Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.8 5V Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 20.806 km |
KM-stand laatst | 31.450 km |
Klein maar fijn
- 23.953 km
Ben gevallen voor de charmes van een 22 jaar oude 5 deurs Audi A3 (type 8L, voor de kenners) uit het jaar 1999. Vond op internet een mooie zilverkleurige 1.8 5V (20 kleppen) met, een sensationeel lage, 20.608 kilometers op de teller. Bij een handelaar in het hoge noorden. Voor me verscheen een clean en nog steeds fris ogend model uit de goede jaren van het merk.
Heb de wagen gekocht met de opbrengst uit de verkoop van een Volvo XC90 D5, waarmee nog nauwelijks werd gereden en waarover een liefhebber zich heeft ontfermd. Ik had geen zin om veel geld te steken in een luxe vervangende auto, omdat we over meer auto's beschikken. Was op zoek naar een kleinere, in gebruik duidelijk goedkopere (stads)auto waarnaar nog niemand meer zou omkijken. Eentje die gewoon aan de weg kan worden geparkeerd, waarmee ook langere ritten mogelijk zijn, minimaal 4 cilinders en die door iedereen geaccepteerd zou worden. Volgens mij past dit bij deze A3.
De Audi is geïmporteerd uit Duitsland. De voorgeschiedenis kunnen we verklaren met de meegeleverde informatie, sleutels en boekjes (onderhoud en instructie). De 1e (oudere) eigenaresse reed er in ruim 20 jaren amper 10 duizend kilometers mee. De 2e eigenaar de overige (ruim) 10 duizend in één jaar.
Deze A3 is een luxere Ambiente versie, welke voorzien is van getint glas, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, een elektronische airco, elektrische bediening van alle ruiten en spiegels, prachtige onbeschadigde 17 inch lichtmetalen velgen, 4 hoofdsteunen, (zij)airbags in stoelen, stuur en dashboard. Alles werkt nog naar behoren. De 5 deuren sluiten met een mooie klak, aan de scharnieren en ophangingen is duidelijk aandacht besteed. De rode dashboard verlichting is erg sfeervol en kenmerkend voor het merk. Ook de totale afwerking kan mij bekoren, hoewel op een paar plaatsen de (gespoten?) afwerking zichtbaar loslaat. Dit valt des te meer op omdat het interieur nog als nieuw oogt, geen vlekken vertoont en de buitenkant geheel vrij is van lak beschadigingen en parkeer butsen. Een tegenvaller vind ik het plafond. Deze bestaat uit een goedkoop ogende lichtgrijze papier-maché schaal.
Onze Audi is voorzien van een 1.8 5V (20 kleppen) motor die ruim 125 pk. zou kunnen leveren en die gekoppeld is aan een handbak met 5 versnellingen. Mede hierdoor en door het geringe gewicht van 1140 kg. zou de auto een topsnelheid van net over de 200 km/u kunnen halen. En in minder dan 10 seconden naar de 100 versnellen. Hiermee valt natuurlijk prima te leven. Het ding komt nog goed mee in het huidige verkeer. Ook met z'n brandstofverbruik van 1 op 13-15 gemiddeld. Voor het mooie tanken we superplus 98 benzine. De motor is door VW ook gebruikt in de Golf GTI in die dagen.
De wagen is afgeleverd met een verse apk, nieuwe banden rondom, een nieuwe distributieriem en spanrol, evenals een nieuwe motorsteun omdat er één kapot was. Al gauw merkte ik dat de motor zo nu en dan (flink) inhield, stotterde en schokte. De motor sloeg zo nu en dan zelfs helemaal uit, zodra de wagen voor een scherpe bocht of voor een stoplicht tot stilstand kwam. En ook reageerde de motor zo nu en dan niet op het gaspedaal of bij het overschakelen van de 3e naar de 4e versnelling, viel in snelheid terug. We probeerden de motor goed op toeren te houden om de boel, waarschijnlijk was er sprake van interne vervuiling, goed schoon te branden. Hier moest nog wel even goed naar worden gekeken. Op een gegeven moment ben ik, met zweet in de bilnaad na een zenuwslopende rit op een drukke snelweg zonder vluchtstrook, naar een ANWB technisch expertise centrum bij Arnhem gereden. De motor was tevoren een paar maal in het drukke stadsverkeer op weg naar huis afgeslagen. De ANWB vermoedde dat de LMM (luchtmassameter) niet helemaal jofel meer was. Ze koppelden het ding af; ik zou nog goed enige tijd zonder het ding kunnen rijden.
