Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 88.330 km |
KM-stand laatst | 91.552 km |
Geluksgetal 147 ?
- 91.552 km
Ik mag me sinds 2 maanden eigenaar van een Alfa Romeo 147 noemen. Een 2.0 TS uit 2001 met bij aanschaf 88.600 op de teller. Doordat de vorige eigenaar er ontzettend weinig mee heeft gereden afgelopen 13 jaar , was er ook veel onderhoud blijven liggen onder het mom van: "We rijden niks dus dan slijt er niks". Ik wist bij aanschaf dat er over de distributieriem recent niets bekend was , de laatste terug te herleiden wissel dateerde uit 2006 , de Alfa had toen 65.000 op de teller staan dus kun je nagaan hoe extreem weinig de laatste eigenaar ermee gereden heeft.
Met de wetenschap in het achterhoofd dat je dus met een tikkende tijdbom te maken hebt , heb ik uit voorzorg de boel direct na aanschaf vervangen. Dat bleek geen overbodige luxe aangezien de balansasriem al op knappen stond "zie foto". Tevens gelijk alle vloeistoffen / filters en bougies vernieuwd , de airco gereinigd en af laten vullen, nieuwe banden en een nieuwe mattenset erin. Rest enkel nog nieuwe kentekenplaten en het repareren van de elektrische ramen achter want die zwijgen beide in alle talen. Ondertussen is de 147 uit de steigers en het genieten begonnen. Ben zelf parttime werkzaam als automonteur bij een groot taxibedrijf en de rest van de tijd zit ik achter het stuur. Ik kan zodoende de onderhoudskosten laag houden.
De toevalstreffer:
Mijn vorige wagen was een Oldsmobile Alero 3.4 V6 uit 2001 , met die auto heb ik in anderhalf jaar tijd ongeveer 24.000 kilometer gereden. Tegen alle eventuele vooroordelen in reed de auto formidabel en is uiterst betrouwbaar gebleken. De Olds reed zo rond de 1 op 8,5 en dat met de huidige brandstofprijzen is geen pretje ook al tank ik in Duitsland. Enfin ik wilde iets anders (liefst iets kleiner en zuiniger) Tijdens de online speurtochten
naar een goede opvolger kwam er weinig voorbij wat mijn aandacht trok "had geen zin stad en land af te reizen" ik rij graag in iets bijzonders. Onderweg naar de bouwmarkt zag ik in mijn ooghoek een rode 147 staan , in het voorbijgaan kon ik zien dat de wagen goed in de lak zat. Op de terugweg maar even gestopt , de lage kilometerstand , het nette interieur en het model spraken me direct aan. Tijdens de proefrit vielen de goede stoelen en zitpositie , het zeer directe sturen en het prettige motorkarakter op. Ik koop altijd wagens waarbij de boekjes "en liefst facturen" compleet aanwezig zijn. Daar kon ik uit opmaken dat de riem direct aan de beurt was. Na onderhandeling een prijs overeengekomen en de Alfa gekocht zonder de Oldsmobile in te ruilen. Die verkoop ik zelf wel was de gedachte en dat gebeurde veel sneller dan verwacht.
Heb inmiddels krap 3 duizend kilometer met de Alfa gereden en na alle reparaties rijd deze uitstekend. Het valt me op dat mensen die ook een oudere Alfa rijden meestal vriendelijk hun hand opsteken of even seinen met de lichten , zo zie je maar dat het een echt liefhebbersmerk is !
Van de Oldmobile schrijf ik binnenkort een uitgebreide review , en ik zal mijn belevenissen aangaande de Alfa hier zo af en toe eens bijwerken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.