BMW 320d touring Executive (2001) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 202.000 km |
KM-stand laatst | 421.000 km |
Intro en ervaring; Verkocht 09-08-17 421.000km
- 421.000 km
Auto gekocht eind juli 2011, nadat mijn Alfa totalloss verklaard omdat 'we' de laatste auto waren in de file.
Zoals gezegd de auto eind juli 2011 gekocht en bedacht me gister dat er nog geen review van was!
Wat voor een E46?
Het is een Touring Executive uit dec 2001 met 202000km. POmdat het bouwjaar van december 2001 is, is het een E46 van NA de facelift. Na de facelift heeft de motor (M47)ook meer vermogen gekregen, 150pk ipv 136. (Het omslagpunt lag in september) De Stahlgraue, met beige interieur met aluminium accenten, E46 is voorzien van climate control, cruise control, regensensor, hoogte verstelling voorstoelen, stuurverstelling, half leer interieur, PDC achter en standaard onderstel met verlagingsveren van KW.
Waarom deze auto?
Als BMW-fan, heb ook nog een '74-er 2002ti staan, en in combinatie met het feit dat ik ongepland een andere moest hebben (lees beperkt budget) paste deze precies in t plaaatje. Aanschaf incl trekhaak en montage mocht ik 7850,- afrekenen bij Gerrit Jonkers in Waardenburg en de E46 was de mijne.
Tijdens de proefrit kwam ik erachter dat de stoelen voor normaal gebruik voldoende zijn, maar wordt het bochtentempo wat hoger dan voldoen deze stoelen niet meer. Kortom de volgende (E91??) moet worden voorzien van sportstoelen. Verder geen kraakjes en rammeltjes.
In het interieur zit alles op de plek waar je t verwacht. Makkelijk te bereiken en te bedienen.
De zitpositie kan perfect worden afgesteld door het kompleet verstelbare stuur en stoel. Het blijft echter wel wennen aan de 'niet-traploze' rugleuningverstelling.
Ik heb bewust voor een touring gekozen omdat een touring (mijn mening) mooier is en praktischer dan de sedan.
De kilometerstand van 202000km was geen belemmering, BMW diesel kunnen makkelijk 4ton aan mits goed onderhouden.
De historie van deze E46 was volledig bekend, dus wederom een pluspunt en geen reden voor twijfel.
Echter een auto van 10jaar oud en 2ton op teller blijft natuurlijk een gok.
Update dec 2011, tot 220.000km:
Na een paar maanden begon de motor niet helemaal soepel meer te starten EN tijdens het starten brandden de lampjes van traction control, stabiliteits controlle enz. Dus nieuwe accu laten monteren, onder garantie!! Top service van Gerrit Jonkers dus.
Een week na accu vervanging hield de achterste ruitenwisser er mee op, dit bleek alleen het draailager te zijn in de achterruit, wederom garantie.
Het rijgedrag was bij nat weer erg lachen maar levensgevaarlijk. Dit kwam doordat de vorige eigenaar 17" banden gekocht had van het merk Minerva voor 55,- per stuk!
Hij was m.i. levensmoe dus.
(soms ging het ASC/lampje knipperen als ik gewoon 120km/u op natte snelweg reed!)
Besloten om een paar echt fatsoenlijke banden aan te schaffen: 4 Michelin Pilot Sport 3 gekocht, rijgedrag is nu met een sprong vooruitgegaan.
Correctie: het rijgedrag is nu met reuzensprongen vooruitgegaan!
Update tot 21-03-2012, 231000km:
Begin 2012 mijn oude carkit (parrot CK3200) maar ingebouwd, aangezien ik nogal redelijk wat in de auto zit, is dit toch wel een relaxte/veilige/makkelijke optie.
Deze kit zat in mn Alfa en nu dus in mn E46.
(te zien op 1 van mn foto's)
De E46 is nu 8maanden en 29.000km in mijn bezit en buiten het normale onderhoud heb ik eigenlijk weinig te melden.
Het verbruik is ongeveer 1:16 bij een normaal tot sportief gebruik.
Ook heb ik de indruk dat er geen 150pk in de motor zit maar het (theoretische) koppel daar ben ik wel van overtuigd. Misschien komt t omdat deze touring bijna 1500kg weegt, dan heb je met 150pk 'net genoeg'.
Ter vergelijking, mijn Alfa 147JTD had 115pk en woog 'maar' 1250kg.
Deze voelde wel wat levendiger en was/is verhouding net zo snel (tot ong 140km/u).
Het kan natuurlijk schijn zijn, want de E46 is een stuk stiller en het gaat (bij 'sportief' rijden) ontzettend rap!
