BMW 318i touring Executive (2002) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
1e verslag net na aankoop
- 139.000 km
Aangezien de Nissan ineens snel weg moest (rotte dorpels + 1 maand APK), snel via internet enkele auto's gezocht waar we nog konden inruilen.
Het zou waarschijnlijk een 307 SW 2.0i aut4, Passat Variant 2.3v5 aut5 of Picasso 2.0i aut4 worden. (ruimte, automaat, vlotte motor en 100/150.000km) Maar ineens zat er ook een BMW tussen de resultaten. Hij was net flink in prijs gedaald omdat ie al 2 maanden te koop stond (BMW basismodellen met automaat zijn schijnbaar niet erg gewild).
Eerst naar 307 verkoper bij A'dam, die wilde de Nissan eigenlijk niet eens hebben en wilde ook niks aan z'n prijs doen.
Dus door naar de BMW. Hij beviel gelijk goed, veel betere kwaliteit dan de 307, vlotte motor en lekker 5 traps tiptronic automaat (Steptronic in BMW taal). Uitrusting was ook erg goed, net niet op Executive niveau. De verkoper wilde de Nissan wel nemen en kon nog een klein beetje met de prijs doen.
Even overlegd en toen de deal gesloten. Bij aflevering nog een grote beurt gekregen.
De vorige 2 eigenaars zijn erg zuinig geweest op de auto. Nergens slijtage plekken in interieur en geen enkel krasje/deukje in de lak. Altijd BMW dealer onderhouden, alle boekjes en NAP erbij.
====================================================================
De auto rijdt erg lekker, hij stuurt heerlijk en de wegligging is ook erg goed. Hij heeft nog genoeg comfort.
De motor is ook prettig, een 2.0 4cyl. met VANOS (variabele kleppen) en Valvetronic (geen gasklep, kleppen regelen gas).
143pk@6000rpm en 200nm@3750rpm, lekker veel trekkracht onderin dit wordt goed uitgesmeert over het hele bereik.
De 5-traps automaat schakelt lekker soepel, er zit een sportstand op en je kan ook zelf schakelen.
De standaard stoelen zitten goed het interieur is mooi en zit erg goed in elkaar.
Achterin kan je ook nog prima zitten en de kofferbak is ook ruim. Onder de laadruimte zitten 2 extra opbergvakken.
Verder zit de auto vol met airbags, extra sterke deuren en allerlei veiligheidssystemen.
Na 2 tanks een gemiddeld verbruik van 1 op 9,5. Wel enkel korte ritjes in Rotterdam.
Op een lange snelwegrit (130/140km/u) laatst 1 op 13,5 gehaald volgens de boordcumputer.
Binnenkort naar zuid-frankijk, update volgt.
Eerste ervaringen
- 145.000 km
Inmiddels bijna 4 maanden & 6000km verder.
En de auto bevalt alleen maar beter!
Ik heb inmiddels een kastje op de CD-wisselaar aansluiting (in de kofferruimte) waar USB sticks met mp3's in kunnen.
Alle knopjes op de radio (en het stuur) behouden zo hun functie en je krijgt de ID-tags op de radio te zien. http://www.gromaudio.com/usb.html
Geluidskwaliteit van de standaard radio is erg goed.
We zijn naar zuid-frankrijk geweest (totaal ca. 3000km) en dit heeft de BMW prima doorstaan. De airco werkte erg goed, ook bij 40 graden.
De wegligging is ook bij volle belading (2volw+kind+bagage) nog goed. Vorige auto's zakten behoorlijk in achter, bij de BMW zie je niet eens dat ie beladen is. Op de snelweg heen en terug 1 op 11,4 gereden (bij 160km/u). Je hebt niet eens door dat je ineens 170 rijdt, de geluidsisolatie is super.
Beide stoelen zijn in hoogte verstelbaar en het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, je vindt altijd een prima zitpositie. Na een lange rit stap je nog fit uit zonder bezwete rug.
Nadelen zijn er ook. Hoewel er veel opbergvakjes zijn (in armsteun, naast handrem, links naast stuur, 2 in middenconsole, dashboardkastje en in deuren) zijn ze allemaal niet erg groot. Er zit (in mijn versie) geen beker of flessenhouder, jammer want deze passen ook niet in de deurvakken. Je schijnt het vak bij de handrem te kunnen vervangen voor 2 bekerhouders.
Bij normaal en vlot rijden schakelt de automaat prima, bij sportief rijden en zelf schakelen zouden de schakeltijden wel iets korter mogen.
De automaat en het gaspedaal passen zich overigens aan aan je rijstijl. Ook zit er een gyrosenor in die voelt of je klimt/daalt of een bocht maakt. Resultaat is dat er in de bergen of tijdens sportief rijden ook altijd de juiste versnelling wordt gekozen. Tijdens afdalingen wordt er op de motor geremd en in bochten of tijdens klimmen wordt er niet gelijk opgeschakeld.
Als je de automaat in de sportstand zet werkt dit nog beter.
Je kan er prima relaxed mee rijden, hiervoor heeft de auto meer dan voldoende comfort, de automaat schakelt dan lekker snel op en het verbuikt blijft laag.
