BMW 320d Touring (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 386.000 km |
BMW 320d touring 2006 handgeschakelde 6 bak
- 225.000 km
Wat bevalt wel en niet aan de 320D touring 2006
Bij hogere snelheden is het comfort goed te noemen motorgeluid is nihil aanwezig en zeker in Duitsland tussen de 160-180 is het net of je 80 rijd de 6e versnelling helpt hier ook mee het is gewoon een plezier om met deze auto op pad te gaan.
Momenteel rij ik met 225/40 ZR 18 banden deze hebben een lage wang en geven ribbels op een viaduct bv goed door aan de bestuursstoel niet hinderlijk maar ik ben wel benieuwd hoe dit straks aanvoelt als mijn winderbanden eronder gaan in december.
Met de matjes heb ik altijd ruzie deze verdwijnen onder mijn pedalen grr.
De zitpositie van stoel is OK zeker met de lendesteun welke opblaasbaar is onderin de rug, ik moet de stoel wel bijna in de laagste stand hebben met mijn 1,81 mtr. lengte.
Wat ook vervelend is dat het afdekzeil in de bagageruimte wat spontaan omhoog gaat als de achterklep wordt geopend, dit vergeet je dan terug te doen totdat je erachter komt dat je niets ziet door je achteruitkijkspiegel.
Onderhoudskosten , nog geen spectaculair onderhoud gehad alleen een oil change met luchtfilterwissel en een brandstoffilterwissel.
Zo de 16" Bridgestone LM30 de kast in en het 18" spul (225/40/R18) eronder gezet dat ervaar ik als een wereld van verschil in het weggedrag van de touring en in het nemen van bochten.
Inmiddels op 206000 km en ik moet zeggen qua betrouwbaarheid gaat het tot nu goed absoluut geen gebreken / storingen ed.
Volgens normaal onderhoud bij de BMW dealer olie / vloeistof / remschijven en nu 2 nieuwe Dunlop SP Sport Max 245/40/R18 op de achtervelgen gezet van 8,5J.
Het starten bij temperaturen beneden de -3 gaat wat moeizamer hij gaat wel gewoon lopen maar je merkt dat het schokeriger gaat dan wanneer de temperaturen boven nul zijn ook de voorgloeispiraal komt dan tevoorschijn.
De standaard radiocd heb ik eruit gehaald en vervangen door een Kenwood 7544U met een 16GB USB in de glovebox en een Focal bus 20 subwoofer in de kofferbak , deze neemt weinig ruimte in en geeft meer bass power ook heb ik in de standaard raamlijsten tweeters (Audio System) gezet en de deurspeakers voor zijn vervangen door Audio System MX100 type het geluid voldoet nu aan mijn verwachting.
Wat slijtage, het plastic aan de handgreep binnenzijde bestuurdersstoel bladderd eraf ook van de console waar de asbak in zit op de achterbank dat oogt wat zielig nu.
Net de 225000 aangetikt en de gasklep heb ik moeten laten vervangen voor 468 euro.
Kalfsbeek in Brielle had ik 2 maal eerder gemeld dat mijn eigen storingsmelder app op de Samsung Galaxy IIS genaamd "Torque" de code P2620 doorgaf wat inhoud dat er iets mis is met de gasklep, Kalfbeek vertelde mij dat hij ook vermogensverlies aangaf.
Tot 2x is de code gereset ?!
Eenmaal thuis bleek de P2620 storing nog wel degelijk aanwezig op mijn app.
Je merkt dit doordat de performance niet meer is zoals hij was bv bij het uitzetten schokte de auto en het turbo gevoel "de duw in je rug" was weg, ook na een proefrit is dit niet opgemerkt dat vind ik vreemd.
Ik was er klaar mee en ben naar Breeman op Rotterdam Zuid gegaan en gezegd dat ik een storingsmelding op mijn app had staan welke een fout aangaf (algemeen gehouden).
Vervolgens auto op het diagnose apparaat van hun en ja hoor P2620, een nieuwe gasklep erin en ja hoor als vanouds gaat ie het turbo effect is terug en geen schokkende auto bij het uitzetten.
Voor de rest geen bijzonderheden tot nu toe.
Over de vraag welke app ik gebruik
- 261.000 km
Op android heet deze "Torque" je hebt de gratis versie en voor een paar euro de betaalde, welke ik heb genomen.
Je hebt hiervoor ook een OBD stekker nodig deze pairt via bluetooth met je telefoon en heb ik voor zo'n 15 euro via www.dx.com vanuit china gratis laten invliegen. Leuk is dat deze app je alle storingscodes zodra die zich voordoen laten zien ook kun je er een hoop andere dingen zo kun je er een compleet dachbordje me maken welke je accuspannning / koelwatertemp / druk / toerental / snelheid etc aangeeft.
Vakantie check
- 273.000 km
De voorbanden waren aan vervanging toe 2 stuks Dunlopp SP sport max 225/40 350 euro gecombineerd met een nieuw luchtfilter 35 euro nieuwe stuurkogels compleet l/r (bij het uitlijnen brak rechts de moer af deze zat vast geroest) 2 x 72 euro, de auto lekte wat olie oorzaak drukopnemer vervangen 9 euro + een van de riemen bleek aan te lopen en af te slijten ook deze vervangen en bijgesteld + 2,75 uur arbeid totaal 790 euro, deze keer niet bij de BMW dealer maar een gewone garage laten doen.
Oliewissel aircocheck
- 320.000 km
zo even een oliewissel en aircocheck laten uitvoeren. Geen mankementen te constateren ben benieuwd wanneer turbo of koppeling wat van zich gaan laten horen/merken hoewel ik daar niet op zit te wachten natuurlijk maar ja na 320000.
Massavliegwiel / koppeling
- 337.000 km
Het intrappen van de koppeling ging een ratelend geluid maken ook merkte ik dat het pedaal wat hoger ontkoppelde, het geluid werd door het vliegwiel veroorzaakt hierdoor besloten e.e.a te laten vervangen. Ook bleek de keerring welke daar in de buurt zit te lekken deze direct mee vervangen. Kosten €975,- bij de dorpsgarage met LUK onderdelen , indien gekozen voor origineel BMW parts kwam hier €500,- bij.
geen bijzonderheden
- 378.000 km
Oliewissel en achterremblokken moeten vervangen worden.
Technisch geen bijzonderheden.
update
- 386.000 km
De laatste tijd een vreemd geluid tijdens het rijden welke het achterwiellager (rechts) bleek te zijn, vervangen voor € 253,-.
Ook enkele weken geleden rondom de remblokken laten vervangen niet OEM (voor en achter) voor €425,-.
(Bij aanschaf van de auto bij tellerstand +/- 155.000 heb ik nieuwe schijven en blokken rondom vervangen wel OEM) , de schijven bleken nog goed genoeg volgens garage.
Voor de rest geen mankementen/slijtage te melden de auto rijd strak en comfortabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.