BMW 320i Cabrio High Executive (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320i Cabrio High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
Lekker open cruisen
- 62.000 km
Begin dit jaar op zoek gegaan naar een Cabriolet. We hedden in het verleden een 206CC gehad en het cabriorijden is altijd goed bevallen. Dus toen we in de gelegenheid kwamen maar eens op internet gaan zoeken.
De auto moest aan de volgende eisen voldoen:
-Het moest een vierpersoons auto worden, zodat mijn kinderen ook mee kunnen.
-Lederen bekleding en verder uiteraard de gangbare zaken die je op een auto nodig hebt. Bij voorkeur een automaat.
-Auto moest niet ouder zijn dan bouwjaar 2010, en bij voorkeur niet te veel kilometers hebben gereden (ook weer niet te weinig tov. de leeftijd)
-Uiteraard moest de auto binnen het budget vallen.
Auto's die daardoor op het lijstje terecht kwamen waren
-BMW 3 serie Cabrio
-Audi A5 Cabrio
-Volvo C70
-VW Eos
-Mercedes E klasse
De VW Eos viel vrij snel af, simpelweg omdat de auto te klein is en behoorlijk anoniem is.
De Mercedes E klasse viel ook af, omdat ik die gewoon niet mooi vind.
De Volvo C70 vond ik relatief duur tov de Audi en de BMW. En veelal ook met aanzienlijke kilometerstanden. Dus ook die ging het niet worden.
Dus bleven de Audi A5 en de BMW 3 serie over. Als eerste bij een Audi A5 gekeken en proef gereden. Ik heb zelf een A5 Sportback gehad, dus wist ik wat ik kon verwachten en was de bediening direct vertrouwd. Ik had dan ook een voorkeur voor de Audi.
Na de proefrit viel me met name de binnenruimte tegen met name op de achterbank. Deze specifieke A5 vond ik er overigens niet netjes uitzien voor zijn leeftijd en km stand. Auto van 2012 met 70d km waarbij het leder aan de zijkanten van de voorstoelen er toch wel versleten uit zag. Diverse krasjes op de portieren en ook het dak vond ik gewoon niet netjes. Dus deze A5 gelaten voor wat het was en verder gaan kijken op internet.
Toen kwam ik de BMW 320i tegen welke bij een BMW dealer voor een scherpe prijs te koop stond incl. bovag garantie van 6 maanden. Dus gelijk afspraak gemaakt voor een proefrit en naar de betreffende dealer gereden. De kleur in het echt was mooier dan op de internet foto's en dat was het eerst grote pluspunt. Wat ook opviel was de staat van de auto. Hij zag er echt heel netjes uit en dus gelijk een proefrit gemaakt. De ruimte in de auto was ook heel behoorlijk en door het lichte leder leek dit zelfs nog beter. Maar dit is uiteraard optich bedrog. In de auto was het met het dak dicht heerlijk stil. Enige minpuntje was dat de auto een schakelbak heeft en dus geen automaat.
De kleurstelling vond ik ook mooi. Grijs exterieur, lichte bekleding en de velgen maakten het plaatje af.
Ik had mijn twijfels over de 2 liter motor met 170 pk, maar tijdens de proefrit (binnenwegen en snelweg gereden) viel dit eigenlijk wel reuze mee. Uiteraard geen hele snelle auto, maar kan prima met het verkeer meekomen en de Cabrio wilde ik niet gaan kopen om er hard mee te rijden. De auto is bedoeld om heerlijk te cruisen op binnen wegen met het dak open. En dan is 170 pk prima.
De koop was eigenlijk snel geregeld. De dealer deed nog wat van de prijs af en maakte van de 6 maanden garantie een jaar. Goeie deal.
Ik heb verder de type aanduiding laten verwijderen en het ovale uitlaat eindstuk door een dubbelpijps exemplaar laten vervangen. Gewoon mooier dan de standaard 320i uitlaat.
Afgelopen april heb ik de BMW 320i Cabrio High Executive mogen ophalen bij de dealer. En na 4.000km's zijn dit mijn bevindingen
-Wegligging is heel anders dan bij een Audi. Achterwiel aandrijving en de brede banden (achter breder dan voor) maken dat de auto bij lage snelheden eigenlijk behoorlijk zwaar stuurt.
-Over het interieur is eigenlijk best wel nagedacht. Bij dak dicht kun je onder een afdekdeel best wat bagage kwijt. En als je de auto dus vult met bagage, kun je daarna gewoon het dak open doen want de bagage blijft beschermd en het dak dus ook. Een middenstuk in de achterbank kan eruit waardoor je daar ook bij je spullen kan. Tevens zijn er diverse bekerhouders beschikbaar zowel voor als achter.
-Binnenruimt achterin is ook heel behoorlijk. Mijn kinderen van 12 en 9 passen er (nog) prima in.
-De auto rijdt behoorlijk zuinig. 1 op 13 is makkelijk te halen. Ik rijd wel voornamelijk over binnen wegen (80-100km/u)
-Ik heb wel een rammel links in het dak geconstateerd. Overigens is dit alleen op slecht wegdek. De dealer heeft het dak opnieuw gesmeerd en daarmee is het wel minder geworden maar nog niet helemaal verholpen.
De +en en -en
Pluspunten:
+Comfortabel rijdende auto (heerlijk cruisen met dak open)
+Binnenruimte voor 4 personen prima in orde (boven verwachting
+Hard dak is minder diefstal en vandalisme gevoelig
+Zuinig, 1 op 13 voor een dergelijke auto vind ik goed
Minpunten:
-Stuurt vrij zwaar bij lage snelheden
-Vermogen is prima te doen, maar ik kan me voorstellen dat mensen net ff meer "power" wensen. Met name acceleratie. Maar voor mij is dit niet het belangrijkste
-Toegankelijkheid bagageruimte bij geopend dak, maar dit is te ondervangen door de auto te vullen met dak dicht en daarna het dak open te doen.
-Gewicht, auto is vrij zwaar en dit merk je in bochten.
Laatste 2 minpunten zijn inherent aan een cabriolet met hard dak en dit wist ik van tevoren. Maar mocht je het overwegen een Cabrio met harde kap te kopen houd hier dan rekening mee.
Het voorjaar en de zomer dit jaar waren heerlijk en dus optimaal kunnen genieten. Voor wie twijfelt over het wel of niet kopen van een cabrio.
Gewoon doen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.