Audi A6 Avant 2.5 TDI 180pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.5 TDI 180pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 274.000 km |
Ervaring met mijn 2e Audi A6
- 274.000 km
Mijn 2e Audi A6 bouwjaar 2000 2,5 Tdi Avant 132 KW getuned(19e auto) heb ik particulier gekocht in 2004 met 132500 km op de teller. Prima dealer onderhouden. Stond op een sportonderstel, maar dat heb ik direct veranderd, veel te stug en met al die drempels veel te lastig. Daar snap ik het nut niet van, evenals trouwens die grote velgen met lage banden.
De eerste rijervaringen waren direct bijzonder positief (na het vervangen van het sportonderstel). Het is een heerlijke reisauto en daar kan voor mij geen andere auto tegen op en dat na meer dan in totaal 2.500.000 km rijervaring in mijn vorige wagens. Motor mooi soepel, versnellingsautomaat (tiptronic) heel soepel zonder overgangen. Met een caravan van 1500 kg heeft deze wagen nerges problemen. Ik zeg dat allemaal nog steeds na er 140.000 km in te hebben gereden. Deze wagen gaat, even als vele van mijn vorige auto's, naar mijn zoon. Als wij eenmaal een auto hebben rijden wij er meestal in de familie tot ver over de 400.000km mee door en dat bevalt prima.
Comfort en prestatie dus vol lof, echter nu de kosten. Ik heb wat dat betreft nog nooit in zo'n dure wagen gereden. Het reguliere Audi-onderhoud is bijzonder prijzig, maar dat wist ik na alle vorige VW's en Audi's, dus daar niet over mopperen. Maar de dure extra reparaties, waar ik bij andere auto's nog nooit had gehoord, kwamen op onze weg. Het begon al na een jaar. Bij een grote beurt werd ik gebeld met de doodleuke mededeling:" de nokkenassen moeten worden vervangen". Mijn mond viel open van verbazing. Het zijn er trouwens 4. Kosten ruim € 3000,-. PON nam daarvan gelukkig 50% als coulance voor zijn rekening. Weer een jaar later op de linker rijbaan in Wallonië kapte de auto er volledig mee. Levensgevaarlijke situatie voordat ik op de vluchtstrook stond. Daarna alleen Franssprekende service, ook de wegenwacht en een bijzonder onvriendelijke dealer in Luik. Gelukkig mobiliteitsgarantie. Daarover niets dan lof, kregen een mooie Mercedes mee. Auto in Nederland afgeleverd met kapotte brandstofpomp, kosten € 2500,-. Zo waren er nog een paar zaken waarbij ik vraagtekens zet met in het achterhoofd € 54.000 nieuwwaarde. Daarvan had ik toch wat beters verwacht
Al met al € 12.000 onderhoudskosten waarvan 2x regulier de distributieonderdelen dus in totaal 8,5 cent/km onderhoudskosten. Zo klinkt het tenminste nog een beetje.
Preventief heb ik er voor mijn zoon nieuwe schokdempers onder gezet en ik verwacht wel, dat de wagen nog de nodige km's mee kan.
Mijn nieuwe wagen is een Audi A8 2,5 Tdi met 95000km op de teller, een prachtige wagen, voorzien van alle luxe en comfort.
Service ervaring van mijn Audi dealer is goed. Prima vaklieden als de Audimonteurs (3e op de wk in Turkeye) er tenminste aan werken. Anders soms wat minder.
Service ervaring in Belgie en Frankrijk slecht. Kreeg daar helemaal geen service. In Duitsland en Italie bijzonder prima Audiservice.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 3.0 quattro S-line SCHUIFKANTELDAK NAVI CLIMA MEMORY SEATS LEER BOSE CRUISE MF STUUR STOELVERWARMING HISTORIE
- 2001
- 153.707 km

Audi A6 Avant 4.2 V8 QUATTRO LEDER/ECC-AIRCO/CRUISE.C/BOSE
- 2000
- 258.873 km

Audi A6 Limousine 2.4 5V Advance Automaat Clima Trekhaak NL Auto NAP
- 1998
- 310.667 km