BMW 118i Executive (2007)
Freude am Sparen
BMW staat synoniem voor dynamiek en rijplezier. Op de vernieuwde 1-serie wordt een aantal opmerkelijke milieu- en brandstofsparende technieken geïntroduceerd. Dit onder de noemer efficient dynamics. Slimme marketing, of gaat het roer echt om bij de Beierse fabrikant?
De driedeursuitvoering van de Einser zal ongetwijfeld voor een verkoopimpuls zorgen, net als de detailwijzigingen en nieuwe techniek die BMW heeft geïntroduceerd. Onze interesse gaat uit naar de invloed van de efficient dynamics in de praktijk. Onze vijfdeurs 118i is voorzien van de zwakkere versie van BMW's 2,0-litermotor. Net als de andere viercilinders is deze krachtbron vernieuwd. De belangrijkste aanpassing is de High Precision Injection die de brandstof nog efficiënter afstemt op de behoefte, over een breed toerenbereik. Een slimmigheidje
is de Brake Energy Regeneration. Wanneer de bestuurder afremt of het gas loslaat, wordt elektrische energie opgewekt en opgeslagen. De eerstvolgende keer dat je het gaspedaal weer intrapt, wordt deze energie aangewend. Dit maakt de viercilinder zuiniger en krachtiger; met 143 pk en 190 Nm heeft-ie 14 pk en 10 Nm meer dan de vorige versie. Volgens fabrieksopgave ligt de topsnelheid op 210 km/h en worden er zes tienden gewonnen op de acceleratie van nul naar honderd. Wij komen echter niet verder dan 9,4 seconden, een winst van slechts 0,2 s ten opzichte van de vorige 118i.
Maar de souplesse en de daadkracht zijn significant verbeterd. De motor reageert alert en dat is bij veel direct ingespoten systemen nog wel eens anders. Bovendien pakt hij vanaf lage toerentallen op. Zo kun je bijvoorbeeld in de vijfde versnelling het tempo laten zakken tot 70 km/h, wat overeenkomt met 1.500 tpm. Trap je echter een beetje door, dan trekt de vierpitter boven de 4.000 tpm als een lier.
De praktijk
De standaard aanwezige automatische start-/stopfunctie werkt snel en verfijnd. Zodra je stilstaat, de versnellingsbak in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen, stopt de motor. Maar de BMW blijft op scherp staan: zodra je de koppeling beroert, komt de boel weer tot leven. Het comfort van de inzittenden heeft overigens voorrang boven besparing van brandstof en uitstoot. Als je bij warm weer langere tijd stilstaat, start de motor zichzelf weer om de airco aan de gang te houden die de temperatuur in het interieur aangenaam houdt. Met een druk op de knop kun je het uitschakelen.
De hamvraag: maakt het wat uit in het verbruik? Tijdens onze testperiode hebben we één liter benzine per 12,8 kilometer verstookt. Dat is bij lange na niet de 1 op 17 die BMW belooft, maar toch is het geen gek cijfer. Tijdens de test met de 'oude' 118i verbruikten we namelijk 1 op 10,3. De auto is dus krachtiger én zuiniger geworden.
BMW heeft meer gewijzigd aan de 1-serie. Aan de voorzijde zien we een nieuwe bumper met een bredere luchtinlaat en rechthoekige in plaats van ronde mistlampen. De luchtinlaten in de neus sluiten trouwens automatisch als er geen behoefte is aan frisse lucht, waardoor de stroomlijn beter wordt. Ook de achterbumper is gewijzigd, net als de achterlichten, die bovendien van led-techniek zijn voorzien.
Wat níet veranderd is, zijn de voortreffelijke rijeigenschappen, mede dankzij de achterwielaandrijving. Verdeling van de dynamische taken tussen voor- en achteras is fijner dan 'alles op de voorwielen'. Tel daarbij de perfect gebalanceerde besturing, de onovertroffen zitpositie en de progressieve vering-demperbalans, en we kunnen stellen dat de term Freude am Fahren nog van toepassing is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PLUS & MIN
- +Sterker en zuiniger
- +Afwerking
- +Wegligging
- -Runflatbanden geven oneffenheden nadrukkelijk door
- -Schakelindicator
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 118i Executive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 30.245 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.239 mm / 1.748 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 650 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 13,3 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km (fabrieksopgave: 6,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 143 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Alfa Romeo Giulietta - Audi A3 Sportback- BMW 120i - Volkswagen Golf

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek

Test: Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 225/45 R18 2023

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd
