BMW 225e xDrive Active Tourer (2022)

BMW 225e xDrive Active Tourer (2022)

Uitvoering225e xDrive Active Tourer
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022

Een rationele keuze

Vanaf 2000 rijd ik BMW. Begonnen met een aantal 3-series, in 2010 overgestapt naar een X1 en in 2019 de stap gemaakt naar elektrisch rijden in een i3. Ik dacht toen: “nu ga ik nooit meer op benzine rijden”…. Maar ja, de snelheid van elektrificatie gaat toch nog iets te langzaam. Wij gaan minimaal 5 keer per jaar naar Zuid-Italië en onder Milaan zijn de snel-laad punten langs de autostrade nog ver te zoeken… Dus we hebben onze twee auto’s (een BMW i3 en een VW Golf 8) dit jaar ingeruild voor een BMW 2 Active Tourer 225e xDrive.
Waarom deze BMW (want het moest een BMW worden!)? Ik wilde een plug-in hybride hebben, zodat ik in de stad elektrisch kan rijden en ik niet afhankelijk ben in Italië van het vinden van laadpunten. De goedkoopste plug-in van BMW is op dit moment de 2 Active Tourer en deze had ook een acceptabele levertijd. Dus een zeer rationele keuze, geef ik toe. Ik had bij het bestellen ook even kunnen wachten op de X1 plug-in, maar de verwachting was dat deze een langere levertijd zou hebben en ik ben nu eenmaal ongeduldig 😉. Dus in juni de volgende configuratie besteld:

BMW 2 Active Tourer
Kleur: Sanremo Grun metallic
Bekleding: Sansatec perforiert Oyster

Optie’s
1. Automatische transmissie met stuurschakeling (verplicht bij M Sportpakket)
2. Alarmsysteem klasse 3 (verplicht voor de verzekering)
3. M Sportpakket
4. Glazen panoramadak
5. Automatische dimmende binnenspiegel
6. Interieurlijsten Edelhout uitvoering Euka
7. High-beam assistent
8. Driving Assistent Plus

BMW heeft de optiekeuze flink gewijzigd. Voortaan kan je alleen maar een aantal keuzen tezamen met andere keuzen in één pakket kiezen. Dus niet meer los! Ik vind dat zeer onhandig. Dus een aantal zaken heb ik helaas niet meer kunnen kiezen (want ik pas ervoor om dan direct ook 5 andere opties erbij te krijgen waar ik niets aan heb).
Daarnaast is de keuze bij de driving assistent heel erg onduidelijk. Je hebt een “goedkope” variant (Driving Assistent) met dodehoek herkenning, maar zonder adaptieve cruise control. Bij het samenstellen zei de dealer dat je met Driving Assistent Plus “alles” hebt. Dus ik heb daarvoor gekozen. Maar wil je beide hebben (dodehoek herkenning én adaptieve cruise control), dan moet je beide driving assistent pakketten kiezen. Dat wist de dealer dus ook niet (de dealer heeft excuses aangeboden en ik heb een tweede laadsnoer (de thuislader) cadeau gekregen).

De eerste km’s

De BMW is op 30 september 2022 geleverd. De bediening van de iDrive8 is even wennen, maar dat gaat gelukkig snel. Het bereik van de accu is verrassend groot. Gemiddeld rij ik met een volle accu zo’n 60 – 65 km (buitentemperatuur 5 graden). In 3 a 4 uur heb je de accu weer volgeladen (thuis 1-fase laden). Als je rustig rijdt (optimaal 90 km/uur), dan haal je makkelijk 20 kWh per 100 km. Dus al met al ben ik zeer tevreden met het elektrisch rijden. Onze ritjes zijn altijd tussen 10 – 20 km, dus al deze ritjes rijden we elektrisch.

Wat de ervaring tot nu toe is:

Pro:
- Parking Assistent (standaard) werkt geweldig. Zowel fileparkeren als het parkeren in parkeervakken doet de auto feilloos. Ook uitparkeren werkt geweldig;
- De Driving Assistent Plus is echt een aanvulling…. Je kunt eigenlijk bij lange afstanden zonder je voeten op de pedalen en handen aan het stuur rijden (alleen je bent (door de huidige wetgeving) verplicht telkens je handen op het stuur te plaatsen);
- De auto is zuinig: op lange afstanden rijd je (met een volle accu) makkelijk 1 op 20;

Contra:
- Als “ruimte-wonder” had ik de 2 Active Tourer iets ruimer ingeschat. Nu zijn wij wel drie grote mensen (1,95, 172 en 1,70), maar toch…;
- Iets heel irritants… de waarschuwing van het dragen van de autogordel op de achterbank kan je bij de start van de rit uitzetten, maar de volgende keer is het weer actief;
- Bij deze uitvoering (M-Sportpakket) kies je bijna automatisch voor leer of in mijn geval Vega-leer (zoals de dealer het noemt). Maar nu, in de winter, mis ik stoelverwarming!

De eerste grote rit naar Italië

In oktober hebben we de eerste rit naar Italië gemaakt (totaal 4000 km). Wat een fijne reisauto! Tijdens de heenreis is één keer de Driving Assisant uitgevallen en had ik alleen nog maar cruise control (zonder de adaptieve optie). Maar na een keer tanken en opnieuw starten deed alles het, gelukkig, weer! Vertrokken met een volle accu en dus gedurende de heenreis een nette 1:20 gehaald. Zoals verwacht zijn er onder Milaan weinig laadpunten, dus een week lang met een lege accu rond gereden. Ook tijdens de terugreis hebben we niet meer geladen, maar toch nog een nette 1:18,5 gehaald. Kortom de BMW is mooi zuinig.

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer