BMW 318d Touring (2008) #8
autoreview

Signalement
Uitvoering | 318d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Bimmer is binnen
- 159.000 km
Vanwege het wisselen van werkgever was ik genoodzaakt om mijn leaseauto (Octavia) in te wisselen voor een eigen auto.
De 'nieuwe' auto moest aan een aantal punten voldoen:
- diesel (meer dan 30.000 km/jaar)
- zuinig
- ruim
- trekhaak
- airco
- cruisecontrol
Na wat zoeken kwam ik met iemand in contact die ex-lease auto's uit België importeert. Deze zijn goedkoper dan in Nederland en zeker zo betrouwbaar omdat ze met een complete onderhoudsgeschiedenis geleverd worden.
Na wat twijfelen tussen een A4, Accord en een 3-serie is het uiteindelijk een 318d geworden:
- Lederen stoelen
- Donker bekleding plafond (erg mooi)
- trekhaak
Wat kan ik zeggen over de auto? De auto rijdt werkelijk top. Vergeleken met de Octavia gaat het rijden van rotondes en bochten als vanzelf. Op de autosnelweg ligt de auto als een blok op de weg en samen met de lederen stoelen is het rijden echt een genot.
Wat minpuntjes die ik bij deze auto kan noemen:
-> de kofferbak is niet bijster groot. Wat dat betreft kun je in de Octavia je kinderen kwijt raken hierin. Zelf rij ik een station maar ik heb het gevoel dat deze nauwelijks ruimer is dan de sedan
-> verder is alles een optie bij de BMW check dus goed welke opties er in zitten (bekerhouder etc)
Vrijwel direct na de aanschaf heb ik een paar zaken laten passen:
- Cruisecontrol ingebouwd. Dit is in België een optie en heb ik achteraf in laten bouwen (350 euro)
- DPF was aan vervanging toe en is aangepast wat hem flink zuiniger maakt (550 euro)
Erg zuinige auto, APK zonder kleerscheuren door
- 185.000 km
Het eerste jaar zit er bijna op. De auto rijdt nog steeds als een trein en ik heb nog geen moment spijt van de aanschaf.
Vergeleken met mijn vorige auto's (Avensis, Octavia) is het rijgedrag een klasse apart.
Het vermogen van de 318d is voor mij ook ruim voldoende. Met de 143 PK hou je niemand op in het verkeer.
[Verbruik]
bijna iedere tankbeurt onder de 5.0l/100km. Dit houdt in dat ik op een tank meer dan 1200km kan rijden.
[Kosten]
- de blazer/ventilator ging stuk bij 175000. Gelukkig is dit eenvoudig zelf te maken door de regelunit te vervangen (2 schroefjes los maken) -> 90 euro
- PDC heb ik zelf ingebouwd, wat ongeveer 2 uur werk is en door de zwarte kleur niet opvalt. -> 45 euro (piep uitvoering van Conrad)
- Grote beurt + APK, totaal 430 euro inclusief de multiriem die vervangen is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.