BMW 318i Touring (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
na bijna een ton in de beamer
- 99.500 km
Dag,
Nu ruim twee jaar geleden de auto aangeschaft. Het ging tussen de 159, A4 en 3 serie. De Audi was toen nog het oude model en dealer deed desondanks nauwelijks iets aan de prijs en pakketten. Alfa: zou mijn 4e op een rij worden. Altijd prima ervaringen mee gehad en heerlijke rijdersauto's. Maar één keer echt stil komen te staan (ondanks dat ik 3 keer op LPG reed, slechte combi volgens velen). Dus dat weerhield me niet om een evt 159 te bestellen. Ik heb met de beamer en de Alfa testrit gemaakt, zelfde traject, snelheid etc. Toen merkte je wel echt dat er een klasse verschil in zit. Weglegging alfa is goed maar vd bmw optimaal. Voelde beter aan, degelijker. Toen de dealer ook nog mooie wielen erbij kon regelen was de deal snel gemaakt. Jammer dat enkele maanden later de motor wat sterker en zuiniger werd bij het volgende modeljaar. Aanraders bij de bestelling: sensatec (nepleer) bekleding, regen- en lichtsensor, upgrade radio. Tip: Neem geen antraciet kleur en de standaard 16 inche velgen (zo ziet 70% van alle 3's uit). Zonder dakrails maakt de auto sportiever.
Ik heb zwart (daar rijdt overigens de overige 30% in) besteld met beige sensatec. Lang getwijfeld over wit. Toen ik op ski vakantie mijn auto naast een witte zette met dezelfde uitruisting, toen wist ik zeker dat ik de verkeerde keuze had gemaakt.
De auto bevalt (te) goed: ik kan er eigenlijk niets over kwijt. En wellicht is dat ook het probleem, het is een heel rationele/functionele, degelijke auto en ik mis emotie. Alles doet het en geen verrassingen. De wegligging is subliem en afwerking is perfect. Ruimte is nipt voldoende en op vakanties gaat de koffer op het dak. Motor is OK, komt meer dan voldoende mee in het verkeer, verbruik is ongeveer 1: 12,5 bij mijn stevige rijstijl.
Ik mag over enkele maanden weer gaan shoppen. 3 serie (dit keer wel een witte) is alleen weer een optie als hij in het 20% bijtellingstarief komt. Anders zou ik het liefst voor hetzelfde geld voor een nw V70 of een dikke Mazda 6 gaan. Als jullie een andere tip hebben...
Manko's
- Tot 80dkm helemaal niets: bij mijn alfa had ik tegen de beurt altijd een geeltje voorin waarop ik de manco's schreef. Overigens alle onderstaande manco's kwamen na de 90 dkm
- los contact achterlicht;
- haarscheurtjes in de bekleding, zie je normaal niet (zal de volgende gebruiker waars echt last van krijgen);
- centrale vergrendeling kapot, alleen bestuurderskant ging nog open (lastig met een hoogzwangere dame naast je), garage heeft zekering vervangen
- vandaag ging de motorkop niet open (waarschijnlijk vastgeroest door winterzout).
Al met al heel goede, degelijkse kar, waar ik af en toe wat emotie is
laatste 15K
- 111.000 km
Nog steeds prima auto achterlichtje kapot meer niet, maar verder rijdt hij als tierelier. Ik mag alweer uitkijken naar een nieuwe. BMW komt met de X1, erg mooie auto maar de benzine versie heeft een hoge CO2 uitstoot (en dat betekent een hogere bijdrage bij ons leasepakket). Dus toch maar niet. Andere optie Alfa 159 of Volvo v50 drive Ed II (20% bijtelling). Erg leuk om te weer rond te kijken
toch nog wat troubles
- 113.000 km
Van het weekend naar Duitsland geweest en onderweg gingen wat lampjes branden over storingen. Dus een reset uitgevoerd. Daarna weer een lamp kapot en gisteren met vrouw en twee kids de auto niet meer open (behalve bestuurders kant) dus niet erg handig. Toen ik bij de BMW garage aankwam was al het personeel al weg om 17.15 (van te voren gebeld maar div keren niet op) en kon ik een afspraak maken 3 dagen later. Dus erg onhandig en minder klantvriendelijk van Story in Den Bosch. Ik zou bijna terugverlangen naar een 'betrouwbare Alfa'.
hij gaat eruit
- 118.000 km
Vandaag definitief afscheid ingeluid van de BMW. Nog even gekeken naar een uitloop model met m-pakket. Nog serieus gekeken naar X1, maar motor bleek verouderd voor benzines (let wel na veel aandringen zei de dealer dat er de oude motor van de 3 serie van 5 jaar oud, vandaar de hoge CO2 waarde en niet de 2 liter die in de huidige 3 ligt). Toen gereden met A4: hoewel ik gelijk achterwiel aandrijving miste, was de auto mooier, moderner en betere motoren. Toen de dealer een s-edition had voor een meerprijs van 5K met alles erop en alles ben ik ervoor gegeaan, de 1,8tfsi. Ik kon alleen maar uit twee kleuren kiezen zwart en grijs. toch maar weer zwart, hoewel ik een s-edition in wit echt het mooist vind. Eind januari is het zover. Je zult het lezen. Zware opgave voor de Audi om aan degelijkheid vd beamer te kunnen voldoen, want al met al was het een topauto!
de laatste beurt
- 126.000 km
Het duurt allemaal wat langer, de Audi staat pas op de band in week 6, dus mogen nog ff wachten. Maar vaak is het vooruitzicht net zo leuk als het bezit. Daarom gisteren nog even laatste beurt laten doen, zat nog een klein defect aan de gasinstallatie maar is snel verholpen. Overigens ter afsluiting waardeloos geholpen door mijn dealer Bert Story. Op de eerste plaats onbereikbaar, de afspraak kon pas over een maand, vervolgens belde men niet dat de auto klaar en kon men niet vertellen wat eraan verhelpen. Daarnaast was de reguliere service: volledig van binnen en buiten wassen ook niet verricht. Ik geloof dat men dacht 'hij heeft een Audi gekocht'. Vandaag zelf even door de wasbeer gehaald en dan is het toch wel een heel erg mooie auto. Toen ik gisteren nog een witte met M-pakket zag staan twijfelde ik ff of ik de juiste keuze had gemaakt. Gelukkig zag ik daarna weer een dikke A4 rijden en dacht ik toch de juiste keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.