De AutoWeekend Top 10: de leukste Golfjes
De Volkswagen Golf bestaat 40 jaar in 2014. Bij Techno Classica in Essen is dat dan ook dit weekend hèt thema op de Volkswagen-stand. Voor ons aanleiding om onze weekend-top-10 van leukste Golfjes ooit op te stellen. Iedere generatie van Volkswagens C-segmenter is in de lijst minimaal een keer vertegenwoordigd, dat was een voorwaarde bij het opstellen van de lijst. Het zal wel weer een golf aan reacties opleveren...
10. De Golf V GT 1.4 TSI 170 pk. Het downsizetijdperk begon, het was de eerste met de 1.4 twincharger, dus met compressor en turbo. Daarmee ging –ie behoorlijk van kiet, en zelfs Golf V GTI-berijders moesten aan de bak om de GT voor te blijven.
9. De Golf VI Cabrio. Hij staat in deze lijst omdat dit feitelijk de eerste knappe cabrioletversie van de Golf is. Eindelijk verdween de rolbeugel. Sowieso vinden wij ook de dichte versie van zesde Golf knapper dan de V en de VII.
8. De Golf I Diesel. Golf en diesel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Traag en rumoerig, maar wel zuinig. Turbo's kwamen later pas, van de Golf I had je bijvoorbeeld ook al een GTD.
7. De nieuwste GTI met Performancepakket. Da's de leukste GTI sinds tijden, wat snelle versies van de Golf betreft, al begon het vanaf generatie V weer de goede kant op te gaan. Van de GTI's van generatie III en IV waren we niet zo gecharmeerd.
6. De vierwielaangedreven Country. Als je 'm voor het eerst ziet rijden lach je je rot, maar die hoge stand, dat reservewiel achterop, het is toch wel een bijzonder ding. Het concept kreeg nooit navolging, al kun je het zien als een crossover avant la lettre.
5. De Golf IV R32. De eerste R was een wildebras. Mooie optische aanpassingen, een magistraal geluid, wat ons betreft kon de latere V R32 daar niet aan tippen. 240 pk, vierwielaandrijving en de eerste R, genoeg reden voor een vijfde plek in dit overzicht.
4. De Volkswagen Golf II Limited. De exclusiefste Golf ooit. Hij werd met de hand gebouwd door Volkswagen Motorsport, en er zijn er maar 71 van gemaakt. De G60-motor werd voorzien van een 16V-kop, en levert 210 pk. Synchro-vierwielaandrijving zorgde voor genoeg tractie. Het is altijd een vijfdeurs, hij had de bumpers van een Amerikaanse Rabbit en alleen kenners zien wat voor speciale versie het is. En dat terwijl de Golf Rallye met 160 pk (zelfde motor als de GTI G60) en vierwielaandrijving juist erg te koop liep met zijn vermogen.
3. De Golf III VR6. Een zescilinder in een compacte hatchback, dat was erg bijzonder in de jaren '90. 174 pk uit een 2.8 was dan weer niet zo opzienbarend, maar door het feit dat het past en dat de dikste III er zo ingetogen uitzag, had deze wolf in schaapskleren zo zijn charme. Klinkt nog steeds lekker als je 'm voorbij hoort rijden.
2. De Volkswagen Golf II GTI 16V. Zonder kat had -ie 139 pk, en hij was het antwoord op de Opel Kadett GSI. De pk-strijd was in volle gang, want nog geen twee jaar later kwam Opels zestienkleps, 150 pk sterke tweeliter in de Kadett.
1. Natuurlijk een versie van de Golf I. En ja, dat moet de eerste GTI zijn, die in 1976 op de IAA in Frankfurt werd voorgesteld. Een 1.6 met 110 pk, afkomstig uit de Audi 80 GTE, in een autootje van 850 kilo. De hot hatch was geboren, al zeggen anderen dat de Simca 1100 Ti dat al was.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Style Edition eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Advance pakket | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 10 km

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid GTE Pano Sfeer Virtual Camera NAP
- 2021
- 84.470 km

Volkswagen Golf 1.0 Tsi 110pk Life · Apple/Android Car Play · Navigatie · P-Sensoren · Sfeerverlichting · ACC · Getint Glas · 16'' Inch · Garantie t/m 04-07-2027 of 100.000km
- 2023
- 33.959 km