BMW 120i Executive (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 120i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 124.500 km |
Onbetrouwbaar
- 124.500 km
Als je meerdere malen een BMW naar tevredenheid hebt gereden, dan lijkt een jong gebruikte e87 120i een veilige, betrouwbare keuze.
Het betrof een 5 deurs facelift 120i uit 2007, dus met de 170pk motor. Zwart van kleur en een zogeheten cupsport uitvoering. Compleet met idrive, climate control, elektrische sportstoelen etc. Van het begin af miste ik wel parkeersensoren want echt ovezichtelijk is de 1 serie niet aan de achterzijde.
Voor aanschaf heb ik de auto bij de Dekra laten keuren. Een km stand van 106000 km en 4.5 jaar oud, de keuring bracht geen gekke dingen.
Ik heb wel geleerd dat een aankoopkeuring ook maar een momentopname is, maar daarover later meer.
Wat hangt ie lekker aan het gas zeg. Draait graag toeren en de wegligging echt strak en stabiel. Ok, het is geen 6 cilinder en het geluid is niet heel bijzonder, maar snel genoeg en duidelijk zuiniger. Gemiddeld zo een 1:13 bij normale rijstijl.
Wel een heel groot nadeel: runflatbanden! Wat een dure, hopeloze dingen. Veel te stug en icm het M onderstel dat standaard bij de cupsport uitvoering gewoon oncomfortabel en niet leuk op dwarsrichels op snelwegen bij nat wegdek. Stapt zomaar opzij! Leuk? Ja op een circuit ofzo, maar niet tijdens de spits.
Als je langer in een auto rijdt, gaan kleine zaken je meer opvallen. Bij stevig accelereren hikte de motor weleens. Irritant en het is niet fijn wanneer ie plots inhoudt en motorstoring aangeeft. Bleek een kapotte bobine te zijn.
Na reparatie heb ik dat hikken nog vaak genoeg gemerkt en dit is zo gebleven. Storingsgeheugen uitlezen gaf geen oplossing. Heb er een beetje mee leren leven.
Geen oliepeilstok, maar een oliepeilsensor. Mooie innovatie, jaar dat was het eerste dat stuk ging. Ik heb er geen vertrouwen in hoor dan. Heb liever een peilstok. Ook irritant, wanneer je via de idrive het oliepeil wil controleren dan kan het soms wel 10 minuten duren voordat er een waarde staat aangegeven. Waarvan je dan maar aanneemt dat het juist is.
Na een normale snelweg rit de melding: kans op motorschade, oliedruk laag bla bla. Motor uit, moor weer aan. En melding weg. Kapotte oliedruksensor.
Voorremmen. Als de serviceindicator nog 16000 km aangeeft (bij nieuwe schijven en blokken overigens 40k) dan denk je nog wel een tijdje ermee te doen. Nou de km's gingen ongeveer 4 keer zo snel als daadwerkelijk gereden. Ik was dus vrij snel aan de beurt voor nieuwe schijven en blokken. Niet erg, want dat moet gewoon goed zijn. Maar je kunt wel weer ongepland 600 euro uitgeven.Ik begrijp de logica van die sensoren gewoon niet. Nu heeft het ook met rijgedrag te maken zal men zeggen. Geloof me, ik rem nooit hard, anticipeer goed en laat de auto veelal uitrollen.
Voor vakantie nog even de vloeistoffen controleren. Oliepeil gaat via de idrive, maar voor de rest moet de kap toch open. Moet ie wel weer dicht willen.... de anwb maar gebeld. De man van de anwb kwam het bekend voor en had het binnen een paar minuten opgelost. Het kabeltje schiet te ver door en dan wil ie niet meer dicht. Kleinigheidje, maar met al die andere problemen erbij dan raak je er wel klaar mee.
Bij het wassen van de auto lag er altijd een plasje water op de rechterzitting van de achterbank.
Onder de motorkap overigens overal roest op ieder boutje en moertje. Is dat dan kwaliteit? Mijn 20 jaar oude Daihatsu had dat niet (vorige auto).
Olieverbruik ongeveer een liter op 6000 km. De BMW specialist vulde zo nu en dan een halve liter bii. Wanneer ik daar stond voor iets anders. De idrive gaf dat ook aan. Eerdere BMW's (3 stuks, dit was mijn 4e) verbruikten echt nooit olie. Tja...
Na anderhalf jaar rijden was de auto 6 jaar oud. Het was me al opgevallen dat de utlaat geroest was. Bij eerdere BMW's viel me dit niet op en leek de kwaliteit gewoon beter. Plots veel herrie. Flexibele stukken van de uilaat gescheurd. Bmw vraagt ruim 1400 euro omdat het een geheel is met de katalysator. De BMW specialist wilde er universele flexibele stukken tussen lassen. Maar vanwege het werk eraan al gauw weer 400 euro. Ik heb dit niet laten doen en heb de BMW ingeruild op iets heel anders. Gelukkig zijn ze wel waardevast dus de inruil viel me niet tegen.
Ik had het over onbetrouwbaar. Nou, werkelijk elke 2000-3000 km stond ik bij de bmw specialist voor tussentijds onderhoud/ reparaties of elektronische storingen. En het grappige, volgens de onderhoudsmelding in de idrive was de auto nog lang niet aan een beurt toe na 18000km in anderhalf jaar.
Ik ben blij dat ik van deze onbetrouwbare auto af ben. Ik hoop dat dit een incidenteel geval was, maar ik kon gewoon niet meer van de auto genieten. Ik viel voor het uiterlijk, de krachtige motor en de prima rij/ stuureigenschappen, maar dat is niets waard als je je telkens afvraagt wat het volgende probleem zal zijn.
Kijk, is de auto 20 jaar oud dan begrijp ik het nog. Maar niet van een premium merk als BMW tussen de 4,5 en 6 jaar oud. Ik zal geen moderne BMW meer kopen.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties4
- Comfort2
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Alfa Romeo Giulietta - Audi A3 Sportback- BMW 120i - Volkswagen Golf

BMW 118i Executive (2007)

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild

Lezersreacties (0)
Reageren