Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020) #2

autoreview

Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)
Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 40 TDI Business edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf13.500 km
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Lease auto

  • 13.500 km

Helaas wilde mijn review niet meer updaten dus ik schrijf hem opnieuw.

Zoals in de laatste update van mijn review van de Skoda Octavia geschreven ben ik op 1 april gestart bij een nieuwe werkgever incl. een "nieuwe" lease auto.

De auto is door mijn voorganger besteld en omdat deze werkgever (Rewe Group) de auto's koopt ben ik verplicht om deze auto te rijden totdat de contract kilometers of contract jaren zijn bereikt, daarna mag ik zelf uitzoeken.

De categoriewaarin ik in deze functie mag zoeken is Audi A6.
Mijn voorganger heeft ervoor gekozen een Audi A5 te bestellen. Een prachtige auto, maar met een gezin met 2 grote zoons en 2 honden niet heel praktisch.
Maar ik klaag er niet over want het is een heerlijke auto.

Voor degene die het interessant of leuk vinden in chronologische volgorde de auto's die ik vanaf behalen rijbewijs (18) tot nu (52) heb gereden.
Voor degene die het niet wil lezen je kan ook door scrollen.

- 1987 het begon met een oude Renault 14 die ik van de moeder van een goede vriend voor 200,- gulden kon kopen. Een Franse auto in die tijd en zeker van die leeftijd betekende veel gaten die je in die tijd met kranten opvulde en daarna met polyester dicht maakte. Na 3 maanden was hij rijp voor de sloop, maar wel veel plezier mee gehad.
- 1988 een Honda Civic 1.3 uit 1980 waar ik ruim een jaar in heb gereden totdat ik een aanrijding had buiten mijn schuld en de auto total loss was.
- 1989 nadat de Honda total loss was en ik in Militaire dienst zat moest ik snel iets anders en dat werd een Mazda 323 1.3 Sedan uit 1981. Echt een spuuglelijke auto en ondanks dat het een 1.3 was net als de Honda totaal niet te vergelijken. Waarom dan een Mazda mijn Vader had in die tijd een nieuwe Mazda 626 en die was erg goed.
- 1990 de Mazda ingeruild en overgestapt op een motor en wel een Yamaha FJ600 die was helemaal nieuw.
- 1991 de Yamaha ingeruild op een Honda CBR 1000 van 2 jaar oud en dat was een grote stap vooruit. Echt een beest van een machine en een genot om op te rijden.
Omdat ik in die tijd ook ging samenwonen kwam er nog een Golf 1 bij met een 1.0 Motor. Zeer karig uitgerust niet erg snel, maar heel betrouwbaar.
- 1993 de Golf ingeruild voor een Suzuki Swift 1.0 GL uit 1989 een leuke betrouwbare auto, maar het miste iets.
- 1994 daarom de Suzuki ingeruild voor een Honda Civic 1.3 GL uit 1989.
Ook weer een fijne betrouwbare auto, maar je had in die tijd van Honda ook nog een bommetje de Honda CRX.
- 1994 dus besloten de Civic in te ruilen voor een Honda CRX 1.6 uit 1989 import uit Duitsland. Zoals gezegd een bommetje want het was geen Vtec dat was natuurlijk meer een bom. Echt een fantastische auto en stiekem zou ik er weer een willen kopen voor de lol, maar de tijd ontbreekt.
- 1996 omdat het samenwonen wat serieuzer werd en er een 2e auto moest komen voor mijn vriendin werd de CRX verkocht om er 2 Auto's voor terug te kopen. Een Golf 1 voor mijn vriendin en een Nissan Sunny 1.6 Hatchback
uit 1990 voor mij. Deze verlaagd, voor die tijd grote 15 inch wielen en een sportuitlaat.
- 1996 de Sunny was niet echt betrouwbaar en inmiddels was het gezin uitgebreid met een Rottweiler dus een grotere auto. Een Toyota Carina 2.0 Gli uit 1991. Mijn eerste automaat 4-traps met kickdown en voor die tijd zeer luxe uitgerust met velours bekleding. Echt een hele fijne betrouwbare auto met waanzinnig veel ruimte.
- 1998 omdat ik mijn eerste lease auto kreeg de Toyota verkocht aan een neef die er nog heel veel jaren mee heeft gereden. De eerste lease auto was een Golf 3 Tdi (90pk) uit 1997 van mijn voorganger en daarmee mijn eerste nagenoeg nieuwe auto. Helaas werd deze na een maand gestolen en nooit meer gevonden.
- 1998 daarom en dat was wel leuk mijn eerste nieuwe auto mogen bestellen een Golf 4 Highline Tdi (110pk) met het rode "Itje" dan was je in die tijd echt de man. Later kreeg je nog de 130pk versie met het rode "DItje" Echt een heerlijke auto met sportstoelen, sportstuur, lichtmetalen velgen etc. De auto werd eind november 1998 door VW aan de dealer geleverd en dat betekende wachten tot 1999 i.v.m. nieuw kenteken.