Het verbruik over de afgelopen 8 maanden ligt tussen de 1:15,5 en 1:16. (fabrieks verbruik ligt op 1:17,5) Op zich best netjes voor mijn rijstijl. Maar met een bewuste rechtervoet is 1:19 zeker haalbaar, met stevig doorrijden haal je 1:14. Dus geen dramatisch verschil eigenlijk.
In tegenstelling tot de eco/diesels zoals bijv Polo Nomotion.
Update 22-03-2012 230.500km:
De voorste schokdempers heb ik deze week vervangen (zie onderhoud), het demping en weggedrag zijn sterk verbeterd.
Comfort nu op 4sterren laten staan, eigenlijk wil ik 4,5ster invullen maar dat gaat niet. Die halve ster mist nog vanwege de verlaging, deze is in een parkeergarage met korte steile drempels niet gebruiksvriendelijk. Bij stapvoets over drempel beukt dorpel op de drempel. Met minder verlaging (3cm) zal dit waarschijnlijk opgelost zijn. (4 Eibach veren zal er al rond de E150,-)
Update 31-05-2012 (239.000km)
Alweer 2 maanden sinds de laatste update.
Inmiddels een verhuizing achter de rug, daardoor er toch achter gekomen dat, de E46 bekend staat als 'lifestyle-station', er toch behoorlijk wat 'ingepropt' kan worden met de bank plat.
Paar ritten gehad met EN de auto tjokvol EN een aanhanger erachter (ook vol).
Deze combi is heel goed te doen, motor blijft t goed trekken, dus die 330Nm is wel genoeg voor meer dan dagelijks gebruik.
Verder is er eigenlijk niets te melden, olieverbruik is nog steeds 0,0 en het dieselverbruik ligt nog steeds rond de 1:15,5 bij normaal/sportief gebruik.
Update 19-6-2012 241.000km:
Het was weer tijd voor de apk, en met glans is mijn Touring er weer doorgekomen.
De rekening bedroeg 595,- voor de apk en grote beurt.
Update 11-07-12 242.500km:
De LMM (luchtmassameter) vervangen vanwege 'extra duw' rond de 2500rpm, na vervanging en inmiddels 4.500km verder geen last meer van de extra duw.
(vervanging 'hoeft' niet, want auto rijdt gewoon)
Update 20-08-2012 246.750km:
De dynamo had de geest gegeven, het 'accu'-lampje ging branden.
Via een vriend met connecties een nieuwe (gereviseerde) gekocht a 281,-.
Toch gek dat na bijna 2,5ton het 'enige' franse (Valeo) onderdeel in de auto, als eerste de geest geeft.
Update 3-9-2012 248.000km:
Verbruik inmiddels structureel gedaald tussen 1:16,5 & 17.
Dit was voor de Vpower (en dynamo) periode, 1:15,5 & 16.
Update 5-10-12, 250.125km:
Een mijlpaal bereikt, 250.000km!
Helaas, bij 250.050km, hoorde ik het 'bekende' stofzuiger geluid.
Ik dacht gelijk aan overleden turbo, het bleek een afgescheurde uitlaatpijp te zijn.
Update 18-10-2012, 251.040km:
Vandaag maar eens de binnenbekleding los getrokken ivm kapotte raammechanismen (li en re). 2Tierips rondom het tonnetje op de staalkabel geklemd. Heb nog een foto toegevoegd, hierop is de reparatie te zien.
Update 03-01-2013, 259.750km:
Mijn eerste volle (kalender)jaar zit er op met mn E46. Even een jaaroverzicht:
Wegenbelasting: 1525,-
Verzekering (allrisk): 960,-
Brandstof: 3650,-
Onderhoud:2764,-
Jaarkilometrage: 38.714km.
Wat neerkomt op (zonder afschrijving):
23ct/km best netjes voor een auto van 11jaar oud, denk ik.
Update 02-04-2014, 308.000km:
Korte opsomming van het gepleegde onderhoud:
4 nieuwe GoodYear F1 Asymetric2,
4 nieuwe diesel injectoren (motor liep erg beroerd en roette verschrikkelijk veel)
achterste veren en dempers
en luchtmassameter vervangen.
Het onderhoud is iets gestegen door bovenstaande (dure)reparaties, daarom de sterren voor kosten bijgesteld.
Update 09-01-16, 370.000km:
De koppeling incl dubbel massavliegwiel is ook vervangen, totale kosten 1350,-.
Verder buiten de 2 dure jaren (koppeling/vliegwiel en 4 injectoren) is er buiten de beurten weinig spannends gebeurd, of het moeten de 6banden en 2 pdc sensoren zijn.
De turbo is eind dec '15 nog gecontroleerd, met de complimenten van de monteur over de staat van turbo, 1 woord: perfect! En dat na 370.000km!
