BMW 118d (2008) #9

autoreview

BMW 118d (2008)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sheer driving pleasure

  • 115.000 km

Aanschaf:
Nadat ik klaar was met mijn studie, een baan kreeg in Eindhoven en ging wonen in Roermond heb ik als beloning voor mijzelf de auto gekocht waarvoor ik al jaren internet was aan het afstruinen. Omdat zowel het aanbod, maar ook voor de gunstigere prijs, ben ik in Duitsland gaan kijken. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een auto die stond bij Pforzheim (net naast Karlsruhe). Deze auto was uitgerust met het M-sport pakket (onderstel, body kit (bumpers, dorpels, spiegels), stoelen en stuur), regensensor, lichtsensor en verder die dingetjes die eigenlijk wel standaard op een BMW zitten (airco, cruisecontrol).

Hiervoor ben ik eerst samen met mijn neef gaan kijken en een proefrit gemaakt waarbij de auto natuurlijk meteen beviel. Ik heb vervolgens de auto laten staan en een week later pas telefonisch contact opgenomen dat ik wilde langskomen om te bekijken of ik inderdaad wilde overgaan tot de aanschaf (overhaaste beslissingen maken zijn niet goed, en stellen je ook niet in een goede onderhandelingspositie). Ik heb de auto gekocht, onder voorwaarde dat ik hier wel een set winterbanden (op stalen velg) bijkreeg, en dat de verzekering en aanvraag voor het exportkenteken voor hun rekening kwam. De auto had verder net een APK en onderhoudsbeurt gehad.

Nadat het kenteken gearriveerd was (hierop moet je even wachten) kon ik naar huis rijden met de auto. Natuurlijk kan je dan volle bak over de autobahn gaan, maar met de wetenschap dat de auto alleen WA verzekerd is en ik de auto nog niet ken, toch maar rustig met het verkeer meegereden.

Looks en Interieur:
Het sportpakket geeft de 1-serie net dat extra beetje meer wat bij deze auto hoort.
Van binnen is het vrij donker. Een veel gehoorde term bij een BMW is vaak dat deze claustrofobisch genoemd wordt. Zelf vind ik dat je nooit in een BMW instapt, maar dat je deze aantrekt! Doordat ik zelf niet de langste ben blijft er ook achterin voldoende ruimte over voor 2 volwassenen (3 volwassenen is wel erg krap maar zeg eerlijk: hoe vaak komt het voor dat je met 5 man in een auto zit?) Kofferbak is prima in orde waarbij de haakjes aan de zijkant heel handig zijn om shoppertassen aan vast te zetten zodat deze niet omvallen.
Zelf heb ik wel een kleine aanpassing aan de auto gedaan: Omdat er geen navigatiesysteem aanwezig was heb ik een Garmin Nuvi gekocht (type XXX, 5inch scherm). Verder had deze auto een opbergvakje midden bovenop het dashboard. Hier heb ik het navigatiesysteem ingebouwd door in de bodem van het bakje een uitsparing te maken. Verder de 12V voedingskabel van de sigarettenaansteker onderbroken en een extra aansluiting op gemaakt. Alles in het dashboard weggeborgen en nu heb ik een draagbaar navigatiesysteem, waarbij ik het klepje kan dichtmaken (opbergen) en het navigatiesysteem geen last meer heeft van opvallend zonlicht. Ondanks dat ik iedere dag dezelfde weg rijd, gebruik ik het systeem dagelijks voor fileinformatie waarbij ik graag een alternatieve route binnendoor rijd voor dat extra rijplezier!

Ervaring:
De volgende maanden was het puur genieten!
Ik rijd iedere dag 100km over de A2 en een stuk 80 en 100 weg. Mijn werk staat toe dat ik vrij ben om mijn tijden zelf te bepalen en zorg dat ik voor de spits arriveer, waardoor ik ook voor de spits weer naar huis kan. Het is zonde om hiermee in de file te staan!

Het onderstel, in combinatie met de runflat banden worden vaak als oncomfortabel gekenmerkt. Het enige moment dat ik deze "Feedback" als oncomfortabel wil omschrijven is wanneer ik met de auto over de Belgische snelweg rijd (maar dit heeft naar mijn menig meer te maken met de staat van de snelweg).

Afgelopen zomer een rondrit door Schotland gemaakt (voor de geïnteresseerden: Keltische droom via de ANWB). De auto plakt aan het asfalt als een magneet aan een stuk staal en schreeuwt om gestuurd te worden. De auto geeft hierbij genoeg vertrouwen om met behoorlijk hoge snelheid de Schotse weggetjes te nemen. Hierbij helpen de sportstoelen (met lendesteunverstelling) enorm om je alle steun te geven. Bedenk hierbij dat op buitenwegen daar vaak 93 km/h is toegestaan, waarbij de weggetjes vergelijkbaar zijn met 60 km/h hier in Nederland en geen 200m rechtdoor is). Speelser omgaan kan ook: Wanneer je een scherpe bocht neemt en je geeft een beetje extra gas, staat de auto toe om net dat beetje uit te breken met de achterkant om een glimlach op je gezicht te toveren (vooral als het een beetje nat is). De 118d heeft genoeg power om een beetje in de stoel te worden gedrukt bij flink optrekken.