Ik weet nog goed dat ik iedere dag even langs het parkeerterrein reed waar hij stond opgeslagen gewoon om even naar "mijn" eerste nieuwe auto te kijken.
- 2001 heel snel veel kilometers met de Golf gereden en in die tijd liep het contract van een diesel na 160k km af. inmiddels was onze 1e zoon geboren en we zouden voor het eerst op wintersport gaan dus tijd voor iets ruimers en wel de Renault Laguna II 1.8 Dynamic Combi op gas. De eerst auto in die tijd met veel elektronica o.a. de Card i.p.v. een sleutel. Zoals heel veel berijders van deze auto in die tijd veel problemen gehad met deze elektronica en hij heeft in een periode van 3 jaar ruim 2 maanden bij de garage gestaan. Ook een benzine op gas was met mijn kilometrage geen succes heel veel tanken, maar dit was een bijtelling keuze.
- 2004 gelukkig ook hier weer snel veel kilometers mee gereden 150k want benzine. Gekozen voor de toen moderne Renault Grand Scenic Privilege Dci 130pk. Inmiddels toen 2 zonen dus veel bagage en v.w.b. ruimte echt een geweldige auto. Ook het rijden was erg goed, de motor was sterk genoeg en al met al heeft de auto maar een paar keer buiten de beurten om bij de garage gestaan.
- 2007 omdat ik in dat jaar had besloten alleen nog maar zakelijk te gaan rijden een kleinere, maar vooral sportievere lease auto te bestellen en wel een Honda Civic Executive Hatchback 2.2 Cdti met 140pk. Echt een rijdersauto en voor die tijd een snelle bak. Je had in die tijd ook de BMW 1 serie met een 140pk diesel motor, maar de Civic was net zo snel. Overigens door de slimme kofferbak, maar vooral achterbank ook nog eens verassend veel ruimte voor een auto van dit voormaat. (zie review)
- 2008 in dit jaar van werkgever veranderd dus niet lang van de Civic kunnen genieten en in moeten leveren. De nieuwe werkgever kocht de auto's en dus voor het eerst weer kunnen onderhandelen met een dealer over wat berijders extra's (in mijn geval een gratis trekhaak). Het werd een Mazda 6 Sport Combi ook weer met 140pk. Echt een hele fijne rijdersauto met voldoende ruimte en zeer luxe o.a.. "leren" bekleding. Helaas heel veel problemen met deze auto gehad met name met de verstuivers waardoor ik een aantal keren heb stilgestaan.
- 2012 het ging in die tijd financieel niet zo goed met deze werkgever en daarom werd besloten de auto's te verkopen en voortaan te leasen. Dit betekende versneld afscheid nemen van een zeer mooie auto. Eind 2011 een nieuwe auto besteld en weer terug naar de oude liefde namelijk weer een Renault Grand Scenic 1.6 Dci Bose. Ophalen mocht ik hem in januari 2012. V.w.b. ruimte en slimmigheidjes als vanouds en geen problemen met deze auto gehad. (zie review)
- 2015 precies 3 jaar later nadat ik de GS had opgehaald was het tijd voor een voor mij nieuw tijdperk namelijk de eerst Hybride auto en wel de Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Zoals veel berijders met mij was de keuze voor een groot deel bijtelling georiënteerd. Naarmate ik me meer in de techniek had verdiept heb ik serieus mijn best gedaan om waar mogelijk te laden (o.a. laadpaal thuis), snelheid aan te passen en veel te regenereren. Maar zoals in mijn review over deze auto heel veel problemen gehad met de Accu ed. dus dan verdwijnt uiteindelijk de motivatie om veel te laden.
Wel een fijne auto om te rijden een heel veel ruimte.
- 2018 mijn toenmalige werkgever was inmiddels gefuseerd en in de nieuwe samenstelling veranderde het auto beleid. Doordat dit allemaal wat langer duurde en het contract afliep een tussen oplossing gehad in de vorm van een Volvo V60PEV. In 2 woorden een genot zie mijn review. Uiteindelijk van februari t/m oktober in deze heerlijke auto mogen rijden.
Omdat de nieuwe auto pas januari 2019 geleverd werd een huurauto gereden en wel een Peugeot 5008 zie mijn korte review, niet mijn auto
- 2019 de laatste lease auto in Nederland, ook al wist ik dat toen nog niet.
De Skoda Superb 2.0 Tdi 150 pk Greentech Style business. Een fijne auto waar ik uiteindelijk maar tot begin mei in heb gereden zie korte review.
- 2019 door de emigratie naar Oostenrijk ook mijn eerste lease auto in dit land op mogen halen en wel op mijn verjaardag. Een Skoda Octavia Style Limited 2.0Tdi 150 pk. Ook hier een review van bijgehouden en op wat kleine punten na een hele fijne auto aan gehad. Heel ruim comfortabel en betrouwbaar.
-2021 en nu door verandering van werkgever mijn eerste Audi