Doe ik misschien toch iets goed v.w.b. voertuig behandeling ;-)
Op naar naar de 400.000km!
Onderhoud
- 421.000 km
Naast ervaringen heb je natuurlijk nog het kopje 'Onderhoud'.
Onder dit onderwerp zal ik ook de problemen vermelden.
25-07-2011, 202.000km:
Aanschaf incl trekhaak 7850,-.
23-11-2011, 216.000km:
Nieuwe accu; oude accu was uit 2001 vervanging onder garantie!
02-12-2011, 217.000km:
Nieuw achterruitenwisserlager; onder garantie.
19-12-2011, 218.500km:
4 nieuwe Michelin Pilot Sport3, E640,-.
11-01-2012, 221.292km:
1e beurt
linker draagarm (garantie)
remschijven + blokken, E653,27
7-2-2012, 224.400km:
Ruitenwissers rondom, E50,60.
22-3-2012, 231.500km:
Voorste schokdempers vervangen, Monroe gasdempers E180,- (Brezan gekocht, zelf gemonteerd)
19-6-12, 241.000km:
apk + grote beurt. (E595,-)
11-07-12, 242.500km:
LMM zelf vervangen. (E200,-)
22-08-12, 246.800km:
Dynamo doorgebrand, zelf vervangen door nieuw exemplaar. (E281,-)
05-10-12, 250.125km:
Uitlaat bij eerste katalysator afgescheurd, laten lassen. (E176,60)
18-10-12, 252.040km:
Raammechanisme gemaakt dmv tierips. Kijken hoe lang het volhoudt.
27-11-12, 255.840km:
Achterste uitlaatdemper kapot (schotten los). Nieuwe uitlaatdemper gekocht (E364,08)
2 Nieuwe achterbanden (Goodyear F1 Asymetric 2 (E228,34) + montage (E40,-)
13-06-13, 276.000km:
Apk/Beurt incl achterremmen (blokken en schijven), pdc sensor, krukaspoelie, vaccuumslangen.
Achterste schokdempers (Meyle gas) incl nieuwe Eibach veren 1500,-. (even slikken)
18-12-14 295.275km:
Grote beurt, deurschuimrubber li + re, 2 banden, flexibel stuk uitlaat, hanglager, guibokoppeling, remolie verversen, 2 voorste remslangen. Totale kosten: 1890,=
Dure beurt maar is gewoon slijtage m.i.
11-02-14 302.675km:
4 nieuwe injectoren en lmm vervangen.
1710,- wederom duur stukje onderhoud.
30-06-15 352.000km:
De koppeling incl dubbelmassavliegwiel is vervangen (1300,-).
09-01-16 370.000km:
2 Beurten 950,- (incl pdc sensor)
2 Dunlop Sportmaxx achterbanden (na krap 30k km versleten) 180,-
2 Goodyear Eagle F1 A-sym2 (210,-)
Voorruit ( 75,- eigen risico)
Accu (194,-)
4 Gloeiboegies en gloeirelais (150,-)
13-01-2017 401.545km:
Nieuw jaar nieuwe kansen ;-)
Afgelopen jaar weer wat duurder jaar gehad,
2 beurten, remleiding van voor naar achter (roest, afkeur apk), 4gloeistaven en gloeirelais (preventief), drukvat (preventief) en radiateur (lek), airco gevuld na 15jaar de helft zat er nog in (werd niet koud), 3 banden (2versleten en 1 kapot gereden) en 4 raamrubbers (optisch, waren 2x zo groot geworden). Alle genoemde reparaties waren E2900,- in 2017 verwacht ik veel minder onderhoud te hebben, omdat er dan maar 1beurt (i.c.m. apk) gepland staat.
De voorste draagarmen beginnen wel wat te bonken, dus ik vrees dat ze de kerst (ja in 2017) ook niet meer halen. mag ook wel na 4ton (rechtse) en 2ton.(linkse).
Verder blijft t olieverbruik erg meevallen, steeds half liter bijvullen tussen de beurten (25000km). Kortom nog steeds tevreden en we dieselen nog vrolijk verder!
PS: de eerste turbo zit er ok nog steeds op! :-)
9 augustus is het zover, de E46 moet helaas t veld ruimen voor een F30 320d ede touring uit 2013.
Na 6 jaar en 220.000km verder is de knoop doorgehakt om toch tot vervanging over te gaan.
Aan de E46 veel plezier beleefd en ik kan zeggen dat de E46 uitermate betrouwbaar is gebleken.
De totaal prijs (verbruik, onderhoud, verzekering, afschrijving enz) ikomt uit op een mooi 24,5ct/km.
Mijn 'nieuwe' 320d ede touring heeft alleen al een afschriving van 22ct/km.
Hopelijk is de F30 net zo betrouwbaar als de E46.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.