BMW 218d Gran Tourer Corporate Executive (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 218d Gran Tourer Corporate Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 250 km |
Ideale premium familie-auto
- 250 km
Op 29 juni 2020 mocht ik mijn nieuwe leaseauto ophalen. De keuze is gevallen op een BMW 218d Gran Tourer
Waarom deze auto?
Mijn nieuwe werkgever stelt nogal wat voorwaarden waar de nieuwe leasewagen aan moet voldoen, waarvan de meest bepalende zijn:
- Maximaal 120 g/km CO2 uitstoot
- Geen SUV
- Geen panoramadak
- Neutrale kleur (donkerblauw, grijs, zwart, etc. – geen wit)
- Bij voorkeur mid- of premium merk
Daarnaast heb ik 2 kleine kinderen (1 en 3) en een 3e op komst. Dat betekent dat de auto een achterbank moet hebben waar op moet passen: één peuterstoeltje, één baby/peuterstoeltje en één maxi cosi.
Op basis van bovenstaande vielen af:
- VW Passat variant (geen ruimte voor 3 stoeltjes)
- Skoda Superb (IV) (geen ruimte voor 3 stoeltjes)
- Mercedes C-klasse Estate (geen ruimte voor 3 stoeltjes)
- Peugeot 3008/5008 (SUV’s)
De voorkeur ging absoluut uit naar een station, aangezien je daar nog wel iets sportiefs van kan maken én er genoeg bagageruimte is. Helaas gaat in mijn situatie functionaliteit (en lease-regels) boven vorm, dus met frisse tegenzin ging ik kijken naar een MPV. Op dat moment was de VW Touran nèt uit de handel genomen, die kon ik niet meer bestellen. Enerzijds een tegenvaller, anderzijds had ik vanwege de uitstooteisen dan een groot hok met naaimachinemotortje moeten rijden.
Toen kwam ik de BMW Gran Tourer tegen. Misschien niet moeders mooiste of meest sportieve auto, maar binnen de MPV’s waarschijnlijk wel. Dankzij een review op dit platform (waarvoor dank!) wist ik dat 3 stoeltjes achterin hier moest passen. Niet omdat de auto breder is dan de eerdergenoemde stations (zelfs smaller), maar omdat de ruimte tussen de isofix-punten op de achterbank groter is. ECHT EEN TIP VOOR MENSEN MET 3 OF MEER KINDEREN: CHECK DE RUIMTE TUSSEN DE ISOFIX PUNTEN OP DE ACHTERBANK – niet de breedte van de bank of het interieur zelf. En natuurlijk gewoon testen voordat je koopt 😊. Enfin, het past in de BMW.
Kort gezegd was dit voor mij eigenlijk de enig overgebleven optie. Helaas was de auto nergens in NL bij een dealer beschikbaar in de door mij gewenste motorisering (218d), dus ik heb alleen een proefrit kunnen maken in de 216i benzineversie (3-cilinder). Reed prima, vooral het directe sturen viel me in positieve zin op. De dealer verzekerde mij dat de 218d (4-cilinder Diesel) STUKKEN beter reed, maar dat was dus nog afwachten.
Ik weet het, de BMW-puristen betwisten het bestaansrecht van de 2-serie tourer modellen vanwege de driecilinders, voorwielaandrijving, MPV vormgeving, ontbreken van de ‘hofmeister-knik’, etc. etc. I DON’T CARE. In mijn situatie (werkgeverseisen + gezinssamenstelling) is dit een perfecte auto.
Auto en uitrusting
Aldus, de BMW 218d Gran Tourer, standaarduitvoering, Corporate Executive pakket, met de volgende opties:
- Automaat (verplicht vanuit werkgever)
- 17” velgen
- Dakdraagsysteem
- Extra getint glas achter
- Parking pack
- Sportstoelen
- Adaptieve LED koplampen
- Vergrote brandstoftank (van 51 naar 61L)
Eerste KM’s (~250) – Eerste indruk
Het was voor mij de eerste keer dat ik met een gloednieuwe (6,7km op de teller) auto bij de dealer wegreed, dat was sowieso al een bijzonder gevoel. Verder viel meteen op hoe solide de auto aanvoelde en ondanks het formaat en gewicht heel strak stuurt. In tegenstelling tot de voorloopauto (Kia Stonic) gaat de Gran Tourer ook vrij soepel over de drempels in mijn straat/woonplaats.
Tijdens de eerste rit naar het werk was ik via het superhandige iDrive systeem nog van alles aan het uitvogelen, waardoor ik bijna een afslag miste. Maar even regelen als ik niet aan het rijden ben dus.
De automaat schakelt zo soepel dat je er nauwelijks iets van merkt, tenzij je er goed op let. Verder levert de 2.0 / 150 PK diesel meer dan genoeg vermogen en koppel om soepel in te voegen en in te halen. De kracht in combinatie met het directe sturen geeft veel vertrouwen. Motorgeluid is binnen nauwelijks te horen, de wind wel iets meer.
Een goed gevoel dus, met vertrouwen de weg op en eind van deze week direct op vakantie en eigen land, zodat we de laadruimte ook kunnen ervaren.
Ik zal de review updaten als ik wat meer kilometers gemaakt heb.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 218D Gran Tourer

Licht dooft voor xenon: BMW was de eerste, en dit de laatste

BMW wil accukosten vooral drukken met recycling

Gefacelifte BMW 1-serie duikt weer op

BMW i5: elektrische 5-serie bijna klaar voor strijd met EQE