Naast deze auto's ook regelmatig huurauto's gehad voor een paar weken o.a. een BMW 318i uit 2019 in M uitvoering en een Octavia RS combi diesel.
Maar tekort om een review over te schrijven.

En dan nu de review van de Audi.

Het betreft de volgende uitvoering (let wel dit is de Oostenrijkse uitvoering en die is wellicht anders dan in Nederland).

Audi A5 Sportback Advance 40 TDI.
met als extra opties:
- Business pakket
- Infotainment pakket Smartphone
- Leder 3-spaaks stuurwiel
- Verkeersborden herkenning
- Virtual Cockpit Plus
- Audi Phone box
- Navi Pakket

Standaard is de auto al behoorlijk luxe uitgerust o.a.:
- Led verlichting (voor en achter)
- Stoelverwarming
- Elektrisch te openen achterklep
- Aluminium deurlijsten
- Verwarmbare buitenspiegels
- 18 inch Wielen
- 3 zone Climat control
- Led verlichting in de portieren en bekerhouders
- Dynamic chassis control (DCC)
- Parkeersensoren
- Achteruitrij camera
- etc.

Wat mis ik t.o.v.. de Octavia:
- Active Cruise Control
- Collision control
- Lane departure warning
- Automatisch inklapbare spiegels bij afsluiten.
- Keyless entry

Uiteraard had ik graag de S-line uitvoering gehad met name vanwege de sportstoelen, maar je kunt niet alles hebben.

V.w.b. de foto's de laatste foto is de auto met de 17 inch velgen en winterbanden (iedere lease auto in Oostenrijk heeft een zomer en winterset)
Op de foto van het interieur zie je een Brodit clip incl. telefoonhouder. Ik heb deze in al de lease auto's die ik tot nu toe heb gehad gemonteerd. Voor ieder type auto is een specifieke clip en voor iedere telefoon is een houder te koop. Ja ik weet dat de auto Audi phone box heeft incl. draadloos laden, maar mijn telefoon heeft dit niet.
Ook werkt Apple Carplay op deze manier altijd. Ik gebruik altijd Waze als navi en dat werkt perfect via Carplay.

Ik heb tot nu toe iets meer dan 1.500km met de auto gereden dus durf wel al enige ervaringen te delen.