Naast het inhouden en uitvallen van de motor, vielen ook de (bij)geluiden, het rumoer, uit de voorwielophanging van de A3 op zodra er over klinkers werd gereden. Alsof de schokdempers aan beide kanten versleten zijn of dat er onderdelen los liggen. Onderzoek op internet wijst op het mogelijke 'poltern' dat veroorzaakt wordt door stabilisatorrubbers die hun beste tijd gehad hebben. Ook lees ik dat de bijgeluiden veroorzaakt kunnen worden door rem delen die te ruim in hun bevestiging zitten of door versleten veerpoot lagers. Wordt vervolgd.
Heb de wagen na aankoop voor een (grote) onderhoudsbeurt naar een Audi specialist in de omgeving gebracht. De motor is voorzien van verse olie, incluis olie-, interieur- en brandstoffilters, en koelvloeistof. Deze waren nog nooit vervangen; slechte beurt voor de dealers in Duitsland. De gasklep, het gasklephuis en het motorblok zijn gereinigd en aan de benzine werd een injectiereiniger toegevoegd. De LMM was al eens eerder vervangen, zag de monteur. Ook de rem delen waren kort geleden vervangen. De beurt kostte me ruim €500. Omdat de problemen met het stotteren en inhouden aanhielden heb ik de wagen nog een keer naar deze specialist gebracht. Onderzoek bracht aan het licht dat men in Duitsland heeft lopen knoeien met niet passend materiaal. Ik meen dat er nu weer een verse en juiste LMM en houder is geplaatst is. Extra kosten €320. Heb ook al opgemerkt dat een VWdealer of een Skoda dealer niet zitten te wachten op het klussen aan een oudere Audi A3. Ze verwezen me standaard door naar een Audi dealer, hoewel de auto is opgebouwd uit materialen die onderling zijn uitgewisseld en toegepast in de VAG groep.
Inmiddels zijn we bijna 4000 kilometers met de auto onderweg. Lijkt het probleem van het inhouden en uitvallen van de motor eindelijk getackeld. Begrijpen we waarom de vorige eigenaar de wagen heeft weggedaan. We gebruiken de auto nu regelmatig ook voor langere woon-werkritten. We ontdekten onderliggende roest (!) op de randen van het dak ter hoogte van de voorportieren en de regengootjes. Audi ging toch ooit prat op hun verzinkte carrosseriën? Onderzoek op internet wees uit, dat meer A3's met dit probleem kampen en Audi na lang aandringen gezorgd heeft voor een coulance regeling. Dit wordt binnenkort, evenals het rumoerige onderstel, aangepakt. Want we hebben nu al wel door dat deze Audi een blijvertje is.
De auto rijdt bijna als een kart, remt en gedraagt zich netjes en comfortabel op de weg. De wagen stuurt en schakelt keurig en precies. De zit achter het harde kunststof stuurwiel doet enigszins denken aan het rijden in een Peugeot 205 van 30 jaren geleden. Prima uitzicht rondom, met de voorruit kort voor je neus. De ruimte voorin is goed te doen voor iemand van 1,85 meter. De deuren slaan wijd open en de opening is ruim voldoende om prettig in te stappen. Beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en voorzien van opbergvakjes. De draaicirkel is prettig kort. Parkeren is, in vergelijking met de grote XC90, werkelijk een peulenschil. De zittingen van de voorstoelen zijn onaangenaam kort. Ook het zitcomfort, met name door de (holle?) rugleuning, haalt niet het niveau van een Volvostoel. Dit punt zou nog wel eens van doorslaggevende reden kunnen zijn om straks toch weer voor een Volvo te kiezen. Achterin heeft niemand iets te zoeken, de (been)ruimte is daar zeer beperkt. De ruimte in de kofferbak is goed toegankelijk en ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen. Ook is de afwerking daar prima in orde. Het geluidsniveau in de auto is met koude motor flink. Zodra de motor echter op temperatuur komt, en gereden wordt met snelheden tussen 100 en 130, is het geluidsniveau echter weer prettig laag.
Deze A3 is voorzien van kleine buitenspiegels en, nog steeds heldere, dito koplampen. Ik zou graag willen weten of we dit kunnen upgraden met uitrusting van een later modeljaar. Ook zou ik willen weten of de huidige Audi Chorus cassetteradio vervangen kan worden door een vergelijkbaar model die is voorzien van een CDspeler. Heeft iemand hier ervaring mee? De krasjes rond de radio op de middenconsole ga ik binnenkort te lijf met Plasti Dip in een passende kleur.
Hoewel ik nooit echt een Audi fan ben geweest, kunnen de jaren '90 modellen me nog wel bekoren. Ik kijk nog graag om naar een mooie A4 of een degelijke A6 met een flinke 5 of 6 cilinder motor in het vooronder. Ook de 90 Coupés en de Cabrio's zijn nog steeds Hinguckers voor de liefhebbers. Voor de oudere modellen zijn nog steeds onderdelen leverbaar en te verkrijgen via Audi Tradition, heb ik ontdekt. Een geruststellende gedachte nu we in het bezit zijn van een oude Audi uit de goede jaren van dit vooruitstrevende merk.
Liever de dealer?
- 31.450 km
Inmiddels ben ik ruim 10.000 km. met de 23 jaar oude Audi onderweg. In 8 maanden tijd. Hoewel minder bleef ik toch last houden van het inhouden van de motor. Heb de wagen voor de 30.000 beurt nu eens naar een Audi (excellent) dealer gebracht. Wilde kennismaken met een echte dealer en de meerwaarde hiervan ervaren. Heb de A3 aangeleverd met de vraag om er een originele Audi cd speler, via internet gevonden en gekocht in Engeland, in te bouwen in het dashboard. En iets te doen aan de klonk geluiden aan de voorzijde. Daarnaast wilde ik een voorstel en offerte voor het verhelpen van de bobbeltjes in de lak op de daklijsten.
Na het omwisselen en plaatsen van nieuwe winterbanden bleken de klonk geluiden uit de ophanging volledig verdwenen. Denk dat de wielbouten niet goed vast zaten vanaf de levering van de auto. Opvallend, maar soms kan de oplossing ook zo eenvoudig zijn. Dit punt kon dus al snel van de to-do list.
Tijdens de 30.000 km. beurt is het brandstoffilter vervangen en is ook de remvloeistof ververst. Om de lichtopbrengst aan de voorzijde te verhogen, heb ik een andere type halogeenlamp laten plaatsen. Een goede upgrade dit. Verder was er niet veel op de A3 aan te merken, de wagen zag er volgens de werkplaatschef echt als nieuw uit en ik kon er echt van uitgaan dat de kilometerstand ook werkelijk zou kloppen. De auto is nu ook centraal (Europees) aangemeld. Ook heb ik een jaar recht op hulp bij pech. De rekening van de beurt bedroeg net €500.
De cd speler kon helaas nog niet worden ingebouwd, omdat het huidige afwerk frontje in het dashboard (net) niet compatibel zou zijn. Daarvoor zou een nieuwe passend frontje besteld moeten worden. Afgesproken werd dat er een nieuwe afspraak gepland zou worden, zodra alles (ook een offerte voor eventuele spuitkosten) binnen is.
