Audi A3 Limousine 35 TFSI Business Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Limousine 35 TFSI Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Heerlijke auto, infotainment wat instabiel
- 6.000 km
Op 11 september heb ik mijn nieuwe lease auto opgehaald, een prachtige A3 35 TFSI limousine in gletsjerwit metallic voorzien van een S-tronic automaat,
opgehaald bij de dealer. Er stond nog maar 7 km op de teller, dus echt gloednieuw! Altijd genieten zo’n nieuwe auto! De auto zit fantastisch en de stoelzitting kan verlengd worden voor extra ondersteuning van de bovenbenen. Verder als opties adaptieve cruisecontrol, privacy glass en zwarte raamomlijsting besteld alsmede stoelverwarming.
Inmiddels zo’n 6000 km gereden dus ik heb inmiddels de nodige ervaring opgedaan met de Audi. Hiervoor reed ik een Volvo V40 D2 van het ge-facelifte type in de Nordic+ uitvoering met standkachel. Hier was ik uitermate tevreden over. Dat heeft de Audi helaas niet, maar ach, we hebben nu adaptieve cruise control, lane assist, Apple Carplay dus genoeg compensatie.
Hoe bevalt de auto tot nu toe?
De auto zelf rijdt fantastisch, lekker dynamisch en aardig wat gevoel in het stuur. Bij voluit accelereren lijkt het haast wel een CVT zo brult de motor dan, maar hij versnelt goed, mede door het mild-hybride systeem. Op koerssnelheid is de motor redelijk stil. Downsize nadeeltje denk ik maar.
Het touchscreen werkt accuraat maar het infotainment systeem was vanaf beginsel al niet mijn grootste vriend. Vol goede moed een Audi connect account aangemaakt en mijzelf aangemeld in de auto. Je kunt verschillende berijders profielen aanmaken met wat persoonlijke instellingen. Dit stelt niet veel voor overigens en omvat wat radio favorieten en climate control instellingen.
Het wisselen van gebruikersprofiel gaat tergend traag. Soms geeft het systeem aan dat ik de auto een tijdje niet gebruikt heb en ik opnieuw moet inloggen terwijl ik de dag ervoor nog gereden heb. Dus de eerstvolgende parkeerplaats maar opzoeken en met Lastpass op schoot een ellenlang complex wachtwoord invoeren. Dit gaat nu iets beter gelukkig. Ook het wisselen van gebruikersprofielen lijkt de laatste tijd wat beter te gaan.
Apple Carplay werkt ook niet altijd goed. Dan weer krijg ik enkel een zwart beeld, en als je Siri aanroept spring Carplay er ineens voor, een ander moment moet je opnieuw je kabel in de iphone pluggen tijdens het rijden... dit is wel wat vervelend, maar zou ook aan de kabel kunnen liggen. Ook heel mooi is dat er een draadloze laadfunctie in de auto zit, maar met een geplugde kabel voor Apple Carplay heeft dat weinig nut. BMW heeft intussen wel draadloze Carplay dus wie weet wat een update brengt.
Nog een minpuntje vind ik de kofferbak. Deze kan met de afstandsbediening ontgrendeld en geopend worden, maar er zit alleen een greep aan de binnenkant om hem te sluiten. Dit lukt nooit helemaal anders komt je arm ertussen, dus het laatste stukje moet altijd met de hand door de buitenkant (die vaak vies is) aan te drukken.
Dan lane assist. Deze houdt je als een “beschonken bestuurder” binnen de lijnen, maar houdt de auto niet centraal op de rijbaan. Je laveert dus tussen de linker- en rechterlijn. Hij bemoeit zich soms overdadig met je rijpostie en meldt vaak dat je het stuur moet overnemen, terwijl ik dat toch echt vast heb. Soms zet ik hem dan maar uit, daar is gelukkig een knopje voor.
De adaptieve cruisecontrol werkt uitstekend al mocht de minimale afstand in mijn optiek wel een stukje minder. Maar alles voor de veiligheid denk ik maar. Hij reageert ook op rotondes en gaat helaas soms op de rem omdat er een scherpe bocht zou zijn die er niet is in werkelijkheid maar dat vergeef ik hem.
Daarnaast vind ik de MyAudi app weinig toevoegen. Kon ik met de app van mijn vorige auto, de auto ver- en ontgrendelen, dat kan met de Audi app niet. Daar kun je alleen uitlezen of de auto vergrendeld is of eventuele storingen uitlezen. Wél kun je navigatie bestemmingen naar de auto versturen.
Conclusie tot dusver:
- Heerlijk comfortabele rijdersauto. Niet te week, precies goed!
- Touchscreen van infotainment werkt precies en ondersteunt ook handschrift herkenning
- Auto heeft voldoende trekkracht maar maakt daarbij wel de nodige toeren bij voluit accelereren.
- Automaat hendeltje werkt secuur
- Lane assist soms iets te bemoeierig
- Kofferbak sluiten moet deels door de buitenkant aan te raken met vieze handen tot gevolg
- Beslagen zijruiten worden niet schoon door openen en sluiten van de ramen. Maar dit heeft weinig met de kwaliteit van de auto van doen en is meer een algemene opmerking.
Wellicht dat e.e.a met een update wordt verholpen. Dit zal ik dan weer posten.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Mercedes A-klasse Limousine vs. Audi A3 Limousine

Audi RS3 LMS klaar voor TCR-races

Audi A3 Limousine vs. Mercedes-Benz A-klasse Limousine - Dubbeltest

Audi test verder met RS3 Limousine

Audi A3 sedan 35 TFSI - Eerste rijtest
