Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A6 Avant

Audi A6 Avant 2.5 TDI (1999)

Op hoog niveau

Audi A6 Avant 2.5 TDI (1999)
  • Autotest
14 maart 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In een dikke Audi - al is de A6 'maar' de middelmaat in het gamma - mag je gezien worden. Sommigen willen echter extra opvallen en kiezen de nog fraaiere Avant. Stijlvolle (extra) ruimte waarin meestal slechts lucht wordt vervoerd.

U kent dat vast wel: actieve 'life-style', avontuurlijke vrijetijdsbesteding, individualisme - dat hoort erbij als je geslaagd bent in het leven en een auto van een ton kunt rijden. Een doorsnee vierdeurs sedan is dan puur zakelijk. Wie zich wil profileren zoekt iets meer. Een elegante stationcar dus. Al lang geleden speelde Audi hier als een der eersten - met succes - op in met de 100 Avant.
De verbouwde achtersteven van de Audi A6 kreeg een sportief geronde lijn, mooi passend bij de vloeiend gebolde vormen van de A6 sedan. Daarbij telde uiterlijke schoonheid zwaarder dan maximale laadruimte. Dat zien we terug in de opgegeven bagageruimte, onder het rolzeil van deze luxe-station: 100 liter minder dan in een A6 sedan.
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid tot uitbreiding erbij gekregen. Na neerklappen van de achterbank kan er maximaal zo'n 1600 liter lading mee.
Theoretisch kun je verder het dak benutten, bij de testwagen voorzien van een fraaie reling waar (extra) dragers voor fietsen, skiboxen en zo meer op kunnen. Je mag bij Audi zonder meerprijs kiezen of je die rails wilt, en of ze dan blank of zwart moeten zijn.
Dat deze A6 Avant geenszins als pakezel bedoeld is, wil niet zeggen dat hij niet intensief gebruikt zal worden. We laten daarom een dieselversie opdraven, een veelgevraagde uitvoering. Geheel in stijl hebben we het niet over z-maar een diesel: we kiezen een direct ingespoten zescilinder V-motor van 2,5-liter inhoud, met turbo, tussenkoeler en vierkleppentechniek goed voor een pk'tje of 150. Deze motor is niet alleen sterk, maar ook zuinig. In koude toestand ratelt de Audi TDI vrij scherp, verder is hij vrij stil. Al blijft overeind dat je in deze A6 altijd gewaar blijft een diesel te berijden. Mogelijk zijn we te eenvoudig opgevoed, maar het lijkt ons dat niemand mag klagen over een geluidsniveau beneden 66,5 dB bij
100 en 120 km/h in deze diesel. Eerder willen we een kritisch woordje wijden aan het windgeruis dat ons opviel.
Dit roept des te meer de vraag op wat je met een standaard zesbak moet bij de A6 2.5 TDI. Zeker niet nodig om de motor op toeren te houden, want dat ding trekt altijd. En ook niet om het geluid op kruissnelheid uit te zetten, als de rijwind het motorgedruis overstemt.
Misschien om kort aansluitende versnellingen te krijgen voor goede acceleratie? Ach, de Audi is toch al snel genoeg. Overigens trekt de A6 in zes ook nog best redelijk.
Die lange zes helpt natuurlijk aan een lager verbruik, maar ook daarin is de direct-inspuiter van Audi toch al sterk. Bijna 1:12 is mooi, voor zo'n schuit.

Geen stug race-ijzer

De sportieve tint van deze stationcar wil niet zeggen dat het een stug race-ijzer wordt. De Audi is zelfs uitgesproken soepel geveerd. Sportief rijden leidt tot onaangenaam deinen van het koetswerk. Hoewel de Audi een anti-doorslipsysteem heeft, nodigt hij niet uit te proberen waar de grenzen liggen. Ondanks het feit dat hij eigenlijk voortreffelijk vast op de weg ligt, en alleen door het forse gewicht van de diesel voorin wat aan de buitenrand van de bocht wil snuffelen als het hard gaat.
Gezien de sterke gelijkenis tussen sedan en stationcar zijn we kort over het grootste deel van het binnenwerk. Allemaal dik voor mekaar. Smaakvol en gedistingeerd aangekleed, van alle gemakken voorzien, en een toonbeeld van doordachte inrichting. De ruimte is niet wezenlijk groter dan in de sedan, waaraan je weinig tekort komt.
Zoals eerder vermeld scheelt het wel wat in bagageruimte, ten nadele van de Avant. Waar je evengoed met ruim 400 liter standaardruimte niet direct zuinig aan hoeft te doen met koffers pakken voor de vakantie.
Zoals het een dergelijke auto betaamt, torst hij een forse lading aan uitrusting mee. We noemen niet de gebruikelijke elektrisch bediende geneugten die in een auto van een ton niet mogen ontbreken. Waarin je nu ook airbags vóór en opzij mag verwachten. Tegen meerprijs bouwt Audi zelfs zij-bags achterin. Lichtmetalen velgen, mistlampen, cruise control en automatische klimaatregeling met airco zijn inbegrepen bij de basisprijs van zo'n f 97.500. Een prijs die overigens in verhouding tot de directe concurrentie beslist interessant is.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Avant 2.5 TDI 150pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 47.465

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.496 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.796 mm / 1.810 mm / 1.479 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.560 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,8 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
Audi Audi A6

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.052
Bekijk nu ⟩
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro Advance

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro Advance

    • 2000
    • 151.330 km

    € 9.950

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro S6 AUTOMAAT 341PK

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro S6 AUTOMAAT 341PK

    • 2000
    • 370.975 km

    € 3.950

    Audi A6 2.4 5V Advance MT

    Audi A6 2.4 5V Advance MT

    • 2001
    • 104.925 km

    € 4.450

Meer Audi A6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant quattro (2000)

    Audi S6 Avant quattro (2000)

    4
    • 16 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    3
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    8
    • 8 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    5
    • 26 november 2020
meer reviews
Klokje rond Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (1999)

Klokje rond Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (1999)

Drie jaar geleden kocht Henry Commandeur deze Audi A6 Avant met een kilometerstand van 268.000...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
  • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    103
    • 10 januari 2022
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden