Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2001)

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieur

Uitvoering147 1.9 JTD 115pk Distinctive
Bouwjaar2001

In januari naar de garage geweest voor de APK keuring voor mijn Audi. Trieste nieuws ontvangen dat deze de voorkeur van de twijfel mbt de goedkeuring had gekregen. (ABS computer kapot, turbo die wat te hard begon te fluiten en een distributieriem die vervangen moest worden). Hij was dan ook al 9 jaar en had al ruim 315.000km gelopen. Al met al repareren niet de moeite waard.

Als gevolg hiervan op zoek gegaan naar een nieuwe 2e handse auto. Gezien het aantal km dat ik per jaar rijd (35.000) en de goed ervaringen met diesels weer op zoek gegaan naar een diesel. Uiteindelijk bij een handelaar tegen een mooie licht blauwe alfa 147 uit 2001 gelopen met een redelijke km stand van 140.000. Auto was net uit de lease en is dus volledig bij dealer in onderhoud geweest. Na proefrit te hebben gemaakt was ik verkocht. Het enige probleem was om thuis te vertellen dat je een Alfa wenst te kopen. De vooroordelen over het merk werden van alle kanten aangereikt en iederen zegt dat het een slechte investering is om een Alfa te kopen. Eigenwijs als ik ben heb ik toch de auto gekocht en kan na 6000 km verder te zijn niet anders te oordelen dat het een zeer goede beslissing is geweest. Auto rijdt heerlijk en is een van de fijnste diesels waar ik tot dusver in heb mogen rijden. Vermogen is niet overdreven veel maar auto kan zeer goed meekomen in het verkeer en bij hogere snelheden blijft die verrassent stil. Bij dit redelijk doorrijden zie je wel dat het verbruik flnk toeneemt, (Audi had hier weinig last van) maar dat neem ik graag voor lief. Daar het een dinstinctive versie is, is deze van alle gemakken voorzien, uitzondering hierop zijn de leren bekleding en navigatie. Ruimte voorin is ruim voldoende en het is inderdaad een genot om naar een van de mooiste cockpits van alle merken in het segment te kijken

M.i. is het merk van de auto ondergeschikt aan zijn rijderskwaliteiten en ik hoop dat ik deze Alfa ook zonder problemen naar de 300.000 km mag rijden.
Al met al, als je mij een jaar geleden had gevraagd om over te stappen naar alfa dan had ik je waarschijnlijk raar aangekeken. Nu kijk ik de rest raar aan als ze een Golf, Astra oid aanschaffen terwijl ze voor hetzelfde gedlt een zoveel heerlijkere en luxere rijderauto kunnen kopen.

Update: 5 juni 2006
Tot dusver nog steeds geen problemen met de auto. Een linkervoorlamp vervangen, met veel moeite en datwas het.

Update 18 augustus 2006
Ca 3 weken geleden auto op eerste beurt na aanschaf geweest. Geen rare dingen gevonden en derhalve de bijbehorende APK ook zonder een enkel probleem doorlopen. Verder net terug van 2,5 week Noorwegen waar er 4660 km met de auto is gereden. Ook hier geen enkel probleem gehad en de mooie bergroutes zonder enige moeite kunnen passeren. Koppel is dus ruim voldoende. Wel hoorde je door het warme weer de vering kraken wat opzich een redelijk irritant geluid is. Nu is dat weer voorbij en hoor je dit neit meer. Binnenkort kijken voor stalen velgen wat er moeten ook wnterbanden onder.

Update 23 november 2006
Auto heeft kleine beurt gehad en tevens zijn er nieuwe Godyear Utra Grip winterbanden gemonteerd. Bij de beurt zijn er geen rare zaken naar boven gekomen. Het enige dat er is vervangen is een set nieuwe remblokken en de ruitenwissers. KM stand ondertussen opgelopen naar 176 dkm en alles verloopt zonder problemen.

Update 4 februari 2007
Gisteren terug gekomen van wintersport. Ook in het koude weer geen problemen met de auto gehad, en eindelijk gebruik kunnen maken van de winterbanden. Km stand ondertussen opgelopen naar 186 dkm en op 3 lampjes na, sinds november nog steeds geen problemen. Met skibox en snelheid van 145 km ( cruisecontrol) verbruik ca 1:14. Valt me niet tegen. Echter heuveltje op in duitsland (op snelweg) met skibox en cc dan 1:8. Na het wassen van de auto zal ik wat foto’s toevoegen.

Update 28 mei 2007
Vorige week was het dan zover. De auto heeft de mijlpaal van 200.000 km bereikt en nog steeds geen problemen. Auto heeft in maart nog een grote beurt gehad en er waren geen zaken die de bijzondere aandacht vereiste. Wel gaf de garage aan dat de accu binnenkort moet worden vervangen ( ca € 150,-) dus dit nemen we de volgende beurt maar mee. Sinds het vorige schrijven ook geen lampjes meer hoeven te vervangen. Geluid in de auto is niet toegenomen en ook is er nog steeds weinig sprake van kraakjes en piepjes in het interieur. Nu op naar de 250.000 km welke binnen 1 jaar zal worden gehaald.

Update dec 2007
Auto is verkocht daar ik per 31 december mijn lease auto ( Volvo c30) in ontvangst mag nemen. Tot op moment van verkoop geen enkel probleem met de Alfa gehad, en ik vond het een zeer fijne auto om in te rijden. In totaliteit heb ik de auto 21 maanden gehad en 85.000km ermee gereden. Alfa blijft in de toekomst als een van de kanshebbers voor een volgende auto.

Geen, alleen de banden moeten vervangen worden (cupping)

18 aug: update nav grote beurt en APK
Geen problemen gehad. Alleen remmen ontlucht en wielnaven losgemaakt. Deze liepen namelijk vast.

23 november: update nav kleine beurt
Remblokken voor en ruitenwissers vervangen. Tevens winterbanden op stalen velg gemonteerd.

23-11-06 t/m 03-02-07
2 voorlampjes en 1 kenteken lampje

24-03-2007 grote beurt
remblokken achter, interieurfilter, oliefilter en luchtfilter vervangen. Tevens auto op nieuwe Pirelli P7 gezet.