Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • 147

Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive (2002)

Op weg naar het geluk

Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive (2002)
  • Autotest
23 juli 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het gamma van de griezelig populaire Alfa 147 is bijzonder interessant. Ook voor dieselrijders. Wat dacht u bijvoorbeeld van deze 1.9 JTD met 115 pk? Fraai en zuinig ineen en misschien ook nog wel sportief?

Je moet een keer of wat kijken voor je ziet dat deze 147 daadwerkelijk víjf deuren heeft. Met achterste deurgrepen die op min of meer dezelfde manier als bij de 156 zijn 'weggewerkt' in de stijlen van de achterdeuren.
In de Alfa ligt de laatste versie van hun alom geprezen, 1,9 liter grote JTD-motor met een ver-mogen van 115 pk. Daarmee gaat hij allereerst verschrikkelijk hard: bijvoorbeeld een acceleratie naar de 100 in om en nabij de 10 seconden. Zuinig is hij ook en het motorkarakter is aantrekkelijk: de JTD trekt enorm geleidelijk van lage naar hoge toerentallen. En sleurt er met zijn koppel van 275 Nm (bij 2.000 toeren) altijd aan; een heerlijk soepele motor.

Comfort
Ook zo belangrijk, zeker voor kilometervreters: comfort. Wat dat betreft ontbreekt het de Alfa-rijder aan niets. De stoelen bijvoorbeeld, zijn uitstekend instelbaar en zitten perfect. Een lekkere positie is een fluitje van een cent, al is het alleen maar omdat het stuur in hoogte én diepte verstelbaar is. Daarbij kijkt de bestuurder tegen één van de fraaiste dashboards uit de business aan, en dat is ook iets waar je je lekker van gaat voelen. Goed, er zitten een paar knopjes links wat achter het stuur verborgen. En doordat je echt ín de 'metertunnels' moet kijken, en die meters wel wat minder goed afleesbaar zijn, dat zijn offers die je er graag voor overhebt. Ook de bediening vergt eerst enig gepuzzel en daarna wat gewenning: veel functies op de steeltjes aan het stuur, nog meer knopjes op de middenconsole, en dan zitten er op het stuur ook nog een paar. 't Kost even, maar dan heb je ook heel wat, zeker als je hebt gekozen voor 't Connect-systeem. Er is nog een vaak vergeten comfort-element: het geluid. Complimenten dus voor de isolatie-experts, want de JTD is echt lekker stil. Ook trillingen worden goed 'buitengehouden'.
Zelfs de meest verstokte olie-stoker wil 't gas er wel eens écht opgooien en 'dat ene bochtje' eens goed bij z'n lurven pakken. Zéker de gemiddelde Alfa-rijder. Dus, hoe rijdt de JTD? In één woord: goed. Neem de besturing. Dat is in het begin bijna even schrikken: allemachtig, wat stuurt dat ding direct! Elke millimeter die je het stuur beweegt, betekent ook echt een koerswijziging. En als je daar even aan gewend bent, wil je nooit meer wat anders. De 147 is zó ongelooflijk precies te plaatsen, dat elke bocht een nieuwe dimensie krijgt. Daarbij laat de stuur-bekrachtiging zó veel gevoel en contact met het wegdek over, dat maar één woord past: dit is stuurbeprachtiging. Voor het onderstel geldt iets soortgelijks: contact te over, stevig zonder echt stug te zijn en een hoeveelheid grip waar de gemiddelde plakbandfabrikant jaloers op is. Ook de standaard aanwezige tractiecontrole helpt hieraan mee, natuurlijk. Je mag een beetje spelen, maar wie het te gek maakt, wordt teruggefloten – zo hoort het. Hij schakelt met een lichte tegendruk en tref-zeker – prima. De Alfa is een échte rijdersauto.
Hoewel de Alfa in verhouding tot bijvoorbeeld een Golf iets langer is en een langere wielbasis heeft, belangrijk voor de ruimte achterin, blijkt hij qua binnenmaten juist compacter en kan hij duidelijk minder bagage aan. Goed, de benen van mensen die achterin plaatsnemen hebben wat meer ruimte dan die van mensen die achterin een Golf zitten, maar dat betalen ze terug in de hoofdruimte. Die aflopende achterkant die van de 147 (mede) zo'n snel model maakt, kost simpelweg centimeters. Je zit niet klem, maar echt ruim is het er nu ook weer niet. En de instap achterin is ook niet je dat. De achterportieren gaan niet al te ver open, en de achterste wielkasten beperken de instapopening aanzienlijk. De tildrempel van de 147 is hoog en de bodem van de kofferruimte juist diep: wat dat betreft maakt de 147 vrienden onder ruggenkrakers en fysiotherapeuten.
De laatste, maar zeker niet de minste vraag: wat krijg je voor je geld? Om te beginnen: de Alfa is geen koopje. De 147 moet in deze uitvoering zo'n € 25.850 opbrengen en dat is veel geld voor dit formaat auto. Daar krijg je echter wel een rijke uitrusting voor, inclusief automatische airco (links en rechts gescheiden), BOSE-geluidsinstallatie met stuurwielbediening, regensensor en windowbags.
De Alfa 147 JTD is snel, rijdt uitstekend, heeft een heerlijke motor, zit goed in z'n uitrusting, is sterk geprijsd, ziet er fenomenaal uit en geeft je constant het idee dat je in iets exclusiefs zit, dat je wordt verwend.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 147 1.9 JTD 115pk Distinctive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.240

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 275 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.170 mm / 1.729 mm / 1.442 mm
Wielbasis 2.546 mm
Massa leeg 1.265 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 400 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,9 s / 9,0 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 147
Alfa Romeo Alfa Romeo 147

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Edizione Esclusiva Distributieriem geknapt!

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Edizione Esclusiva Distributieriem geknapt!

    • 2003
    • 139.765 km

    € 945

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Distinctive,Airco,Cruise Control,Elektrisch Pakket,Lichtmetalen velgen 15Inch

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Distinctive,Airco,Cruise Control,Elektrisch Pakket,Lichtmetalen velgen 15Inch

    • 2002
    • 218.127 km

    € 650

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Progression 2005 Werkende airco! 5-deurs! Goed rijdend!

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Progression 2005 Werkende airco! 5-deurs! Goed rijdend!

    • 2005
    • 212.928 km

    € 1.650

Meer Alfa Romeo 147 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 147 specificaties
  • Alfa Romeo 147 occasions
  • Alfa Romeo 147 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 147 tests
  • Alfa Romeo 147 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 147 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2002)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression...

    2
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive (2001)

    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive...

    8
    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

    13
    • 19 november 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Collezione (2006)

    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Collezione...

    14
    • 15 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2005)

    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2005)

    18
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Collezione (2007)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Collezione...

    10
    • 28 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive (2002)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive...

    1
    • 9 maart 2021
meer reviews
Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842 km - Klokje Rond

Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842 km - Klokje Rond

69

De Twin Spark van Alfa Romeo staat niet echt bekend als een langloper, maar daarbij rekenen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo 147

    Facelift Friday: Alfa Romeo 147

    91
    • 27 oktober 2017
  • Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842 km - Klokje Rond

    Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842...

    69
    • 4 september 2017
  • PREMIUM
    Alfa Romeo 147

    Alfa Romeo 147

    • 22 augustus 2017
  • Nieuws
    In het wild: Alfa Romeo 147 GTA

    In het wild: Alfa Romeo 147 GTA

    78
    • 21 maart 2015
  • Nieuws
    VriMiBolide: Alfa Romeo 147 GTA

    VriMiBolide: Alfa Romeo 147 GTA

    61
    • 10 mei 2013
  • Autotest
    Alfa Romeo 147 1.9 JTDm Blackline (2008)

    Alfa Romeo 147 1.9 JTDm Blackline (2008)

    1
    • 19 mei 2008
  • Nieuws
    147 Ducati Corse: geen 170 pk in Nederland

    147 Ducati Corse: geen 170 pk in Nederland

    • 28 november 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    108
    • 27 mei 2022
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden