BMW 3.0 CSi (1973)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3.0 CSi |
---|---|
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 59.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
ERVARINGEN
- 65.000 km
Aankoop:
Al lange tijd was ik zeer onder de indruk van de mooie lijnen van deze auto. Mijn plannen om er een te kopen liepen in eerste instantie uit op de aankoop van een BMW 6-serie (zie andere review) maar nadat deze verkocht was en ik op zoek was naar wat nieuws kwam ik bij toeval toch weer bij deze auto terecht. Ik ging in de herfst van 2007 kijken bij Brové in leek voor een E23 745i. Ik raakte echter in gesprek met Henk over een restauratie object... een witte 3.0 csi. Omdat ik zelf niet zo heel erg technisch ben heb ik samen met mijn vader afgesproken om de auto samen te kopen en te restaureren. We hebben de auto gekocht met al het laswerk (heel veel, waaronder een heel nieuw dak) gedaan en daarna via Brové laten overspuiten. Zelf hebben we de auto helemaal afgebouwd. Een klus van een half jaar dacht ik...
Restauratie:
Dat half jaar is anderhalf jaar geworden zoals dat gaat met restauratie objecten. We zijn begonnen met het schoonmaken en vervangen van alle onderdelen. Mijn vader is daar nogal perfectionistisch in, elk schroefje en moertje werd onder handen genomen en glom weer als nieuw voordat het in de auto geplaatst werd. Uiteindelijk was na anderhalf jaar en een dik boek vol beschijvingen, ervaringen en foto's deze prachtige auto klaar.
Rijden en gebruiken:
Voor een 35 jaar oude auto rijdt het fantastisch, stuurbekrachtiging en een 200 pk 6 in lijn zorgen voor onbezorgd rijden in het hedendaagse verkeer. De motor heeft heel veel koppel en pakt vanaf heel lage toeren al prima op. Het grootste verschil met moderne auto's is wel het windgeruis. Mede door de stijlloze ramen wil het boven de 120 km/u nogal lawaaierig zijn rond de ramen. Positieve verschillen zijn het fantastische zicht naar buiten. Door de grote raampartijen kun heb je bijna het idee in een cabrio te rijden. Nu wordt de auto voor leuke ritjes gebruikt door mijn vader en af en toe neem ik 'm mee naar Utrecht. Binnenkort doen we samen mee met een officiele rally.
Origineel en niet origineel:
De kleurstelling van de auto (Chamonix wit met rood leer interieur) is volledig origineel. Daarnaast zijn de originele wielen gepoedercoat in de originele zilveren kleur. Enige aanpassingen zijn het stuur. Ik heb hiervoor een houten Moto Lita stuur uit Engeland gekozen in tegenstelling het houten sportstuur van Nardi wat een originele accessoire van BMW was. Daarnaast is een tripmaster ingebouwd voor het rijden van rally's. Een radio zit er op dit moment nog niet in.
PROBLEMEN
- 65.000 km
Het eerste weekend dat ik met de auto op stap was is er kortsluiting geweest in de interieurverwarming waardoor de zekering door ging en de brandstofpomp ook buiten werking was. Inmiddels een nieuwe interieur fan geinstalleerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.