BMW 320d Touring High Executive (2008)

autoreview

BMW 320d Touring High Executive (2008)

Signalement

Uitvoering320d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst67.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

toch geen audi

  • 67.000 km

inderdaad, van een BMW 130i naar een audi kreeg ik psychisch nog niet verwerkt.
Hoewel de audi's vele malen gunstiger zijn in de lease, althans in overcomplete uitvoering die ik voor ogen had, bleek na een ritje in een S3 en A4 dat overstappen op aandrijfreacties en trillingen in het stuur toch niet voor lief te nemen zijn voor een paar euro per maand.

Door de behoorlijke toename van km's per jaar als gevolg van uitbreiding van mijn werkgebied moest de 1 serie wijken voor een diesel en preferabel een maatje groter. Na lang wikken en wegen, omdat ik eigenlijk een coupe wilde, werd het de volgende auto:

BMW 320d 177pk automaat touring
-zwart metallic
-M-sportpakket
-zwart lederen bekleding Boston
-Xenon verlichting
-glazen panoramadak
-Navigatie professional
-Hifi Professional
-verwarmde stoelen
-dimmende spiegels, binnen en buiten en el. inklapbaar

de auto is van juli 2008 en stond in april dit jaar bij de dealer klaar om in te stappen. Ik heb vervolgens de dakreling laten verwijderen (volgens de dealer voor het eerst dat iemand dat vroeg) en blackline achterlichten laten plaatsen.

de 17" standaard M-pakket wielen vond ik echt te klein en heb ze laten vervangen door de style 216 (WTCC) wielen, wel bekend van de 320si. Achteraf blijken de wielen nog erg comfortabel.

al met al een plaatje toen ik hem op ging halen.

Een dag later naar de vrienden van Ziptuning voor wat vitamines en nog een zwart grilletje gemonteerd. Nu is hij af.

Hoe rijdt het:
na een GTI en een 130i is een diesel ff wennen, en helemaal met een automaat. Maar wat een heerlijke machine! altijd voldoende power, zeker na het chippen.
De motor draait heerlijk stil en schuwt wat toeren niet, daarom ging mijn voorkeur uit naar deze motor ipv bijv. een 325d die op mij wat minder kwiek overkwam. Met chip heeft de 320 meer pk en koppel overigens (210pk en 410nm). Verbruik is nu 7,3L op 100km oftewel bijna 1 op 14 wat voor mijn rijstijl best prima is. Het gewicht van de auto en de automaat helpen hier niet bij overigens.

Het zit heerlijk; dezelfde super sportstoelen als in de 1-serie en geloof me hier kan weinig aan tippen. Het gaat naar je lichaam staan als een leren handschoen, maar dit geld eigenlijk voor de hele auto en ik denk eigenlijk voor het merk.
De I-drive die ik per se niet wilde eerst, maar nu moest accepteren, is de grootste openbaring. Na een goede uitleg van de dealer snap ik het dingetje volledig en is het, vind ik, zeer makkelijk en accuraat te bedienen.
Via USB gaat 80gb Ipod naar het schermpje en kun je er doorheen scrollen als op je Ipod zelf. Werkt super!!!
na het aanklikken van het juiste nummer komt het echte feest, de Hifi professional installatie. Volgens beroepsspaarders hoor je het verschil niet, maar als het allemaal even duur zou zijn koos iedereen dit systeem, want het klinkt echt fantastisch. Tot hoog volume blijft het loepzuiver, al duurt het instellen van de equalizer (DSP) wel even.

het panoramadak zou ik zelf nooit aangevinkt hebben op de optielijst, maar nu het er op zit ben ik om. Het kost wel wat hoofdruimte die gezien mijn lengte toch al niet overhield, maar wat een licht en vrije beleving geeft zo'n dak. In combinatie met het zwart en de zwarte hemel ziet het er gelikt uit en bij openstaan zie je 2 mooie klapraampjes op het dak.

voor een 30-jarige zonder kinderen insinueert de auto door zijn model (station) wel een hoog vruchtbaarheidsgehalte en zie ik over het algemeen toch andere types erin rondrijden dan mijzelf, maar ik vond hem ethisch meer verantwoord dan de door mij begeerde coupe. Nu zou ik mij daar minder druk om maken, dus de volgende wordt aanzienlijk sportiever qua genen....

de achterruit van de klep die je zo kunt openen is overigens wel een top uitvinding en heel erg handig, maar verder is het hele touringconcept wat overbodig voor mij.

de 18" wielen hebben 255 schoeisel achter en in mijn geval Michelin banden rondom. En wat ben ik daar blij mee, dit is duidelijk het beste punt van de auto:
rechtuit voor snelweg kilometers ontzettend comfortabel, mag van mij zelfs nog wel wat harder en strakker... maar in bochten:
niet normaal! dit is verreweg de beste wegligging in zijn klasse. het stuurt messcherp en het dikke m-stuur draagt daar zeker aan bij. In de kont is hij veel minder zenuwachtig dan de 1-serie, maar zijn bochtsnelheid ligt daardoor tientallen km's hoger.

Het onderstel kan veel meer aan dan de 2liter diesel, maar the running costs worden dan al snel weer vergelijkbaar met de 130i.
ik heb hem overigens uitvoerig getest tegen een
audi a4 3liter 6cyl. benzine van een vriendje en die is nu nog verdrietig over het feit dat hij hem niet bij kon houden.... vooral het moment dat hij hoorde dat de bmw maar een 2litertje was vergeet ik niet snel meer.

Ook op vakantie blijkt de snelweg superioriteit van deze kar; snelheden boven de 200km gaan heerlijk rustig en stabiel en ik kom veel minder vermoeid aan in het land van bestemming... Bij 240Km houd het wel echt op, volgens mij wordt in verband met de toeren dan de electronische remparachute uitgegooid en het voelt alsof je de begrenzer aanzet... met weemoed dacht ik aan de 280km van de 130i...

Wat bevalt er niet:
zoals wel mag blijken vind ik de auto heerlijk, zaken die niet bevallen hebben te maken met mijn persoonlijke limitaties denk ik;
-een automaat kan niet nadenken en moet vaak nogal aan de bak om mijn rijstijl bij te houden.
-ondanks het fantastische effect van het panoramadak raakt het bijna mijn kop, ook achterin is niet veel ruimte en de kofferbak is met 2 weekendtassen al een heel groot stuk vol...
-de spiegels klappen alleen in als je op een knopje drukt in de auto, naar mijn mening zou dit op de afstandbediening horen te zitten.
-het parking system. dit werkt prima, totdat je bij een obstakel komt dat niet hoog genoeg is... deuken dus voor het eerst in mijn auto carrière. Voorheen nog nooit zo'n systeem gehad en ik hoef het dus ook niet meer, want je zoekt meer de limieten op en bent compleet afhankelijk van piepjes.

misschien schiet er over een tijdje nog wat te binnen, maar heel eerlijk. De auto is heerlijk, en als je om sturen en rijden geeft ipv ruimte dan kan hier niets tegenop.

Nu maar kijken hoe lang het duurt voordat het weer begint te kriebelen...

UPDATE 02-02-2010:

het kriebelde. toch een keer een Audi. Anders kun je er ook niet over oordelen natuurlijk. Dus op zoek naar de, in mijn ogen nog steeds, mooiste auto: een audi S3.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.