Maar als je zin hebt in een potje flink sturen laat ie zich van een hele andere kant zien. Wegligging is fenomenaal, hij stuurt super strak en de achterwielaandrijving duwt de auto de bochten door. Prettig is dan dat je zelf kan schakelen en de DSC deels of geheel uit kan. Voor echt sportief rijden zou de auto wel iets meer vermogen mogen hebben (een 320 of 325 met 6cyl.) maarja dan lever je weer in op verbuik. Dit is dus een mooi compromis.
Tot op heden nog geen olie verbruik en andere vloeistoffen ook nog op gelijk niveau. Wel 1 remlampje vervangen.
De B/C heeft nu een gemiddelde van 1 op 10,42 sinds aankoop.
De auto hoeft pas over 18.000km naar de garage maar ik heb gelezen dat de olie van de automaat eigenlijk bij 140.000 vervangen moet worden, ik twijfel nog een beetje of ik dit tussentijds ga laten doen.
Je blijft je overigens verbazen over alle accesoires en gadgets dit er standaard op zitten.
Naast de 'standaard' luxe (zie uitrusting in Autoweek Carbase) de volgende 'leuke' dingetjes gevonden.
-airco heeft sensor die meet aan welke kant de zon inschijnt en past zich hierop aan
-airco 'herkent' slechte buitenlucht en gaat automatisch recirculeren (instelbaar)
-airco compressor is variabel dus je voelt hem nooit aanslaan (erg prettig bij een auto met automaat, vooral als je bij verkeerslicht staat)
-ABS berekent remkracht per wiel (handig als 2 wielen in berm/op gladder wegdek zitten)
-ABS heeft CBC, dit verdeelt de remkracht zo dat je in een bocht op de juiste koers blijft zelfs als je vol remt
-bij hard remmen gaat de auto niet duiken maar de carroserie zakt in z'n geheel in de veren
-binnen zit een lichtsensor die gebruikt wordt om de intensiteit van je dashboardverlichting aan te passen, deze kan je ook zelf bijregelen
-regelbare interval op voor en achter wisser
-ramen openen en sluiten met de afstandsbediening
-automatisch dimmende binnenspiegel
-verwarmde ruitensproeiers en spiegels
-na 15 minuten gaat de auto in 'standby' om de accu te sparen (als je lampen en andere accesoires bent vergeten uit de doen doet de auto dit)
-als de regensensor aanslaat en de ruitenwissers dus aangaan gaan de lichten ook aan
-snelheidsafhankelijk autoradiovolume (instelbaar)
-parkeer(links en rechts) & 'follow me home' verlichting
-leeslampjes voor & achter
-spiegel & lampjes in zonnekleppen
-verbandtrommel, krik, gevarendriehoek, gereedschap&lampensetje
-12v aansluiting in kofferbak
-in de cassette voor het afdekzeil in kofferbak zit ook een net dat omhoog kan. Dit net kan ook omhoog direct achter de voorstoelen als je de achterbank plat hebt gelegd.
-bumpers met regeneratieve aluminium botsdempers/veren.
Ze verwerken lichte aanrijdingen to 4 km/u zonder blijvende schade; speciale vervormingszones voor en achter nemen krachten tot 15 km/u op, zonder de carrosserie te beschadigen
4 jaar na aankoop
- 181.000 km
Inmiddels weer wat jaartje verder en op de onderhoudskosten na, helemaal tevreden.
Eigenlijk weinig nieuws toe te voegen over de auto zelf.
greepje uit de kosten;
2010;
brandstofpomp relais + uren zoekwerk
grotebeurt APK
Automaatoliewissel
Remblokken voor
Draagarmrubbers
klepdekselpakking
accu
Goodyear OptiGrip7 winterbanden + 15' stalen BMW velgen
ruitenwissers voor
2011
APK + multiriem + lagers vetten
remschijven&blokken achter
2012
APK
witte knipperlichten
4 x Bridgestone Turanza T001
nieuw motorkaplogo + raammechaniek
achter veren
stelmotor en ecu valvetronic
distributieketting
klepdekselpakking
carterventilatie
div. olie pakkingen
olie wissel + filter
stabilisatorstang rechtvoor
koelvoleistof sensor
2013
ruitenwissers
Brandstoffilter
Einddemper
Vacuumpomp ringen
afneembare Trekhaak
Apk
solenoids (181k)
remblokken voor (191k)
paar liter olie
2014
1,5 lr olie en kleppen reiniger
APK (198k)
schokbrekers achter
remleidingen
pakking oliefilterhuis
schade polijsten
ingeruild
- 218.000 km
feb 2015
koelvloeistof niveau lampje ging af en toe branden terwijl het niveau goed was. Na een tijdje wat het niveau ietsje lager dus netjes bijgevuld. Hierna bleek het expansie vat kapot. Deze laten vervangen en gelijk enkele kleine zaken laten fixen @ 260 euro.
mei 2015
na wat kleine reparaties weer fluitend door de APK.
zomer 2015
met een 900kg caravan naar zuid-frankrijk. Auto heeft zich prima gehouden, heerlijke wegligging en relatief laag verbruik met een caravan erachter (ca 1 op 7)
januari 2016
Na vele jaren te hebben genoten van heerlijk vlot en sportief sturen de auto ingeruild voor iets nieuwers. (En hopelijk iets met lagere onderhoudskosten.)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.