Na het ophalen van de auto merkte ik al snel dat de achterruitsproeier het nog steeds niet deed. Ondanks de ontvangst van een afvinklijst van de dealer, wat zou bewijzen dat de ruitenwissers gecontroleerd zouden zijn. Ook zat er nu een vlek op de zitting van de bestuurder. We zagen dat de monteur geen gebruik had gemaakt van een stoelhoes. Heb dit gemeld na ontvangst van een vragenlijst van de importeur, waarop de dealer snel reageerde. Ook ontving ik een factuur voor het gebruik van een huurauto op basis van 2 dagen. Terwijl ik deze maar één dag in gebruik heb gehad. Hierop stond een persoonlijk email adres waarnaar ik gereageerd heb. Een collega van deze man, de vaste werkplaatschef, heeft hierop uiteindelijk gereageerd.
De dealer zou een en ander in orde maken zodra er een afspraak gemaakt was voor het afwerken van de auto. Het behandelen en spuiten van de daklijsten zou ruim €700 bedragen. Het leveren van een nieuw afwerkfrontje en het plaatsen van de cd speler zou me ruim €150 kosten. Na anderhalve maand kon ik de wagen aanleveren, gaf ik ze een week de tijd om alles in orde te maken. Echter na enkele dagen kreeg ik de melding dat de daklijsten klaar waren maar het frontje was nog steeds niet binnen. Over de vlek in de bekleding werd al helemaal niet gesproken. Een dag later bekeek ik het resultaat van het spuitwerk eens goed, en ontdekte ik dat de linkerlijst golvend was terug geplaatst en ook was daarbij de lak op de (linker)rand met de dakplaat beschadigd was. Ook zag ik dit bij de rechter lijst, op de rand met de dakplaat. Alsof er daar sprake was van steenslag schade. Raar, weet zeker dat dit niet het geval was bij het inleveren van de wagen. Er is überhaupt geen steenslag schade zichtbaar op de wagen. Bovendien had het schadebedrijf van de dealer dit netter, men had er tenslotte met de neus bovenop gezeten (op 1 mm. afstand was men bezig geweest), kunnen aanleveren.
Had hoge verwachtingen van de dealer, maar ben tamelijk teleurgesteld. Bij Volvo (en Mercedes) is me dit nog niet eerder overkomen. Liefdeloos (broddel)werk. Men had dit moeten controleren en kunnen voorkomen. Volvo (Zweden) en Mercedes (Duits) leveren meestal binnen 24 uur de benodigde en gewenste onderdelen, Audi lukt dit kennelijk niet. Volvo zendt je na een beurt een pasje toe die je kunt gebruiken voor het inroepen van ondersteuning of hulp bij pech (i.p.v. ANWB). Van Audi heb ik nog altijd niets ontvangen.
Afijn. Intussen zijn we ruim 2 maanden verder. De auto staat nu weer bij de dealer. Voor de inbouw van de cd speler, het verwijderen van de vlek in de stoelbekleding en aandacht voor de kale plekken in de lak. Ben benieuwd naar wat er zich nu weer voordoet. Het telkens heen en weer rijden begin ik namelijk best wel zat te worden. De wijze waarop door deze Audi dealer gewerkt en gehandeld wordt, ben ik niet gewend van de Volvo dealer.
De oude A3 rijdt echter verder wel heel goed en gedraagt zich netjes. Hij wordt regelmatig en graag door ons voor woon-werkverkeer ingezet. Alles functioneert naar behoren. Het model oogt intussen wel klein tussen alle moderne auto's. Het inhouden van de motor is nu definitief verholpen en voorbij. Echt lekker zitten doen de voorstoelen helaas niet. Dat is ook meteen het voornaamste minpunt van de wagen. Wat het precies is, vind ik moeilijk te verklaren. Soms doet het me denken aan het zitten op een skippybal, iets met de vorm van de stoel kennelijk. Er gaat duidelijk niets boven het comfort van een Volvo stoel.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Lees ook

Audi A3 1.8 5V (1999)

Zelfs Saab dacht aan een SUV Coupé

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota RAV4 Hybrid

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche
