Audi A6 Avant 2.5 TDI 180pk (2000)

autoreview

Audi A6 Avant 2.5 TDI 180pk (2000)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.5 TDI 180pk
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf199.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 2005 rijd ik in de Audi A6 Avant 2.5 TDI (180 PK). Ik had besloten niet meer een leaseauto te nemen, en ik kon de auto van een collega overnemen. Ik ken dus ook de ervaringen met deze auto van de vorige eigenaar. Mijn gezinssituatie was destijds twee kinderen (inmiddels drie), en de Audi heeft zich tot op heden als een perfecte gezinsauto gemanifesteerd. Het is mijn eerste zes-cylinder motor, en sindsdien wil ik niet meer anders. Mijn Audi heeft veel opties: Tiptronic automaat, xenon, ACC gescheiden links/rechts, ESP, park distance control, navigatie, audi concert 10 CD wisselaar met woofer; vanaf het stuur bedienbaar, afneembare trekhaak, volwaardig reserve wiel. Kort samengevat: alle opties, behalve leren bekleding.

Het is en blijft het ondanks het feit dat het een oud model is, een chique auto. Het roept ook navenante reacties van mensen op.

Rijeigenschappen:
De auto is wat mij betreft de ideale reisauto voor lange afstanden. Waarschijnlijk het oogmerk waarmee hij ontwikkeld is. Zeer comfortabel en veel luxe. Een beul van een motor met een prachtig geluid. Je rijdt moeiteloos met volle bepakking in een keer door naar Italie.
Voor het echte bochtenwerk is deze auto niet ontwikkeld. Het onderstel is daarvoor te veel op comfort afgestemd. Hij helt wat over in de bochten, en hij duikt een beetje bij het remmen. Overigens niet hinderlijk, maar het rijdt minder lichtvoetig dan mijn Alfa 156 (en uiteraard dan mijn huidige BMW 3-serie).
Qua acceleratie zowel van 0-100 en ook de tussensprints is de auto ronduit fantastisch. Tegenwoordig worden de viercylindertjes ook wel opgenaaid tot 180 pk, maar dat is niet te vergelijken met de lineaire vermogensopbouw van een V6. Het blijft alsmaar sleuren.

De auto is overigens voorzien van een zelflerende versnellingsbak (vijftraps automaat tiptronic). Die zelflerendheid heb ik nooit ontdekt, althans, misschien is het een trage leerling, want de bak vind ik het enige matige puntje aan de auto. Ik heb er veel over gelezen op internet, en een collega met dezelfde auto heeft dezelfde opmerkingen als ik. De auto schakelt niet precies wanneer je dat verwacht, en doet dit bovendien ook bij ijzel in een langzame bocht. Niet zo handig om dan 380 NM op de voorwielen te zetten (maar wie weet heeft hij ervan geleerd voor de komende winter)

Kosten:
- Nieuwe accu. (samen met een grote beurt inclusief distributiesnaar en waterpomp); kosten: 1500 euro
- Remschijven en -blokken rondom; Kosten: 500 euro

Totale kosten na ruim twee jaar: 2068 euro (de keer dat ik getild ben voor 140 euro bij Auto Centrum Amsterdam -zie mijn review- zit hier niet bij in)

--- Update 15 mei 2008 ---
Auto ingeruild voor een Renault Grand Espace 2.0T. Niet echt een keuze om de auto, maar vanwege gezinsuitbreiding (pure noodzaak dus). Review van de espace zal nog wel volgen. De eerste indrukken en ervaringen zijn in ieder geval dat je de Audi en de Renault absoluut niet mag vergelijken als het gaat om bouwkwaliteit, rijeigenschappen en klasse.

PROBLEMEN

- Navigatie is kapot gegaan. Nieuwe CD-rom lezer nodig; kosten: 600 euro. Ik heb een TomTom gekocht.
- Kapotte zekering van een koplamp (leek even op een groter probleem: zie mijn review van PON dealer Amersfoort); kosten: 40 euro.
- Parkeersensoren kapot, althans, bleek dat de stekker los zat (zie review Audi Centrum Amsterdam); kosten: 0 euro
- Relais van de richtingaanwijzer; Kosten: 28 euro

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.