E91 waar in in heb proefgereden als mogelijke opvolger vind ik de standaard stoelen helemaal niks. De sportstoelen zitten daarentegen wel voortreffelijk, maar ook deze optie is vaak niet aangekruist op E46 tourings.
verbruik is altijd rond de 1 op 10 gebleven wat ronduit netjes is vind ik. Gebruikerskosten is 3 sterren, misschien waren mijn verwachtigen iets hoger maar dan een lekke temperatuursensor, xenonlamp stuk, wiellager stuk, gebroken veer, lekke inlaatslang. Allemaal kleine dingetjes die ik heb moeten laten repareren wat ook niet echt schokkend is, maar elke paar maand kwam er wel een klein dingetje aan het licht wat ik gelijk heb laten repareren.
De volgende eigenaar gaat er vast heel veel plezier nog aan hebben wat zowel technisch als motorisch is het een topauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.