Gebruikskosten
Dit is voor mij een afweging geweest bij de keuze welke auto ik ging aanschaffen. Voor mij waren er twee opties: de "economisch (voor mijzelf) optie" of de "fun" optie.
Voor de economische optie ben ik gaan kijken voor een VW bluemotion. Dit zou voor mij betekenen dat ik geen wegenbelasting, lagere verzekering en waarschijnlijk lagere brandstofkosten en onderhoudskosten hoefde te betalen. De andere kant was dat deze auto mij totaal niet het rijplezier gaf vergeleken met de BMW 118d.

Qua verbruik ben ik van mening dat dit vooral met de rechtervoet te maken heeft. Over het traject wat ik rijd is het mogelijk een verbruik te handhaven van 4.5L/100km op een tank diesel. Dit vereist wel dat de snelheid op maximaal 110km/h wordt ingesteld. Wanneer ik wat "dynamischer" rijd klimt dit al snel naar 5.5L/100km.

De reden waarvoor ik 5 sterren geef in gebruikskosten is dan ook dat het mij de volledige 5 sterren waard is om deze auto te rijden met de bijkomende kosten, voor het plezier wat ik ervoor terugkrijg.

Problemen:
Vlak voor de vakantie begon opeens het lampje van de koelvloeistof te branden. Na het controleren van de tank bleek deze helemaal vol te zitten en bleek dat het kabeltje van de sensor was doorgebeten door een marter. Ik heb toen meteen een pieper geïnstalleerd en sindsdien geen last meer gehad.
Het enige verdere probleem wat ik heb is het materiaal waarvan de stoelen zijn gemaakt. In de beschrijving staat dat ik half-leer heb (wangen zouden van leer zijn. Zitting zelf is stof) maar dit blijkt synthetisch leer te zijn (ook bekend als Sensatec). Wanneer dit niet op de juiste manier behandeld wordt waarbij de weekmakers opnieuw los moeten komen, kan het zijn dat deze scheurtjes krijgen. Op internet zijn hier voldoende voorbeelden van te vinden. Zelf heb ik twee kleine scheurtjes op de linkerflank van de bestuurdersstoel. Ik heb het probleem aan BMW voorgelegd toen ik nog Europese garantie had maar dit valt hier helaas niet onder. Reparatie zou een 600 euro kosten (voor een klein beetje nepleer...).

Ik heb nu in iets meer dan een jaar tijd 40.000km gemaakt in deze auto en ben van plan dit ook nog enkele jaren vol te houden. Na de eerste grote beurt kreeg ik te horen dat de auto prima in orde is en dat ze zagen dat er netjes mee wordt omgegaan. Ik ga hier ook altijd bewust mee om door de auto eerst rustig warm te rijden en korte stukjes rijden zoveel mogelijk te voorkomen.

Distributieketting problemen

  • 162.000 km

Net na nieuwjaar begon ik voor de eerste keer een vreemd geluid (alsof iets ergens tegenaan loopt) te horen dat van de achterkant van de motor leek te komen. Dit geluid was niet altijd aanwezig, waardoor ik een tijdje heb gedacht dat het vuiligheid was wat op een riem zat. Verder was het ook alleen te horen wanneer je naast de auto stond en goed luisterde, of met open raam vlak naast een muur of iets dergelijks stond. Met de ramen dicht is het geluid niet waarneembaar.
Vanaf februari verdween dit geluid niet meer en heb ik een bezoek gebracht aan de garage waar ik de auto laat onderhouden. Een monteur concludeerde toen dat het iets in de aandrijving moest zijn, maar leken niet heel erg gealarmeerd. Op internet ben ik er vervolgens achter gekomen dat dit type motor (N47) relatief veel last heeft van overmatig slijtage aan de distributieketting.
Het vervelende is dat deze ketting aan de achterkant van het motorblok zit, wat wil zeggen dat de gehele motor moet worden uitgebouwd om hieraan onderhoud te kunnen plegen. BBC heeft hier een item over gemaakt waarbij ze van mening waren dat wanneer je op deze manier een motor ontwerpt, je er vanuit gaat dat de ketting een motorleven mee moet kunnen gaan omdat je anders je klanten met onnodig hoge kosten opzadelt.
Verder ben ik zelf van mening dat een dieselmotor toch makkelijk 300.000 km mee moet kunnen gaan zonder relatief veel problemen.
Ik heb dan ook voor een coulanceregeling gevraagd (nog geen reactie ontvangen).

Auto staat ingepland voor 25 en 26 Maart.
Kosten: ~3000 euro.


filmpje met exact hetzelfde geluid: https://www.youtube.com/watch?v=D3vkAQws6-0

BBC item:
http://www.bbc.co.uk/programmes/p01bbfsl

27-03-2014
Vorige week maandag werd ik door mijn garage gebeld dat ze bericht hadden gekregen van BMW Ag dat de complete reparatie onder garantie valt. Verder vertelde ze me ook dat dit niet vanzelfsprekend was, maar waar het precies aan lag, lieten ze in het midden...
Vanaf dinsdag 24 maart is de auto 3 complete dagen binnen geweest bij de garage, waarbij ze de motor bijna compleet uit elkaar hebben gehaald. Niet alleen zijn de distributiekettingen, geleiders en tandwielen (inclusief complete krukas, omdat hier tandwielen aan vast zitten) vervangen, maar ook de tandwielen op de balans-assen, krukaslagers en andere delen welke, wanneer ze op elkaar zijn ingewerkt niet goed functioneren wanneer maar de helft vervangen wordt.

Donderdag 27 maart heb ik de auto kunnen ophalen. Motor loopt weer als een zonnetje!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Alphabet
BMW 118i Business Edition (5D/7A)
€ 699
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens