BMW 320d touring Executive (2002) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Prachtige touring (fijn, maar toch niet zó premium
- 170.000 km
De VW Passat die ik bezat was ooit gekocht nadat ik wel heel veel problemen met de auto daarvoor kreeg (Seat Ibiza, zie andere review) en een praktische oplossing zocht. Dat een Passat mij niet voor vele jaren zou blijven boeien was direct wel duidelijk. Dus op zoek naar een leuke rijdersauto. Een Alfa-Romeo 156 Sportwagon (na de facelift en in 140pk diesel een uitzondering op het onbetrouwbare imago) zou het worden. Een aantal wagens gereden, en het beviel me wel. Totdat ik in een BMW E46 320d Touring Executive van een collega reed... Hmmm, lijkt me ook wel heel leuk, maar dat mocht vast wel wat kosten, toch???
Prijzen vielen me toch wel mee, maar met mijn wensenlijst was het toch niet eenvoudig om iets geschikts te vinden. In vergelijkbare uitvoering, motorisering en leeftijd/km stand ontlopen de prijzen elkaar nauwelijk, dus het was me duidelijk: wie Alfa zegt moet BMW zeggen...
Zoeken
Mijn eisen waren vrij eenvoudig:
Facelift model 2001 ->
Executive uitvoering
Sportonderstel
Sportstoelen
Maximaal 180000 km
Volledige onderhoudshistorie
Donkere metallic kleur
Handgeschakeld
3-spaaks sportstuur met cruisecontrol en audiobediening
Eventuele extra's (kunnen later natuurlijk toegevoegd worden):
17" sportwielen
Xenonverlichting
Alarm
En verder alle fijne smaakjes die uit het Beierse huis leverbaar zijn geweest...
En het werd....
Een 2002 zwart metallic executive met alle wensen, behalve de xenon. Daarnaast nog parkeersensoren, half leder, centrale vergrendeling met alarm, etc... Maar later allerlei zaken ingebouwd, zie daarvoor verderop....
De auto kocht ik van een particulier, dus zonder garantie. Het was een plaatje om te zien en de onderhoudshistorie zag er veelbelovend uit. En met slechts 169000 km een zeldzame kans. De sportstoelen met halfleer zijn super, naar mijn mening een stuk prettiger dan volledig leer. Helaas merkte ik tijdens de eerste proefrit direkt dat de auto onvoldoende vermogen had. Ik wilde dat de eigenaar dit zou laten repareren.
Na een aantal weken was dit volgens hem in orde, maar toen ik hem wilde kopen bleek het nog niet in orde te zijn. Toen heb ik het risiko genomen en voor een gunstige prijs de auto gekocht.
Toen begon de zoektocht naar de oorzaak. Het probleem openbaarde zich vooral op de snelweg, als de auto bij 120km/u begon in te houden en de snelheid tot onder de 90 zakte. Dan, vol gas in zijn 3de versnelling, kreeg de auto plotseling weer vermogen en kon ik dooraccellereren tot ca 130. Maar eenmaal in zijn 5 kon het probleem even later weer terugkeren. Daarnaast rook ik regelmatig een dieselgeur in het interieur.
De luchtmassameter leek het meest logisch, omdat dit een bekende kwaal is die niet diagnostiseerbaar is en wisselende prestaties kan veroorzaken. Maar helaas, dat hielp niks. Verschillende specialisten en dealers konden niks vinden. Turboregeling (vacuum schoepen verstelling), nieuwe ECU-update, het mocht niks baten.
Ondanks de problemen wel met de auto naar Oostenrijk geren, alwaar hij nauwelijks de bergen opkwam. De BMW dealer in Kufstein (zeer aan te raden!) wist echter het probleem binnen 2 dagen te vinden en op te lossen: lek pakkingen van het common-rail systeem op de injectoren. Waarschijnlijk eerder ondeugdelijk losgehaald en weer gemonteerd. Nieuwe leidingen en pakkingen, en de auto trok eindelijk de keien weer uit de straat!
Upgrades en custumizing
De volgende zaken heb ik inmiddels aan mijn auto aangepast:
- High executive binnenverlichting met kaartleeslampjes
- Xenon koplampen (originele projectorlampen, geen kitje in de halogeenreflectoren)
- Ipod interface ingebouwd werkend op de originele stuurbediening
- Bluetooth stuurwielintegratie (op basis van Parrot maar volledig met originele radio geintegreerd en onzichtbaar gemonteerd)
- 2 sets 17" originele sportvelgen met heel fijn zomer en winterrubber
- Plastic wervelkleppen luchtinlaat verwijderd omdat die tot heftige motorschade kunnen leiden (evt nog weer door rvs-versies te vervangen)
- upgrade carterventilatie ter voorkoming van turboschade
ervaringen met de auto
Auto rijdt super, en met een rustige rijstijl (veel snelweg en cruise control) is het verbruik volgens de boardcomputer 5.1 liter/100km. Nu wijkt dat ding wat af (standaard bij alle E46 modellen), maar 5.8 is reeel. Sturen is echt super met dit apparaat. Onderhoud valt op zich ook goed mee. Een glimlach op je gezicht is standaard.
Nieuwe Problemen:
Helaas een nieuw serieus probleem dat zich uit het niets openbaarde: op de Duitse Autobahn viel plotseling na een gedeelte met snelheidsbeperking (120) het vermogen weg.
Uiteindelijk bleek de de turbo aan zijn eind. Met 187000 km best vroeg, zeker gezien mijn rijstijl (zeer turbobewust). Op diverse forums zijn echter al getuigenissen van veel eerder falen, dus een zwak punt kan het zeker genoemd worden.
Inmiddels is een gereviseerde turbo met nieuw katalysator/uitlaat vakkundig gemonteerd en rijdt de auto weer zoals het hoort. Ik mag hopen dat er nu even verder geen grote problemen meer aan zullen komen.
Auto verkocht (296000 km)
Nadat de turbo vervangen was heb ik geen grote problemen meer meegemaakt. Echter, het aantal kleine mankementen viel met toch wel erg tegen, en vooral dat dit door menigeen bevestigd en gebagatelliseerd wordt als een "typisch kwaaltje".
Persoonlijk hou ik niet zo van "typische kwaaltjes", tenzij de fabrikant hier iets aan doet. Maar juist daaraan schort het bij dit "premium" merk. Helaas, om als klant serieus genomen te worden, ook al is de auto uit garantie, moet je toch bij de Japaners zijn.
Voorbeelden van dergelijke gebreken:
1. Airbagsensor mat passagiersstoel (geeft storingen & lamp aan)
2. Achterruitverwarming (leidingen slijten op de rubbers van de apart te openen achterruit)
3. Achterruitenwisser (Permantente schade heb ik voorkomen door op tijd de boel te demonteren en te smeren. Noodzakelijk, anders heb je een werkloze "middelvinger").
4. Kachelweerstand (onregelmatige loop van de ventilator)
5. Voorgloei module (geeft foutmeldingen in EOBD. Start desalniettemin prima)
6. Afstandsbediening (batterijen van de sleutels zijn niet te wisselen. Maar ook de ontvanger in het dak krijgt geheid kuren)
7. De boardcomputer geeft altijd te optimistisch verbruik weer, ca 1liter/100km afwijkend.
Het zijn geen zaken waardoor je stil komt te staan, maar wel ergelijk.
Vandaar dat ik me bij mijn volgende auto op de Japanse BMW heb gestort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.