Positief:
- De standaard stoelen zitten echt zeer goed
- Met de DCC kan je de wegligging echt van zeer comfortabel tot snoeihard instellen.
- De wegligging van de auto is ongekend zeker in Dynamic stand. Dit was bij de Octavia echt anders.
Ik had ook DCC op mijn laatste Lease auto in Nederland, de Superb, maar daar werkte het lang niet zo goed als in de Audi.
- De accelaratie is voor een auto met 190pk niet slecht en de top zou 240km/h moeten zijn, maar dat heb ik nog niet getest. (de maximum snelheid in Oostenrijk is 130km/h)
- Ondanks de lage coupe lijn van de auto toch goed zicht rondom
- Ook op hogere snelheid op de snelweg zeer weinig windgeruis. Hier merk je echt het kwaliteitsverschil met de Skoda's.
- Zitruimte achterin is ondanks de Coupe vorm nog redelijk goed. Mijn jongste zoon is 1,87m en kan goed zitten achterin. Het is overigens een 4-zitter
- Remmen zijn zeer goed. Ik reed recent over een Bundesstrasse naar huis met een snelheid rond de 80/90 km/h toen er een ree vlak voor de auto overstak. Door een noodstop kon ik een aanrijding vermijden, maar het scheelde echt heel weinig. Tijdens zo'n noodstop merk je ook het stabiele weg gedrag van de auto.

Wat is minder positief:
- De brandstoftank is echt belachelijk klein, maar 40 liter dit is nog kleiner dan bij de Octavia (45 liter). Dit betekent in de praktijk na 600km tanken en dat is even wennen.
- De aflegruimte is zeer beperkt, de middenconsole heeft geen echt vak, maar een aflegruimte met verstelbare armsteun. Dit betekent geen afsluitbaar vak zodat spullen uit het zicht liggen.
- Ook het dashboardkastje is niet echt ruim.
- Geen ruitenwisser op de achterruit. De ruit ligt vrij schuin, maar als het regent is het zicht in de achteruitkijk spiegel zeer slecht.

Ik heb verbruik, kwaliteit etc. voor nu 4 sterren gegeven, maar zal dat indien nodig tijdens updates aanpassen.

Al met al ben ik heel blij met deze auto en hoop er nog vele veilige km's mee te rijden.

OBD App

  • 16.500 km

Inmiddels een paar weken en ruim 3k km verder en veel met de auto gereden zowel korte als lange afstanden.

Mijn ervaring tot nu toe volgt onderaan, maar eerst:

Omdat ik de auto niet zelf heb samengesteld waren er een paar opties die ik miste. Ik weet van de Skoda Superb dat het mogelijk is met Long coding nog een aantal opties vrij te schakelen als de autoover bijv. een front camera beschikt. In 2019 heb ik dit in Nederland door een lid van het Skoda forum laten doen. Voordeel is hij wist exact hoe en wat te programmeren. Nadeel is als na een bezoek aan de dealer de updates eventueel zijn verwijderd je weer een nieuwe afspraak moet maken en moet betalen.

Ook in Oostenrijk bestaan deze specialisten, maar de dichtstbijzijnde woont in Wenen 400km verder. Ik ben voor mijn weer regelmatig in Wenen, maar dan heb ik geen tijd om langs te gaan.
Dus verder gezocht en toen kwam ik de OBD App tegen deze is speciaal voor auto's van de VAG groep ontwikkelt.
Het principe is simpel je koopt een adapter/interface deze is speciaal voor jouw type auto geprogrammeerd (interface incl. juiste software € 180,-).
De App downloaden en het feest kan beginnen. Je steekt de interface in de aansluiting in de voetenruimte dan start je de App op en deze zoekt via Bluetooth verbinding.
Je krijgt dan direct al de opties die beschikbaar zijn, dit wil niet zeggen dat ze ook allemaal werken, dit hangt af van de uitvoering van je auto.

Voor mij waren een paar opties belangrijk:
- Adaptive cruise control
- Grootlicht assistent
- Lane assist/departure warning
- bij Lichtstand automatisch ook de achterlichten ingeschakeld zogenaamde Scandinavian lights.

Helaas kon ik ACC niet vrij schakelen omdat daarvoor een andere Cruise Control hendel gemonteerd moet worden en dat gaat me te ver voor een lease auto.
De andere opties zijn echter wel gelukt en daarmee heb ik mijn investering al terugverdiend.
De Lane assist werkt goed ik kan het alleen niet uitschakelen omdat deze optie in MMI ontbreekt. Dit is af fabriek anders geprogrammeerd, maar ik kan er prima mee leven.

Automatisch grootlicht, Oostenrijk heeft nagenoeg geen lantarenpalen langs de snelwegen en Bundesstrassen. Ook op de snelweg rijden veel Oostenrijkers daarom met grootlicht en omdat er geen vangrail is, maar een betonnen rand als afscheiding is geplaatst heb je daar als tegenligger nagenoeg geen last van alleen voor tegemoetkomende vrachtwagens is het prettig om het uit te schakelen aangezien zij hoger zitten en boven de betonnen afscheiding uitkomen.

Omdat ik ook veel Bundesstrassen rijd is het vooral in de donkere maanden erg prettig om niet steeds zelf de hendel voor grootlicht te moeten bedienen.

Daarnaast zijn er nog veel kleine opties vrij te schakelen zoals de standen en temperatuur van de stoelverwarming kunnen aangepast worden. Bij
de A5 gaat alleen de binnenverlichting aan de kant waar je het portier opent aan dit kan je ook aanpassen. Daarnaast gimmicks als S5 Display, de zogenaamde snelheids-en toerenteller sweep bij inschakelen van het contact.

Je kunt de opties uiteraard ook weer uitschakelen en daarnaast heeft de App nog de mogelijkheid foutcodes uit te lezen en resetten.

Er zijn 2 verschillende varianten te koop nl. deze OBD App en de OBD Eleven App. Ik heb voor de OBD App gekozen omdat je daar een all-in prijs betaald en gratis updates krijgt er zijn dus geen bijkomende kosten.
Bij de OBD Eleven App betaal je naast de aanschaf (welke goedkoper is) voor elke vrij geschakelde optie nog een extra bedrag en dat gaat snel in de papieren lopen heb ik gelezen.

Het is absoluut een aanrader als je een VAG auto hebt waar nog een aantal opties ontbreken. Uiteraard geldt des te nieuwer de auto des te meer mogelijkheden.

Dan nog wat info over de ervaring met de auto.

Het is en blijft een heerlijke auto om in te rijden met name in de Dynamic stand op de snelweg en op Bundesstrassen is het een echte rijdersauto en kan je snoeihard door de bocht.
De motor is met 190pk prima, maar het is geen strepentrekker daarentegen valt het verbruik van gemiddeld 1/16 me heel erg mee zeker omdat ik een stevige rijder ben.
Het zicht rondom is niet optimaal je moet bij achteruit rijden echt goed opletten en de spiegels (met name de rechterspiegel) zijn wat mij betreft wennen ze hebben door de vorm voor mij een minder goed zicht.

Zoals aangegeven rijd ik zowel korte als lange (400km enkele reis) afstanden met de auto en de zit is ook op de standaardstoelen echt perfect
en ik stap altijd fris uit.

Zodra ik wat meer km's heb gereden zal ik weer een update posten.

Update meer km's

  • 41.000 km

Inmiddels een aantal maanden en kilometers verder dus tijd voor een update.

Het gebied waar ik verantwoordelijk voor ben beslaat een groot deel van Oostenrijk (Kärnten, Tirol, Vorarlberg, Salzburg en deel van Steiermark). Daarom rijd ik veel verschillende soorten wegen: snelwegen, bundesstrassen en bergwegen. De Audi komt op al deze wegen zeer goed tot zijn recht en het is iedere keer een genot om in te rijden.

De auto is stil, betrouwbaar en voelt heel veilig aan. Het risico is dat je dan snel te hard rijdt omdat je het bijna niet merkt/hoort. Gelukkig zijn de boetes in Oostenrijk lager dan in Nederland, maar toch zonde van het geld.Tot nu toe 1x een bekeuring gehad bij een lasergun controle. Ik reed 20km/h te hard, maar in Oostenrijk mag je die ook direct betalen dan gaat de boete niet via de Oostenrijkse Cjib en is dus veel lager in dit geval moest ik € 20,- afrekenen.

Ik ben door het rijden in de Audi echt verwend en dat merkte ik toen wij in Augustus naar Nederland op vakantie gingen. Omdat mijn auto geen trekhaak heeft en een kleine kofferruimte had ik de auto van een collega geleend. Het betreft een Skoda Superb Combi met dezelfde motor, DSG bak en vergelijkbaar uitrustingsniveau. Ik heb 2 Skoda's mogen rijden en naar volle tevredenheid. Maar nu heb ik wel gemerkt dat er een duidelijk verschil in kwaliteit is. De Skoda is rumoeriger (zowel windgeruis als motor), ook de gebruikte materialen zijn iets minder. Is de Skoda daarmee slecht, nee helemaal niet het is een hele fijne auto, maar de Audi is net een stapje hoger.

Na 2 weken in de Skoda gereden te hebben was het tijd om weer te ruilen en als een kind zo blij reed ik vanuit Wenen naar huis. Op een Bundesstrasse in de schemering stak echter een ree vlak voor mijn auto de weg over (minder dan een meter). Helaas kon ik het dier niet meer ontwijken en raakte het linksvoor en is daarna tegen mijn portier geslingerd. Veel schade aan Bumper, Portier en Spatscherm (zie foto's).
Het is verstandig om de politie in te schakelen die maken een schaderapport voor de verzekering en kijken wat er met het ree gebeuren moet. In dit geval was het dier gelukkig direct dood want je wilt ook niet dat het nog pijn moet lijden.

De reparatie heeft ruim 1 week geduurd en in die tijd had ik een Audi Q2 met een 3 cilinder TFSI motor als vervangende auto. En ondanks het formaat heb je hetzelfde kwaliteitsgevoel als in de A5. Ik rijd regelmatig via Duitsland (A8) naar Tirol en daar heb je nog trajecten waar je onbeperkt hard mag rijden. De Q2 rijdt na even doorzetten 200km/h en dan voelt hij echt nog heel veilig aan. Uiteraard is dit in de A5 allemaal nog fijner en veiliger en die moet ook nog harder kunnen. Maar de trajecten zijn niet heel lang en wat me opvalt is dat Duitsers voor mijn gevoel minder hard zijn gaan rijden. Daarbij komt dat Duitsers niet altijd positief reageren op een Oostenrijks kenteken dat zie je aan het gedrag. Omgekeerd is dit overigens ook zo, gelukkig liggen wij Nederlanders in beide landen veel beter.

Voor Oostenrijkers is de reden dat met name op de vakantie trajecten waar veel Duitsers rijden de irritatie ontstaat. Ik kan dit alleen maar bevestigen, wij wonen in de buurt van de A10 Salzburg - Villach met veel vakantie verkeer en veel tunnels. Veel Duitsers zijn bang in de tunnels en rijden dan op de linkerbaan terwijl rechts vrij is met een lagere snelheid dan toegestaan, dit is echt heel vervelend.
Vroeger had je in Duitsland een grapje over Nederlanders met NL sticker (nur Links), maar die is nu wel op Duitsers van toepassing.

Tot slot nog even wat feiten:
- verbruik gemiddeld 1/16
- Brandstoftank is heel klein 45 liter (max. 700km reikwijdte, maar meestal eerder tanken)
- Adblue verbruik in vergelijking met Octavia heel laag
- de auto is laag en breed en dat is soms wat onoverzichtelijk, maar de achteruitrij camera is erg goed (lees brede hoek) en uiteraard de piepers in de bumpers.

Volgende week gaan de winterbanden er weer op ik ben benieuwd in welke mate dit de rijeigenschappen beïnvloedt.

Winterbanden

  • 45.000 km

Een kleine update nadat de winterbanden zijn gemonteerd.
Inmiddels is de winter set (foto 5) gemonteerd, deze set is een maatje kleiner, 17 inch, dan de zomer set. Ik vind de looks nog meevallen, nee niet zo mooi als de 18 inch set, maar voor een winter set prima.

Ik heb niet heel veel km's meer gereden omdat mijn vrouw sinds 10.11 Positief getest is en ik uit voorzorg mijn afspraken heb afgezegd. Uiteindelijk ben ik ondanks 2 prikken en voorzichtigheid sinds een week toch ook Positief en redelijk ziek geweest, dat betekent nog langer in Quarantaine. Daarnaast hebben we in Oostenrijk sinds maandag weer hele strenge maatregelen dus het zal voorlopig weer veel Home-office worden.

Maar toch wat km's met de winterbanden gereden en ondanks de zachtere compound is het rijgedrag nog erg goed. Wat wel opvalt is dat ze meer rolgeluid produceren, gemonteerd zijn de Pirelli Sotozero. Bij een snelheid van 130km/h zelfs een beetje zoemend en soms irritant. Vanwege de Quarantaine nog geen tijd gehad om langs de Bandenfitter te gaan om te vragen of dit bij dit merk normaal is.

Wat ik tot nu toe vergeten was te melden is dat de auto sinds ik hem heb op de snelweg bij een snelheid van 130 - 140km/h gaat "hobbelen". Het klinkt gek en ik weet niet of het aan het wegdek ligt of dat de motor heel licht inhoud. Het is ook niet altijd en heb de Audi dealer al eens gevraagd er naar te kijken, maar die hebben niks gevonden, het is ook echt een vage klacht.
Het is echter met de winterbanden ook al een paar keer opgetreden en ik krijg er niet de vinger achter wat het kan zijn. de Auto is redelijk laag en breed met een lange wielbasis daarbij komt dat de kwaliteit van het snelwegdek in Oostenrijk niet altijd even goed is.

Omdat wij als alles kan en mag begin december een paar dagen naar Nederland willen komen en ik iets mee moet nemen heb ik een set Thule dak dragers gekocht de Evo Wingbar, een hele mooie set. Omdat de Audi geen dakreling of goot heeft is er een aparte montage set nodig. Boven de portieren loopt langs de hele daklijn een rubber strip (1 cm hoog ongeveer). Deze moet je met de bijgeleverde plastic "spatel" iets naar voren halen en dan zijn er boven de voorportieren 2 en is er boven de achterportieren 1 bevestigingspunt gemonteerd aan weerszijden. De speciale montage set haak je dan in dit punt en dan kan je de dragers vast draaien. Je kunt de afstand tussen de voor en achter drager door de 2 bevestigingspunten voor dus iets variëren. Ik kan me herinneren dat de Renault GS III ook een dergelijk systeem had al zaten daar gaatjes in de deurstijl waar je de drager in kon vastzetten. Het Audi systeem is niet heel praktisch in gebruik je moet het echt met zijn tweeën doen om beschadigingen te voorkomen. Ik ben ook benieuwd hoe de rubber strip zich houdt nadat de dragers langere tijd gemonteerd zijn geweest. Of deze weer strak sluit of dat er extra windgeruis gaat optreden. Wel mooi van de Evo Wing bar is de manier waarop 'gefluit" door de rijwind is voorkomen bovenop een dubbele rubber strip waar je bv. Fietsdragers in kan schuiven zonder dat er veel "open ruimte" is op de drager. Ook aan de onderkant zijn al de open ruimtes met rubber strips afgewerkt. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Ik verheug me wel op de trip naar Nederland omdat de Audi wel echt een comfortabele km vreter is. Omdat we met 3 personen en hond onderweg zijn zal ik de top niet testen dat vind ik geen veilige gedachte.

Tot zover en als we naar Nederland zijn geweest zal ik weer een update plaatsen.

Einde dienstverband

  • 115.000 km

Als datum 1 januari ingevoerd omdat dit de officiele datum van het einde van mijn dienstverband bij deze werkgever was. Er is veel gebeurd de laatste maanden dus vandaar niet eerder een update.

Van november 2021 t/m november 2022 ongeveer 70.000km gereden waaronder veel ´lang weekend´ tripjes naar Nederland. Dat betekent Vrijdagnacht rond 02.00 uur vertrekken en Zondag eind vd middag rond 17.00 uur weer naar huis. Deze tripjes altijd alleen gemaakt en gezien de tijdstippen waarop ik heb gereden in Duitsland bijna altijd 200+ gereden. Vooral het stuk op de A8 tussen Stuttgart en München is super om volgas te rijden. Veelal 3-baans en heel overzichtelijk, maar het blijft altijd zaak om vol geconcentreerd te rijden.
Tijdens al deze ritten geen problemen gehad met de auto het enige vreemde bij de A5 is dat hij met 18 inch wielen op 210km/h begrenst is. Heb je dezelfde auto met 19 inch wielen is dit niet het geval.
Je merkt dat hij bij 210km/h over heeft, maar niet harder mag.

