BMW 318i touring Executive (2003) #2

autoreview

BMW 3-serie touring
BMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie - interieurBMW 3-serie - interieur

Signalement

Uitvoering318i touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst116.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welja, een BMW

  • 68.152 km

Datum: juli 2008
Nadat mijn trouwe Honda Civic loeihard van achteren total loss was gereden, moesten we op zoek naar een nieuwe auto. Het zou een waardige opvolger moeten worden van deze sportieve Japanner. Verder waren we aan het broeden op gezinsuitbreiding, dus hier moesten we ook rekening mee houden. Wij kwamen dus uit op een stationwagen, deze is prima geschikt als gezinsbak en daarnaast is het model op zich toch wel enigszins sportief. Verder had ik als criterium: 125 pk of meer. Jaja, dat was een consessie vanwege het budget. Afijn, wat we in eerste instantie hadden bekeken:
-Mazda 6 2.0 diesel
-Volkswagen Passat 1.9 diesel
-Audi A4 2.0 benzine
Geen van de auto's kon ons echt bekoren. Dat had soms te maken met de rij-eigenschappen en soms met de vraagprijs vs uitvoering/kmstand/algehele staat van de auto.

Na enkele hopeloze zoektochten kwamen we uiteindelijk bij een BMW dealer terecht. Ik dacht dat we er niks te zoeken hadden, maar er stond er toch een die zowaar binnen onze budgetoverschrijdingsmarge viel: een BMW 318i Touring uit 2003 (143 pk). Executive uitvoering. In goede staat. Met 67000 kilometer op de teller... Dat klonk prima. Al snel gingen we een proefrit maken. Tja, en dan merk je toch het verschil met andere auto's. Een hele soepele motor met voldoende trekkracht over het hele toerengebied, een fijne, vrij kort schakelende bak (5 versnellingen weliswaar) en een rotsvaste wegligging. Dit was vooral te merken als je bochten wat sneller nam. Koersvast en weinig overhellen. En wat stuurde de auto fijn. Ondanks dat er stuurbekrachtiging opzit had je toch het idee direct de weg te voelen. Verder had de BMW een prachtig interieur, ietwat sober, maar wel geheel kraakvrij. Alles voelde heel solide aan. De optielijst was trouwens een ongekende luxe voor mij: parkeersensoren, climate control, regensensor, etc.
De rijeigenschappen, de afwerking, de opties: ik vond het erg goed allemaal. Dit was veruit de fijnste auto waarin we gereden hadden. Geen twijfel over mogelijk.

Dus, was ie geschikt als waardige opvolger van een Honda Civic DXI uit 1994? Check dubbel check natuurlijk. Haha! Kopen maar!

Tussen koopovereenkomst en het ophalen van de auto zat een vakantie naar Spanje. Bij thuiskomst (en ook in Spanje al) stond ik te popelen om de auto op te halen. Na de aflevering zijn we meteen naar het noorden des lands gereden (pakweg 600 kilometer in totaal). Dat was een goede test. De BMW is natuurlijk een auto die prima meekan op de snelweg. Inhalen gaat vlot en de auto tikt makkelijk de 160/170 aan (heb ik van horen zeggen). Je schijnt ook 210 op de teller te kunnen krijgen en dan heeft ie nog wat over. De auto is uitgevoerd met sportstoelen die o.a. in hoogte verstelbaar zijn, dus de zitpositie is goed. De climate control doet snel zijn werk en is temperatuurvast. De regensensor bleek een verademing, alhoewel deze de ruitenwissers soms te hard laat werken bij lichte regen, ook als de wisstand op zijn laagst staat.

De eerste twintigduizend kilometers gingen prima. Het verbruik (60% snelweg, 40% stad) is met 1 op 11.9 heel acceptabel.

Pluspunten:
-Fijne motor
-Fijne versnellingsbak
-Rotsvast in bochten
-Afwerking interieur
Minpunten/tjes:
-De zogenaamde business class speakers: wat een rommel.
-Achterleuning van de sportstoelen zijn niet traploos verstelbaar.
-Regensensor: laat de ruitenwissers te veel 'zwiepen' bij lichte regen, ook als ik 'm in de minste-wissen stand zet.
-Geen 6 cilinder, maar wie weet in de toekomst.

Onderhoud tot 89000 kilometer:
-Twee halogeenlampen verwisseld. Wat is het trouwens irritant als je van die rode lichtjes onderin je dashboard hebt!
-Litertje olie bijgedaan, volgens BMW spec natuurlijk.

BMW start niet

  • 89.000 km

Na anderhalf jaar trouwe dienst weigerde de BMW plotseling te starten. Koude start ging prima, maar als je een kort ritje had gemaakt dan weigerde ie. Vanwege de koude winter en omdat de accu nog origineel was liet ik meteen de accu verwisselen (zonder enige diagnose te laten doen). Dat hielp weinig. Nog steeds startproblemen. Ondertussen daalde mijn vertrouwen in de BMW flink. Het is uiteraard niet fijn om midden in een koude winter stil te staan. Ik heb de auto snel naar een gespecialiseerde BMW garage gebracht en daar werd de computer uitgelezen. Een nokkenassensor en een krukassensor waren kapot. Deze moesten dus worden vervangen. Ik was blij dat ze achter de oorzaak waren gekomen. Dit soort problemen kunnen lastig te traceren zijn. En dan ben je echt de pineut. Gelukkig was dit niet het geval. Zal men bij BMW meer aandacht hebben besteed aan diagnostiseerbaarheid (is dit een woord?) dan bij andere automerken? Mijn vertrouwen was alweer wat gestegen.
Verder heb ik ook meteen een oilservice laten uitvoeren, deze zou pakweg een maand later nodig zijn. Dit was de eerste beurt in een kleine anderhalf jaar (22000 kilometer), da's een behoorlijk interval! De kosten voor de reparatie + oilservice vielen me mee. Daarna geen problemen meer gehad.

Motor houdt in + airbaglampje

  • 104.000 km

Na een klein jaartje ging de auto plotseling ontzettend inhouden bij wegrijden. Optrekken ging ook gigantisch traag. Het motormanagement had het allemaal prima in de gaten, want er ging een geel waarschuwingslampje knipperen.
De lokale BMW specialist wist wat er aan de hand war: er was een bobine kapot. Gelijk alle vier maar laten vervangen.
Ik had trouwens ook al een paar jaar last van een airbaglampje dat steeds vaker zomaar aansprong. Dit bleek aan de sensormat te liggen van de bijrijdersstoel. Ook maar laten vervangen.

De monteur vertelde me trouwens dat als het airbaglampje brandt, het gehele airbagsysteem is uitgeschakeld! Dat wist ik niet, had ik dus eerder moeten laten vervangen. Afijn, jullie weten het nu.

Groot onderhoud

  • 116.000 km

Vandaag is de auto naar de garage geweest: APK + grote beurt + nieuwe achterbanden. Tijdens het onderhoud bleek ook nog dat er een achterveer kapot was. Ik vond de auto al wat minder strak op de weg liggen de laatste tijd. Dat lag dus daaraan. Kapotte achterveren schijnen ook een kwaaltje te zijn van BMW E46s. Dit type auto heeft dus toch wel wat issues, met de Honda Civic had ik een stuk minder problemen.

Maar goed, toen ik weer wegreed na het betalen van een niet malse rekening kon het me weinig meer schelen: de BMW ligt weer als een blok op de weg.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.