BMW 325Ci Cabrio Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325Ci Cabrio Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 41.500 km |
KM-stand laatst | 90.400 km |
Prachtig in balans
- 81.000 km
Alweer bijna 5 jaar geleden hebben we met pijn in het hart de Porsche 968 verkocht. Waar de kinderen eerst nog prachtige in de kuipjes achterin pasten, was dat na twee jaar alweer voorbij. Met als één van de vele leuke herinneringen: open rijden (Targa-dakje) is leuk!
Vandaar dat de opvolger een ruime, vierzitscabrio moest worden. Met een fijne wegligging, niet alleen op Nederlandse biljartlakens maar ook op Mediterrane bergweggetjes. De shortlist werd:
- Saab 900/9-3. Prachtig, klassiek. Maar de wegligging, de veelal 4-trapsautomaten en het weinig inspirerende motorgeluid lieten deze afvallen.
- Volvo C70. Groot (de oude softtop), met mooie maar dorstige 5-pitters. Viel af omdat deze toch te gewoontes oogde voor ons.
- Mercedes E-cabrio: ondanks onze goede ervaring met de B180 geen auto voor ons.
- Astra/Megane/308 etc: te krap met klapdaken en/of geen inspirerend model
- Audi: voor ons alleen met Quattro en dan erg zwaar. En in jongere modellen met die single frame grille veel te agressief ogend.
- BMW E93. Een 320i bekeken, maar na openen van de kofferbak met geopend dak afgehaakt. Als we op vakantie een dagje weggaan, moet er nog wel iets aan spullen of eten meekunnen!
Een stoffen kap dus graag... Voor de Porsche had ik al naar de E46 cabrio gekeken, maar die als M3 als "te ordinair" gevonden. En dat vond ik nog, mede omdat ik de facelift veel mooier vind - en die facelift ging aan de M3 voorbij. Toch maar eens kijken wat er na de facelift te vinden is, kwam ik bij de 325ci of 330ci uit. Met Steptronic-automaat graag, want die hebben een langere eindtrap en zijn in de bergen toch met de hand te schakelen.
Voor de zomervakantie hadden we in Goes bij Zwartepoorte al een prachtige 325ci zien staan. Geen 330ci, maar voor de bak schijnt dat prima te zijn. En de 325ci bleek vlot genoeg te zijn door de (voor die tijd!) snel schakelende bak en vooral de toerengretige zes-in-lijn. Alleen die prijs, poeh, stevig. Net na de zomer was de 968 verkocht en wat bleek... de 325ci had een "herfstprijs" gekregen. Gebeld, nog een proefrit, wat dealen over nieuwe Michelins, geen inruil en klaar. Oeps, wauw, we hebben een cabrio :-)
Specs:
- 325ci Steptronic dus, met toen nog geen 43.000km
- Bouwjaar 2003. Eerst showroommodel bij Zwartepoorte geweest, begin 2006 op kenteken bij eerste eigenaresse, nu ingeruild op Z4.
- Silbergrau metallic, net donkerder grijs dan het meer verkochte kwartsgrijs
- Executive dus stoelverwarming, zwart dakotaleer, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, climate control, radio/cd business (al met Bluetooth, v1.0 denk ik!), etcetera.
Nu zijn we vijf jaar en bijna 40.000km verder. Kleine 8.000 km per jaar dus, als tweede auto en voor de meeste vakanties.
Pluspunten
De aandrijflijn is en blijft fantastisch. Natuurlijk biedt een moderne downsizeturbo meer koppel bij lage toeren, maar wat is het een heerlijke combi deze 2.5 met Steptronic. Weinig gas is rustig en soepel optrekken. Veel gas is nog steeds soepel maar zeer vlot en met de toeren stijgend juweel aan geluid. Van lage brom stationair tot een turbinegeluid boven de 5000 rpm. In een moderne, dichte dagelijkse auto hoef ik helemaal geen 6-pitter meer (je hoort de motor toch nauwelijks meer). Maar in een cabrio is dit niet te versmaden. Voor mij geen 4-pits turbo, maar minstens een 5-in-lijn of deze straight-six.
Ook de Steptronic valt niet tegen. De stilstand bij de dealer had 'm even geen goed gedaan. Maar na 2 perfecte garantiereparaties door Zwartepoorte (ze kwamen een 10 jaar oude occasion thuis in Eindhoven ophalen!) is het storingslampje uit en uit gebleven. En wat schakelt die soepel. De Stelvio met zoonlief er mee opgescheurd, bak in Manual en gáán. In D of vooral S kan dat ook, alleen bij echt scherpe haarspelden moet de lange bak terug naar 1 en dat doet 'ie zelfs in S niet gauw zelf. Overigens rijden we verder bijna altijd in D: snel zat.
Gemiddeld rijden we ruim 1 op 10 met de BMW. Nu zitten daar door het jaar ook teveel stadsritten bij. Op vakanties stijgt dit naar 1 op 11 tot zelfs 1 op 13 in Italia. Met 120 kmh op de snelweg keurig 1 op 12.