We hadden de winter van 21/22 veel sneeuw in Oostenrijk en heb zelfs
1 keer met sneeuwkettingen moeten rijden om bij een afspraak te komen.
Maar ook tijdens winterse omstandigheden en de auto rijdt heel erg zeker en veilig. Er waren wel een paar momenten dat ik een quattro had willen hebben gezien de betere grip, maar dat was incidenteel.

Het einde van mijn tijd als berijder van de Audi was niet zo´n succes helaas. Eind november waren we op weg naar huis na een Familie bezoek in Nederland toen de motor ter hoogte van Koblenz in Noodloop ging. Gelukkig waren we dichtbij een afrit waarna we bij een tankstation konden stoppen. Omdat de auto eigendom is van de werkgever moest ik alles via Audi Assist regelen en waarbij je zou verwachten dat zo´n grote Auto fabrikant een hele goede service heeft blijkt de praktijk helaas anders uit te pakken.
We hebben meer dan 3 uur op een sleepwagen moeten wachten welke ons naar een hotel en de auto naar een VW/Audi dealer in Koblenz heeft gebracht. Na vele beloftes van Audi Duitsland dat we de volgende dag een huurauto zouden krijgen bleek dit niet te lukken.
De diagnose van de storing bleek een kapotte turbolader te zijn wat ik bij een Auto met 115K op de teller eigenlijk niet vind kunnen.

Omdat er de die hele week geen huurauto beschikbaar was ben ik na 2 dagen alleen met de trein naar huis gegaan om de volgende dag met de auto van mijn vrouw weer naar Koblenz te rijden en aansluitend met gezin en bagage weer naar huis. Resultaat was uiteindelijk 3 overnachtingen en veel frustratie over de service van Audi. Omdat de Auto in Oostenrijk gerepareerd moest worden betekende dit dat de Auto naar een garage in Salzburg getransporteerd moest worden.
Ik werkte toen bij een groot concern en omdat de garage in Duitsland de Auto pas vrij wilde geven als de rekening voor de diagnose was betaald heeft dit door een grote/trage administratie bij de werkgever, maar ook door de Feestdagen eind december tot begin januari geduurd tot de Auto naar Salzburg is getransporteerd.

Ik heb hem daar na reparatie opgehaald en een dag later officieel ingeleverd. Tot slot over de Audi Assist service ondanks afspraken dat we alle kosten voor overnachtingen incl. eten betaald zouden krijgen bleek dit achteraf niet zo te zijn. Uiteindelijk in maart pas de laatste rekening betaald gekregen, maar rond de € 350,- niet vergoed gekregen.

Dus helaas een vervelend afscheid van de Auto, maar het was een hele fijne Auto en ik heb er met heel veel plezier in gereden.

Omdat ik nu een baan heb zonder Lease Auto hebben we zo´n 6 weken geleden prive een 2e Auto gekocht, mede omdat de Tiguan van mijn vrouw
uit 2008 stamt en last heeft van het roestmonster waar ik binnenkort een robbertje mee ga vechten.

We hebben een Opel Insignia Country Tourer 2.0 Cdti Bi-turbo uit 2014 gekocht. Het is een OPC uitvoering met 194pk en dus 4-wiel aandrijving en 160k op de teller.

Het is mijn eerste Opel en het was ook zeker niet mijn eerste keuze, maar na veel reviews op Youtube en Internet te lezen en bekijken werd ik steed enthousiaster. Vooral de kwaliteit van het interieur en het weggedrag staan hoog aangeschreven. Ik kan inmiddels zeggen dat dit niet onder doet voor de 3 grote Deutsche Meister.

Ik zal binnenkort een review starten van de Opel ook omdat er niet heel veel reviews op Autoweek te vinden zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.