Ook het weggedrag vinden wij fantastisch. Geen M-onderstel, geen dikke velgen. Maar een standaard E46-onderstel met (als cabrio) nog lager zwaartepunt stuurt al zo fantastisch. Veel gevoel in het stuur, prachtig neutraal en juist in deze setup nog lekker comfortabel op minder goed geasfalteerde wegen. Sterker: het iets zachtere karakter lijkt 'm zelfs sneller te maken op hobbeliger bergweggetjes dan de 968: die begon daar eerder te stuiteren over richels, steentjes en dergelijke, waar de E46 dat absorbeert en sereen doorstuurt. Alleen zand en een uitgeschakeld DSC kunnen de E46 tot trucjes verleiden, maar dat ligt dan aan de enthousiaste bestuurder ;-)
De ruimte is ook perfect geweest voor ons. Met z'n vieren zijn we er 4 zomers zonder problemen mee op vakantie geweest. Met de kap omhoog is de bagageruimte van Golf-niveau (de bak waarin de kap ligt kan dan omhoog) en kun je als niet-kampeerder er met wat kritisch inpakken prima mee uit de voeten. Er konden nog gewoon een rubberboot of grote barbecue bij! Pas afgelopen zomer hebben we de klassieker GSA meegenomen: Schotland is niet bepaald Mediterraan en dochterlief begint wel erg lange benen te krijgen. Nu ben ik ook 1m88 dus dat helpt niet, maar voor een cabrio van nog geen 4,5 meter lang is de E46 bewonderenswaardig ruim van binnen.
Het open rijden is en blijft een genot. Al vroeg in het voorjaar gaat de kap open: jas aan, eventueel sjaal om en genieten. Als het moet met 140 kmh. Met 90 kmh ben je open nog gewoon te verstaan over de Bluetooth-telefoon! Achterin waai je eerder uit je spreekwoordelijke hemd uiteraard, maar op buitenwegen is dit prima te doen. Helpt overigens ook prima tegen wagenziekte van onze dochter, al die buitenlucht :-P
Onderhoudskosten vallen tot nu toe erg mee, maar de auto is eigenlijk ook nog net ingereden. Keertje remschijven en -blokken is het enige dat ik me herinner, maar nog geen enkele rekening van vier cijfers gezien van de dealer (Van Hooff Veldhoven, waar je met een iets oudere BMW nog meer dan welkom bent, i.t.t. de Eindhovense dealer).
Middelmatig
Moeilijk, is er iets middelmatig aan de BMW? Oh ja, er zit geen sportstuur in. En het standaardstuur uit die tijd is net zo dun als in onze ouwe GSA. Leuk voor een comfortauto, maar voor een stuurauto als de 325ci net te iel, heb dan liever iets meer houvast.
En het nephout zou ik nooit gekozen hebben, eerder het sportief-chique "aluminium langsschliff", maar die keuze kan ik de auto zelf niet verwijten.
Minpunten
Echte minpunten. Ja, het is geen SuperB-keus, gut oh gut. En ruim 1 op 10 gemiddeld is geen zuinigheidswonder vergeleken met een i10 of Prius, maar ook daar: binnen het concept van cabrio-met-zware-motor zeker niet slecht.
Samengevat
Wie mijn autolijstje doorneemt, ziet dat ik nogal eens switch. Soms door werk, maar vaak ook omdat het na 2-3 alweer "kriebelt".
En dan zegt het genoeg dat ik bij deze Dreier nog niet eens serieus denk over een opvolger. Nu de kinderen groter worden terug naar een 2-zitter of 2+2 wellicht, een Boxster of Z4? Tja, denk ik dan. Waarom? Deze 325ci is zo'n heerlijke combinatie van cabrio, power, geluid, wegligging, comfort en ruimte - wat is er beter in balans dan dat!?
Geen nieuws is goed nieuws!
- 90.400 km
En ook afgelopen jaar heeft de BMW zich weer voorbeeldig gedragen. Ja oké, een keer een beurt van 547€ bij dealer Van Hooff. Ook een automaat die weinig rijdt heeft eens olie, remblokken en dergelijke nodig. De duurste beurt ooit was 620€ in 2017 (incluis nieuwe dikke accu, zo'n cabriokap slurpt nogal wat stroom bij gebruik). Maar ook jaren met een beurt van minder dan 100€ erbij, gemiddeld zal het 350€ per jaar zijn, wat ik voor een zescilinder (ja bougies waren ooit ook prijzig) bij de dealer niet bijzonder hoog vind.
Verder afgelopen zomer toch weer met de pubers erbij in de 325Ci op vakantie geweest, het paste nog net. Heerlijk open getoerd door de Provence, vooral ook over kleine weggetjes onderweg naar verkoelende zee, lieve wijnboer of leuk stadje.
Zin om de BMW in te ruilen na 7,5 jaar? Nope, nog steeds niet. Zeker met ons kilometrage kan deze youngtimer nog mee tot het een oldtimer is!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.